Zpět na všechny otázky v kategorii Odborné poradny

Zlostné dítě v mateřské škole

ZdeninaM se ptá 08.03.16

Dobrý den,

jsem učitelkou ve školce. S rodiči řešíme vztek a zlost u 6letého chlapce (rodiče žádají o OŠD z důvodu sociální nezralosti). Rozbíjí hračky, kope do nábytku, hrozí učitelce pěstí. Vše se to děje, když učitelka reaguje na nějaké nevhodné chování dítěte (např. opakované ublížení kamarádovi) a chlapci je uložen trest v podobě posazení na klidné místo s tím, aby přemýšlel o svém chování.

Rodiče přišli s návrhem, abychom dítěti dali polštářek do kterého si může vybít, vymlátit, vyboxovat svůj vztek (aby nemusel bít kamarády nebo kopat do nábytku, když ho někdo naštve).
Nejsem si jista, zda je to vhodný způsob, ale rodiče na tom trvají.

Myslíte si, že na tento návrh máme přistoupit a nechat chlapce takto odreagovat před ostatními dětmi? Nemám možnost jej odvést do jiné místnosti. Myslíte, že to nebude mít špatný vliv na ostatní děti, které to budou sledovat i několikrát za den?

Prosím o radu, jak se zachovat. Mám letité zkušenosti, ale s tímto jsem se ještě nesetkala.

Děkuji

Zdena

Mgr. Lenka Osladilová odpovídá 09.03.16

Přeji pěkný den,
děkuji za zajímavý dotaz.
Co se týče vybíjení zlosti, můžete vyzkoušet společně s ostatními dětmi „hru“, kdy dáte na zem např. barevné malé papírky a děti se mají skákáním s razancí! (přidupnutí) trefit na svůj barevný štítek. Je to jednoduchá hra a docela pěkně část přebytečné energie odfiltruje. To se dá samozřejmě opakovat. Máte-li děti příliš živé nebo zlostné, zařadila bych takové či podobné cvičení do každodenního režimu. Dá se tím předejít hodně nepříjemným záležitostem, kdy už dítě své emoce nezvládá.
Je třeba však akce, nestačí dítě posadit bokem, aby se nad svým chováním zamyslelo. To bohužel problém neřeší, vytváří se tím u dítěte spíše frustrace. Pocit nepřešel, nebylo s ním nijak naloženo, pouze mentálně, a to na zvládnutí u malých dětí většinou nestačí.
Chlapec, který má problém, by toto jednoduché cvičení mohl dělat častěji. Nevylučovala bych ho z kolektivu, naopak bych kolektiv ostatních dětí požádala, aby se na řešení celé situace podílel. Po emailu není jednoduché vysvětlit jednoduchou věc, tak snad to píši srozumitelně…
Co se týče polštářku, nebyla bych proti, ale určitě by bylo třeba, aby dítě nebylo v té chvíli v kolektivu ostatních. Je-li možno, pak třeba v jídelně, na záchodě… na chodbě.
Spíše bych to však zkusila řešit cvičením, přískoky, skoky, dřepy, fyzicky namáhavější činností… aby došlo k vydání nadbytečné energie.

Lenka Osladilová

speciální pedagožka a terapeutka
www.specialnipedagog.cz

Položte vlastní otázku do této poradny nebo si vyberte jinou oblast na úvodní stránce poraden.
O této otázce můžete dále diskutovat v diskusi na eMimino.cz.