Neposlouchá a ubližuje sourozenci, zhoršení po nástupu do MŠ

12.09.19

Dobrý den, obracím se na Vás a prosím o radu.

Začínám být lehce zoufalá. Mám dvě děti (3 roky a 1 rok), od začátku nebyl žádný problém, starší si mladšího nevšímal. Teď docela dost bojujeme, protože 2. září nastoupil do školky a vrátilo se mi úplně jiné dítě. Ještě před nástupem do školky byl dost živý, neposlechne na žádný zákaz, nepomůže na zadek, domlouvat ani odpoutat pozornost. Do tří minut dělá, jakoby se nic nestalo a zdá se mi, že nechápe, co po něj chceme nebo spíš nechce chápat a ignoruje. Se vším tříská, mlátí, vše rozbíjí. Začal také fyzicky ubližovat bráškovi. Nedokážeme mu nijak vysvětlit, že se to nedělá, že to bolí. Prostě si to vyslechne a za 3 minuty se to opakuje. Celkově do dětí šťouchá a bere tohle všechno jako hru.

Po nástupu do školky se to ještě tak 100× zhoršilo a to tam byl 5 dní. Třetí den už si stěžovali, že bije děti. Nikdy to nedělal až na toho brášku, vždy se s vrstevníky krásně hrál a nikdy nebyl problém a nikomu nikdy neubližovat. Také dost opakuje, co vidí. Např. v televizi spadne sklenice a rozbije se, přijde s hračkou, hodí to na zem a směje se, že ji rozbil. Cokoli udělá jiné dítě, spíš ty horší věci: šťouchání aj. odkouká s už mu nejde vysvětlit, že se to nesmí, protože to bolí a musí se chovat k ostatním hezky.

Snažím se jim oběma věnovat, vyhrazujeme si chvilky jen pro sebe se starším, mladšímu také ukazujeme, co se nesmí, aby to starší viděl, že ne vše se zakazuje jen jemu. Poradíte mi prosím jak na něj? Nebo vyhledat a sejít se s odborníkem osobně?

Moc děkuji za každou radu.

PhDr. Václav Mertin
16.12.19

Dobrý den, nabízí se časové spojení mezi nástupem do mateřské školy a zhoršením chování. Vy jste doma a on musí pryč - to je přece v jeho chápání nesprávné. Ve školce si musí paní učitelky poradit samy - možná by vás mohly inspirovat, co je vhodné dělat. Doma je to na Vás. Podporovat je, když si hrají, když starší dělá něco hezky. Když rozbije hračku, tak ji nemá. Platí to i pro budoucnost - jestli se k hračkám nebudeš chovat hezky, nebudeš je mít. To není trest, ale následky - takže příště se sám může rozhodnout, jak se k hračce bude chovat. Využívejte tělesný kontakt - jednak k mazlení, současně k zadržení, zklidnění. Teď lítat můžeš, ale teď ne. Jestli budeš lítat, tak tě chytím a půjdeš za ruku, ať se ti to líbí nebo ne.

Zdraví
Václav Mertin