Už nevím, co se stravou - intolerance na lepek a laktózu a vegeta

Anonymní
27.11.19 17:18

Už nevím, co se stravou

Ahoj, dnes jsem zjistila intoleranci na lepek a laktózu. Určitě máte někdo podobnou zkušenost, proto by mě zajímalo, jak se s takovým omezením stravujete. Aby to bylo ještě komplikovanější, jsem už dlouhé roky vegetarián. Schůzku s gastroenterologem, který je současně i dietolog a bude se mnou probírat jídelníčky, mám teprve za 14 dní, proto by mě zajímaly vaše zkušenosti, abych měla alespoň trochu reálnou představu ;). Díky

  • Citovat
  • Nahlásit
Napsat příspěvek

Reakce:

Velikost písma:
918
27.11.19 17:41

Ahoj, jsem bezlepková vegetariánka a omezuji i laktózu. V první okamžik je to trochu zahlcující, ale v dnešní době je to v pohodě zvládnutelné. Zejména ze začátku je potřeba trochu více plánovat, hlavně když člověk ví, že bude mimo domov. Je spousta přirozeně bezlepkových potravin, která nahradí ty lepkové a vlastně se dá stravovat zdravěji a pestřeji (pohanka, rýže, jáhly, quinoa, brambory atd.). Já tedy nejím, až na vyjímky, náhražky (bezlepkové chleby, těstoviny atd.), které mi nechutnají a mají šílené složení. Jím zeleninu, luštěniny, výše zmíněné bezlepkové přílohy, vajíčka, ovoce, ořechy. K snídani si dávám např. Míchaná vajíčka a zeleninu, pohankové palačinky na slano, fritatu, občas bzl kaši nebo lívanečky, teď v zimě i polévky. K obědu si do práce nosím krabičku a nejčastěji jsou to různá zeleninová jídla s luštěninou, saláty nebo polévky, většinou zbytky z večeře. Svačiny moc nemám, ale když už, tak ovoce/zelenina, ořechy.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Ou
16966
27.11.19 17:47

No především pokud nesuplementuješ, tak začni suplementovat - téměř jistě máš hodně mizerné vstřebávání věcí jako je třeba železo - to sebou nesou autoimunitní trable s lepkem a laktozou. A z rostliných zdrojů se to obecně vstřebává blbě.

Takže B12 (ideálně celý b-komplex), železo a vápník.

Jinak to není zase taková tragédie, pokud jsi zvyklá si vařit - těstoviny vyměn za bezlepkové, rostliných mlék máš neurekom (a výrazně levněji vyjde si je dělat doma) a vajíčka můžeš.

Nejsložitější je pečivo - ze začáku hlasuju za používání hotových směsí, protože naučit se péct z primárních surovin bezlepkově je dost náročné - nemůžeš vzít jen tak bezlepkovou mouku a doufat, že to dopadne stejně jako s hladkou pšeničnou.

fajn směsi má schar, adveni a nebo třeba stará dobrá směs jizerka.

Když vydržíš alespoň tak 3 měsíce na přísné dietě, zkus pak vrátit tvrdé, dlouho zrající sýry - pokud je problém jen laktoza, tak věci jako je parmazán, nebo stará gouda by mohli projít, protože tam už laktoza není.

Stejně tak můžeš zkusit problém s lakotozu řešit užíváním enzymů - ale nejdřív bych nechala ta střeva zahojit.

Určitě neuškodí probiotika - ideálně ve velkém množství - tedy v kvašených nápojích - ideálně je pro tebe vodní kefír aka tibi krystaly. https://www.zkvaseno.cz/…i-kefir.html a pak kvašená zelenina.

