Zpět na všechny otázky v kategorii Odborné poradny

Pomalá mluva dítěte

nisale se ptá 14.04.15

Dobrý den,

můj syn měl koncem února pět let. Žijeme ve Švýcarsku, tudíž vyrůstá dvojjazyčně, manžel i já jsme oba Češi, němčinu má ve školce. Dělá mi starost synova mluva, která je dost pomalá. Jakoby přemýšlel, jak to vlastně říci.

Začalo se to zhoršovat kolem 4. roku, kdy přišel intenzivněji s němčinou do styku. Máme za sebou inteligenční test, v pořádku, sice nižší, ale ještě prý v normě (90). Neurologie v pořádku, psychologické vyšetření vyloučilo autismus. Logopedicky je též prověřen, logopedkou tady ve Švýcarsku, test byl veden v češtině. Začala s testem pro 5leté děti. Ten malý nezvládal, tak zkusila lehčí, zřejmě pro 4leté děti a ten byl bez větších problémů.¨

Přestože malý, šišlá, r neumí. Říkala, že bych měla ještě počkat, neboť potřebuje hlavně motivaci, a mít trpělivost dítě cvičit. Nic konkrétnějšího.

Syn má problém vyjádřit se, má pomalé tempo řeči. Dva pokyny či více, které má za sebou vykovat, nezvládá. Když mu něco říkám, ne vždy rozumí, nebo to dost trvá než přijde odpověď. Člověk si může všimnout, že mozek pracuje a usilovně přemýšlí. Za vrstevníky ve všem pozadu, je pomalý v běhu, je nešikovný - jemná motorika, držení tužky dost křečovitě, stejně tak lžíce. Má problémy s prostorovou orientací (stále nezvládáme, co je vpřed, vzad, mezi atd.)

Otázky typu proč přišly až ve 4 nebo 5 letech. Do čtyř let se moc nezajímal o děti, prakticky ani moc o své okolí. Hrál si hlavně se zvířátky. Člověk ho nemohl k ničemu motivovat. Neudržuje oční kontakt, když mluví, dívá se, ale i dost na stranu a odbíhá, pak ho člověk ani neslyší. Dost si mluví sám pro sebe.

Po čtvrtém roce přišla změna, zajímá se o okolí i děti. Problémem zůstává, že s nimi nezvládá držet tempo při hře.

Testy v normě, ale ve školce strašně problémy (zde se začíná již od 4), takže jsme ho po pár měsících vytáhli a dodělali to neurologické vyšetření (bez EEG) a psychologické. Kvůli chování z dřívějška bylo podezření na PAS.

Přemýšlím, zda ho nechat nějak komplexněji vyšetřit v Česku. Mám podezření na vývojovou dysfázi. Ale samozřejmě nejsem žádný specialista, prostě my ta mluva dělá dost starosti. Co byste mi poradila?

Budu moc ráda za Vaši odpověď.

S pozdravem, Šárka

Mgr. Lenka Osladilová odpovídá 19.04.15

Přeji Vám krásný den,

předem Vám moc děkuji za podrobné vylíčení obtíží u Vašeho syna.
Z vypozorovaných potíží, které jste zaznamenala, bych se přimlouvala k opravdu důkladnějšímu prošetření na některou z poruch autistického spektra. Velká část obtíží i jejich kumulace, tak jak ji popisujete, mi opravdu ukazuje nejvíce na tento problém.

Co se týče vývojové dysfázie, máte-li již za sebou vyšetření na PAS, teď mám na mysli komplexní vyšetření na specializovaném pracovišti - v ČR se tím zabývá např. APLA - a pokud je výsledek negativní, pak je opravdu hned následnou možností vývojová dysfázie, jak cítíte podezření.

V obou případech však můžete již nyní zavést do komunikace s Vaším synem několik jednoduchých zásad, které mu mohou hodně pomoci, ale neuškodí.
Mluvte v krátkých, jednoznačných větách.
Nespěchejte.
Dávejte jeden úkol a počkejte až jej dítě splní.
Mluvte konkrétně - vhodná jsou podstatná jména, slovesa, číslovky.
Pracujte nárazově, nikdy ne přes únavu.
Určitě je více rad, ale snad aspoň takto…
Přeji, ať se určení diagnózy podaří a hlavně ať najdete cestu, kterou půjdete s Vaším synem s radostí.

Lenka Osladilová

speciální pedagožka a terapeutka
www.specialnipedagog.cz

Položte vlastní otázku do této poradny nebo si vyberte jinou oblast na úvodní stránce poraden.
O této otázce můžete dále diskutovat v diskusi na eMimino.cz.