Poškození majetku hotelu

Dobrý den,

byla jsem s dětmi v hotelu. Po odjezdu mi volal majitel a řval po mě, že jsem zničila postel, že má rozbité nožičky, protože jsme s ní šoupali (aby mi děti z postele nespadly) a zapomněli jsme ji vrátit na místo. Já na té posteli celou dobu spala, při posouvání jsme ji zvedli a přesunuli a opravdu o žádném rozbití nevím.

Majitel je hulvat a mluvit se s ním nedá a já se po telefonu nabídla, že uhradím opravu nožiček. On mi poslal fakturu na 17 tisíc za novou postel a já ji odmítám zaplatit. Nezničili jsme celou postel a podle mě ani ty nožičky, podle fotek jsou vyvracené na druhou stranu, než co jsme postel posunuli my.

Nevím, jak postupovat dál a jestli majitel hotelu může peníze nějak vymáhat. Nepodepisovali jsme při ubytování nic a nemá ani žádný ubytovací řád.

Děkuji.

Dobrý den,

na složitější posouzení Vaší situace nemám dostatek informací. Obecně podle občanského zákoníku se hradí škoda uvedením do předešlého stavu. V penězích se škoda nahrazuje jenom pokud není dobře možné uvést věc do předešlého stavu nebo žádá-li to poškozený. V zásadě škodu hradí vždy ten, kdo ji způsobil. To, že jste nepodepisovali ubytovací řád na danou situaci nemá vliv.

Dále se vždy hradí skutečná škoda. Při určení výše škody se vychází z obvyklé ceny věci v době poškození a zohlední se, co musí poškozený k obnovení věci účelně vynaložit. Pokud je tedy možné věc opravit (resp. uvést do původního stavu) a tato oprava je levnější než koupě nové věci, skutečnou škodou je cena opravy.
Pokud se majitel domnívá, že jste věc skutečně poškodili, může se samozřejmě domáhat náhrady škody u soudu, ovšem bude na něm dokázat, že jste skutečně věc poškodili. Vy byste před soudem samozřejmě měli možnost se k věci vyjádřit a navrhovat a provádět vlastní důkazy

Mgr. Petr Novák, právník, www.vasenaroky.cz