Zpět na všechny otázky v kategorii Odborné poradny

Potíže s pozorností a soustředěním

3HE se ptá 22.09.17

Dobrý den,

dcera letos začala chodit do první třídy.
Jedná se o klasickou základní školu.
Dcera byla vždy taková, jakou ji popisuji níže, ale nyní ve škole je to ještě více znát a dokonce se to zhoršilo.

Nereaguje na „kolektivní“ pokyny - vytáhněte si z aktovky knížku, doneste mi zápisníky, ukliďte si pastelky, apod. Učitelka je z ní zoufalá, říká jí prý všechno i 20× a Esterka je stejně jako ve snu, dělá si svoje, všechno ji rozptýlí, pořád ji něco napadá a ty nápady uskuteční (stříhání, kreslení, překresluje a dokresluje obrázky v pracovních sešitech, kroužkuje si čísla na stránkách a různě je vyzdobuje, kreslí obrázky na základě těch čísel… dělá všechno možné co ji napadne, práci na učení, které ostatní děti dělají, ona zahájí až po několikerém napomínání…

Celkově si dělá dost co chce a co ji napadne… např. na tabulky si malovali kruhy, jak včelička lítá kolem květu - na uvolnění ruky… a Esterka kreslila, jak včelka skáče na květu jako na trampolíně… a učitelka jí říkala - Esterko, my malujeme kroužky, jak včela lítá… a Esterka na ni - a já maluji včelku na trampolíně! a učitelka na ni ještě třikrát tu stejnou větu a čekala, že Esterka bude dělat také… ale Esterka si nakonec stoupla a začala tu tabulku ukazovat dětem po třídě a byla u toho rozpustilá a nenechala toho ani po napomínání paní učitelkou.

Hodně mluví a nenechá se zastavit… všechny ty její svévolné činnosti chce vždy dodělat do konce bez ohledu na to, že prostě není čas nebo vhodná doba nebo že jí paní učitelka říká, že to má přestat dělat.

Tohle vše se děje v hodině!

U převlékání na tělocvik není schopná se převléci - došlo až na to, že ji učitelka musela osobně asistovat a skoro oblékat.

Když jsem se Esterky doma ptala, proč je taková, tak říkala, že ji ruší ostatní děti. Že nedokáže vnímat paní učitelku. Že se nedokáže ubránit tomu nápadu, co se jí v hlavě udělá… že se nedokáže utišit, když se jí chce něco říct. To vše mi řekla sama.

U toho oblékání na tělocvik - to stejné, neumí se v kolektivu soustředit.

Když je pod tlakem času nebo osoby, tak už vůbec není schopná zapnout… naopak - začne být roztěkaná, neví, co má dělat… třeba si vysleče kalhoty a místo aby se převlékla, tak si je zpátky obleče. apod. Působí velmi neklidně a úplně mimo realitu.

Tak vážně nevím, co bude dále, jak se bavit s učitelkou… na individuální přístup asi není čas… učitelka učí vyloženě frontálně. Ale říkala, že chodí na koberec do kruhu, nebo mají nějaké pomůcky… že střídají činnosti. Ve třídě jich je 15. Učitelka se vyjádřila, že má 14dětí a Esterku.

Na zápisu to bylo samé řeči o projektu ZAČÍT SPOLU apod, a teď je to klasika jak vyšitá. Ta druhá 1.třída je trochu jiná, tam je jejich učitelka totálně zapálená do projektu Začít spolu… (podle webových stránek např) a já lituji, že jsem tam Esterku nedala… třeba by to bylo jiné. Esterka prostě potřebuje mít s učitelkou osobnější vztah.

Potíže s pozorností, zasněností, svým světem, (ne)soustředěním… byly už ve školce, proto byl také ten odklad školy… odklad školy byl jednoznačně doporučen PPP a byla nám doporučena po roce „kontrola“… byly jsme tam letos v květnu… a ta roztěkanost a ostatní potíže tam stále byly… psycholožka říkala, že napíše pro školu nějaké psaní, ale odmítla jsem… že případně později. No, už je to tady. Nabídla jsem učitelce, že jí donesu ty dvě zprávy z PPP - to přijala, že bude ráda, když si to přečte.

Při rozhodování o výběru základní školy jsem stála před volbou montessori vzdělávání. Z různých důvodů jsme se rozhodli pro běžkou základní školu a nevím, jestli mám litovat nebo ne. Každopádně mi individuálnější přístup chybí.

Myslela jsem si, že tato naše učitelka, která má více než 10 let praxe na prvním stupni, si poradí, ale dnes se mne ptala na radu, co má dělat, co se mi doma osvědčilo. Doma je to ale ok.

Děkuji za každý nápad a radu

S pozdravem

Hanka

Mgr. Lenka Osladilová odpovídá 28.09.17

Hezký den,
obtíže, které prožívá Vaše dcerka ve škole jsou dnes bohužel pro vnímavé, citlivé děti časté. Svět a tím pádem i školství jsou dnes doslova napěchovány informacemi, informacemi, stimuly, informacemi, informacemi, informacemi.
Paní učitelka možná vyžaduje znalost prvních informací v řadě, ale některé děti mají zapnuto (?, nevím, jak to lépe napsat) více kanálů příjmu, tudíž vnímají i další „věci“. Je obtížné orientovat se na to, co se po nich chce, neboť informace (další v řadě) jsou někdy mnohem důležitější než to, co se jeví důležité těm, kteří nás někdy učí.
To bývá opravdovým problémem. Měla jsem a mám to štěstí, že se s některými dětmi s obdobnými obtížemi setkávám. A jsem ráda, že jsou. Často je možné najít alternativu, jak Vaší dcerce vysvětlit, co se to po ní vlastně v té změti všeho možného chce.
Troufám si říci, že máte velké štěstí, že máte vedle sebe „nestandartní“ osobnost. Je to těžké v této společnosti, ale je možné ty světy, ve kterých Vaše dcera žije přiblížit tomuto světu.
Mohu Vám nabídnout osobní konzultaci, každé dítě je velmi svérázné, není možno Vám psát nějaké návody, neboť to, co platí pro jednoho je pro druhého nepoužitelné.
Mohu Vám nabídnout konkrétní kroky pro Vaši dcerku, ale pokud by ona sama souhlasila. Email: osladilova@spe­cialnipedagog­.cz

Lenka Osladilová

speciální pedagožka a terapeutka
www.specialnipedagog.cz

Položte vlastní otázku do této poradny nebo si vyberte jinou oblast na úvodní stránce poraden.
O této otázce můžete dále diskutovat v diskusi na eMimino.cz.

Reklama


Reklama