Neúměrný stres při zkoušce u maturantky

19.05.19

Dobrý den,

chtěla bych poprosit o radu. Dcera je v posledním ročníku gymnázia a nepodařilo se jí zvládnout maturitní písemný test z matematiky. Popisuje, že se dostala díky stresu do tak špatného psychického stavu, že byla naprosto zmatená a nebyla schopna řešit úlohy, které by bez nervozity jinak zvládla. Ve zmatku pak nepřepsala do záznamového archu ani vyřešený případ, zmateně i vyplňovala odpovědi do záznamového archu. Namísto zakřížkování psala písmena, ač věděla, že se to nemá. To si ovšem ani nepamatuje, upozornila ji na to učitelka, která má vyhodnocený test k dispozici.

Podobnou situaci zažila zatím 2×, jednou u přijímacích zkoušek, ale tam se nakonec vzpamatovala a u zkoušky v autoškole, kdy byla úplně paralizovaná, na druhý pokus ji pak zvládla. Má problém s jakoukoli prezentací, třese jí tělo i hlas, má obrovskou trému, nerada něco vyřizuje, těžce snáší jakékoli vystupování - hraje na nástroj, tančí v souboru. Je obecně úzkostnější, je to znát i fyzicky, kulatá záda, vytažená ramena, jakoby se schovávala. Vždy byla tiché, neprůbojné dítě, spíše úzkostné, proto jsme dávali i odklad školní docházky. Jako studentka je ale šikovná, velmi nadprůměrně zvládla TSP na vysokou školu, má velmi dobré školní výsledky. Ve známém prostředí působí sebevědomě, má okolo sebe okruh přátel, kteří ji mají rádi.

Jako rodiče se ji snažíme co nejvíce podpořit, ale mám pocit, že to nestačí. Nároky na sebe klade především sama a trápí se, že se jí podobná situace stane znovu, i když na její zvládnutí má dostatečné znalosti. Bojím se, že ji škola vyčerpává víc, než je zdravé. A i do budoucna na VŠ a pak v zaměstnání ji čekají stresy, které jí mohou opravdu zdravotně ublížit. A vlastně už teď na mě působí velmi vyčerpaně.

Je mi jasné, že to je něco, co dostala do vínku. Chtěla bych ale poprosit radu, jak postupovat, aby mohla tyto stavy zmírnit, pokud je to možné.

Moc děkuji

PhDr. Václav Mertin
23.05.19

Dobrý den, fakt, že je dcera mimořádně nervózní při zkoušce, už všichni vědí. A teď je potřeba, abychom zjistili, co dcera skutečně umí. Proto je třeba upravit podmínky zkoušky tak, aby se zvýšila pravděpodobnost, že dcera předvede své dovednosti. Například jde prodloužit časový limit, zkoušku může realizovat v samostatné místnosti apod. Je pravda, že u nás k tomu potřebuje papír od odborníka (v tomto případě od psychiatra nebo klinického psycholog), kteří stanoví nějakou diagnózu a navrhnou příslušné modifikace.

Zdraví
Václav Mertin