Zpět na všechny otázky v kategorii Odborné poradny

Změna třídy kvůli potížím s matematikou

kojakova 1 se ptá 14.01.15

Dobrý den,

mám dotaz ohledně dcery (12,5 let). V tomto školním roce, v sedmé třídě se velmi zhoršila. Nerozumí matematice. Stále dokola ji učím, ale když už chápe, už má další látku. Když se třeba po měsíci vrátí k látce, neví, jak se to počítá. Slovní úlohy nechápe, potřebuje je nejdříve vysvětlit. Trvá ji, než se probudí a začne pracovat, to je už konec testu a pak dostane 4 nebo 5 - většinou z důvodu, že udělala nějakou nesmyslnou chybu a zbytek příkladů nestihla. Což nikoho nezajímá.

Řešila jsem to v PPP. Zjistili ji, že nemá žádné dys-, ale má určité problémy: nerozumí psanému textu (proto má problémy v literatuře a se slovními úkoly). Nemá logické myšlení, počítá zbytečně zdlouhavě a pak to nestíhá. Úplně nepozorná není, ale když ji něco vyruší, špatně se vrací do příkladu. Už dříve s tím měla problémy, ale zvládala to na 1, 2. Bohužel nyní tvrdě dře, aby neměla 4.

Úlevu ji ve škole nedávají, i když má z PPP doporučeno více času, sledovat postup a ne výsledek a když něco nechápe vysvětlit atd. Myslím, že na její výsledky má vliv i to, že mají ve třídě problematického žáka, který neustále vyrušuje, mluví při hodině, má různé narážky (malý prsa, předkus… ). Dokonce nečekaně vykřikuje při testech atd. Pořád se řeší a nic. Celá třída se zhoršila i kolektivně vztahy k sobě a jediný, na co se to svádí, je puberta.

Chtěla bych dceru přeložit do vedlejší třídy. Dcera s tím souhlasí. Co proto mám udělat? Mám na to právo? Čím vším argumentovat? Vím, že mě bude její třídní učitel přemlouvat (má ho i na matematiku a pak by ho neměla). Jsem přesvědčena, že neustálé vyrušování ji nepomáhá ke zlepšení. A měla bych to takto řešit, příští rok bude pro ni důležitý (průměr na SŠ).

Prosím o Váš názor a radu.

Děkuji.

Mgr. Lenka Osladilová odpovídá 14.01.15

Hezký den,
z dopisu, který píšete, jsem vyrozuměla, že Vaše dcera má problémy s porozuměním textu a určitým typem nepozornosti.
Tento problém přeřazení - z jednoho prostoru do druhého, z jedné třídy do druhé, z jedné školy na jinou - nevyřeší.
Samozřejmě se může Vaší dceři ulevit, když nebude mít vedle sebe rušivého spolužáka atd., ale je hodně pravděpodobné, že se objeví jiné - zatím skryté - další a pouze jiné obtíže. Změna třídního kolektivu může být pro Vaši dceru také docela zátěž a pozornosti k učení to také moc nepřidá.
Abych Vám mohla opravdu erudovaně odpovědět, potřebovala bych se s Vámi, Vaší dcerou sejít, nejlépe navštívit i školu, do které Vaše dcera chodí.
V rámci poradny Vám píši spíše reakci na Váš dotaz, mohu vycházet pouze z informací, které jste mi napsala.
Nechci Vás odrazovat od Vašeho současného rozhodnutí přeřadit Vaši dceru do jiné třídy, ale neslibovala bych si od toho změnu prospěchu (pokud se vše neodvíjí od nedobrých vztahů ve stávající třídě) a nějaké výraznější zlepšení.
Cestu bych spíše viděla v systematické práci - možná změně ve způsobu učení se (u Vaší dcery), nalezení metod ke zvnitřnění a udržení pozornosti. Faktem je, že vždy bude někdo venku, kdo ruší, vždy budou okolní podmínky ne zcela vyhovující, není možno uzpůsobit svět tak, aby nám plně vyhovoval - a pokud ano, pak je to vždy pouze na chvíli. To je moje zkušenost, ale samozřejmě můžete mít jinou…

Lenka Osladilová

speciální pedagožka a terapeutka
www.specialnipedagog.cz

Položte vlastní otázku do této poradny nebo si vyberte jinou oblast na úvodní stránce poraden.
O této otázce můžete dále diskutovat v diskusi na eMimino.cz.