Opakovaná reklamace se stejnou vadou

272
02.12.19

Dobrý den,

v červnu 2018 jsme si objednali u stolaře zakázku za 100tis (vestavěné skříně, stoly, police..). Veškerý servis a ochota ze strany stolařství byla perfektní, po dvou měsících se ale začaly všechny výsuvné dveře skříní prohýbat a bránilo to jejich otevírání, stolaři je na místě nějak vystužili a opravili, v zimě se problém opakoval a tak si je tentokrát odvezli (to už byl servis horší - měli jsme od jejich manipulace díru v sádrokartonu a lehce obité vnitřky skříní, přešli jsme to). Po 10 dnech nám dveře skříní dovezli s tím, že zesílili výztuž a bude to už ok. Já jsem tehdy byla těsně před porodem a skříně jsem nezkontrolovala (přivezli je s obitými rohy nalepených zrcadel). Nyní po roce a něco od prvotní instalace skříní už se zase prohýbají a brzy dojde k tomu, že opět nepůjdou otevírat. Má otázka tedy zní - lze v tomto případě, kdy již potřetí budeme řešit stejnou vadu odstoupit a zažádat o vrácení peněz s tím, aby si skříně odmontovali a vzali?

Mockrát děkuji,
Lucie

Mgr. Petr Novák
21.01.20

Dobrý den,
samozřejmě, že můžete. Právo na odstoupení od smlouvy máte, pokud došlo k podstatnému porušení smlouvy, což jsou v tomto případě opakovaně se objevující vady, jež byly minimálně dvakrát opraveny. Ve vašem případě se jedná o prohýbání výsuvných dveří. Tento fakt můžete podpořit § 2106 odst. 1 písm. d) zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník. Jelikož došlo k prohýbání dveří dva měsíce po tom, co Vám skříň byla doručena, má se za to, že skříň tuto vadu měla už při předání – nebyla způsobena Vámi a Vaším užíváním skříně. Při 3. reklamaci informujte prodejce, že chcete uplatnit své právo na odstoupení od smlouvy. Co se předání zboží týče, záleží na domluvě, avšak jedná-li se o objemnější zboží, jako v tomto případě, budete nejspíše požádáni o jeho uschování, dokud si ho prodejce nevyzvedne.
Dále výše píšete, že zboží bylo objednáno na zakázku, což by mohl být problém, pokud byste chtěli odstoupit. Existují i výjimky, kdy od smlouvy odstoupit nemůžete a jednou z nich je právě výroba zboží na zakázku, které si spotřebitel zásadním způsobem upravil dle sebe, např. pokud byste požadovali, aby byla skříň papírová, je samozřejmost, že prodávající nemůže za to, že nic nevydrží. Ovšem, nedošlo-li k takovému zásadnímu zásahu do vlastností zboží, a Vy jste si vybrali z jakéhosi pomyslného katalogu výrobce, neměl by být problém, s odstoupením dle výše uvedených skutečností.

Mgr. Petr Novák, právník, www.vasenaroky.cz