Zpět na všechny otázky v kategorii Odborné poradny

Vybíravost 6letého

bazárek se ptá 03.01.14

Dobrý den,

jsem babička a bydlíme s dcerou v jednom domě. Vnukovi bude v březnu 6 let, tudíž na podzim půjde do školy. Mám ho vlastně od malička, tedy pozoruji jeho vývin a stravu. Když byl maličký a jedl po odstavení kojení skoro všechno, byl to dobrý jedlík, ale nyní, kdy dosti rychle roste, jí méně a méně. Nejsem naprosto spokojená s jeho jídelníčkem, dosti si vybírá, a tak se stane, že je často bez jídla. Svou vybíravostí nervuje celou rodinu. Ve školce si myslím jí dosti dobře, ale doma ne, i když vařím chutně, a přesto je potíž.

Máme ho nutit, nebo takto nechat?

Děkuji za odpověď.
Hezký den.

Michala Boukalová Tomešová, DiS. odpovídá 06.01.14

Dobrý den,
v tomto období se chutě dětí velmi často mění. Důležité je, aby vnuk jedl v tomto věku pravidelně 5-krát denně, přibližně po dvou až třech hodinách.
Protože se v předškolním věku růst dětí zpomaluje, snižuje se také jejich chuť k jídlu. Nejen že děti některá jídla odmítají, ale i nově nabízená jídla často nechtějí ochutnat. Proto se nové potraviny mohou velice těžko do jejich jídelníčků zařazovat. Děti je musí opakovaně ochutnat, často až 10-krát, než si na jejich chuť zvyknou a začnou je bez obtíží baštit. Je důležité neztrácet trpělivost a dál je dětem nabízet. Pro děti musí být jejich jídelníček dostatečně atraktivní, složený z rozmanitých druhů jídel různých chutí, vůní, konzistencí a teplot. Malé děti nejedí dobře pokud jsou unavené. Odpočinek nebo mírná aktivita stejně jako dostatečný pohyb na čerstvém vzduchu přispívají k dobré chuti k jídlu.
Ovšem mezi důležité zásady patří fakt, že by se do jídla děti neměly nutit.
Nemělo by se na ně křičet ani používat fyzické tresty, pokud nechtějí jíst. Naopak není ani vhodné slibovat dětem odměnu za to, že se nají (např. čokoládu). Přibližně hodinu před hlavním jídlem by děti neměly dostávat žádné jídlo ani pití. Když děti jedí neměla by se jejich pozornost zbytečně odvádět (např. puštěním televize). Předškolní děti by měly jíst ta samá jídla jako ostatní členové rodiny a pokud je odmítají neměla by se jim připravovat náhradní strava. Je pravdou, že si dětské tělo reguluje příjem stravy samo a tak se Vám můžou zdát jejích porce s porovnání s „dospěláckými“ velmi malé. Důležitý je také dostatečný pitný režim. Ovšem základem je klást důraz na důslednost.
Pokud řeknete „když to nesníš, tak nic jiného nedostaneš“ musíte to dodržet. Je to velice těžké, ale nesmíte ustoupit! Avšak děti se učí také napodobováním a opakováním, proto je důležité aby šla rodina dítěti příkladem. Ze společné každodenní snídaně či večeře u rodinného stolu se tak stane každodenní příjemný rituál. Pokud děti odmítají některé druhy potravin, třeba ovoce nebo zeleninu, můžete zkusit pomocí hry a společné přípravy jídla jejich nechuť zlomit. Ovocné špízy nebo jednohubky jsou pro děti velice lákavé (například z kostiček barevných melounů). Stejně tak můžete s pokrájené různobarevné zeleniny skládat na talíři obrázky zvířátek či domečků. Hezký den.

Michala Boukalová Tomešová, DiS.
nutriční terapeutka
Poradenské centrum Výživa dětí
 www.vyzivadeti.cz

Položte vlastní otázku do této poradny nebo si vyberte jinou oblast na úvodní stránce poraden.
O této otázce můžete dále diskutovat v diskusi na eMimino.cz.