Projdi v nějakém větším knihkupectví tyhle kuchařky, jestli pro tebe budou použitelné
https://www.albatrosmedia.cz/…-pro-vegany/
https://www.kosmas.cz/…ou-ke-zmene/

No a pak je velká databáze receptů tady

https://www.proalergiky.cz/vareni

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
21500
27.11.19 17:47

Lepek neřeším, ale řeším laktozu, je spousta buď rostlinných, sojovych nahrazek mléčných výrobků, nebo třeba výrobky se sníženým množstvím laktózy. Nebo mám takové pilule (lactoplus) a ty pomáhají stepit ten obsah laktózy, dělají stejné pilule i na ten lepek.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
14381
27.11.19 17:57

Já nic extra neporadím, jen přidám inspiraci. Mrkni na blog https://deliciouslyella.com/recipes/, dost kuchařek jí už vyšlo i v češtině. Recepty jsou veganské, myslím, že velká část je i bez lepku. Občas podle ní něco vařím, i když žádné omezení nemám. Jinak luxusní zpracování zeleniny (trochu náročnější na suroviny) má Yotam Ottolenghi. Ten teda běžně pracuje i s obilninami nebo mléčnými výrobky, takže tam to chce spíš vybírat…

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
27.11.19 18:01

Díky všem moc za tipy, já bych se právě raději vydala cestou přirozených potravin, než různých směsek a náhražek. Díky za recepty, projdu :kytka:

  • Citovat
  • Nahlásit
Ou
16966
27.11.19 18:15

Rostlinný mlíko je nějaký ořech či obilovina, kterou namočíš, rozmixuješ, převaříš, ještě jednou rozmixuješ a přecedíš.

Ale pečivo komplexnější než placky a lívance jsou z primárních surovin dělat jen hodně, hodně složitě a s výrazně menším úspěchem. Mimochodem - guarová i xantanová guma jsou přírodní produkty. Respektive jdou dělat různé vcelku tuhé kostky, většinou moc mokré a nebo drobivé. Ale bez pečiva se dá docela dobře fungovat.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
29268
27.11.19 18:18

@Ou pokud má intoleranci lepku (to je oficiální diagnoza?), tak nemůže obiloviny.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
7351
27.11.19 18:19

Ja jim prirozene bezlepkove uz roky, zadna veda v tom neni. Z mleka jim v podstate pouze maslo a fetu. Ale teda moje strava je zalozena na kazdodenni konzumaci masa, takze jako byt vegetarian, to bych asi umrela hlady.
Zadna veda to neni, proste hromada zeleniny, na doplneni energie jim trosku ryze ci brambor a k tomu maso nebo vajicka.
Chleba doporucuju si pect kvalitni domaci, pokud neni moznost si odnekud objednavat. To co je bezne v obchodech je narvane skrobama a chemikaliema.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Ou
16966
27.11.19 18:58
@vokishka píše:
@Ou pokud má intoleranci lepku (to je oficiální diagnoza?), tak nemůže obiloviny.

1. není to oficiální diagnoza - v diagnostickém manuálu se vyskytuje jen alergie na lepek a nebo celiakia. Ony intolerance často tancují kolem dráždivého tračníku.
2. nemůže obiloviny, které obsahují lepek - to je pšenice, ječemen a žito a oves může být problematický,. Všechny ostatní obiloviny a pseudoobiloviny, pokud nejsou kontaminované normálně může.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Ou
16966
27.11.19 19:00

@Jana525 hádej co je v rejži. Škrob. A úplně nejnebezpečnější chemikálie je H20. Každýá kdo ji někdy pozřel, tak umřel. A vzniká na ní závislost - schválně ji zkus vysadit! A je všude!!!

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
7351
27.11.19 19:12
@Ou píše:
@Jana525 hádej co je v rejži. Škrob. A úplně nejnebezpečnější chemikálie je H20. Každýá kdo ji někdy pozřel, tak umřel. A vzniká na ní závislost - schválně ji zkus vysadit! A je všude!!!

Ty aby sis nerypla vid? Je tezky pochopit, ze je neco jineho ryze, kde je skrob prirozene, mimochodem jim basmati, tam je skrobu malo, stejne jako carbohydratu a neco jineho je trvanlivy chleba, kde krom normalnich zrn je pridany skrob navic, coz uz pak proste neni prirozena potravina, plus je tam plno dalsich pridanych chemikalii? Pokud tobe to prijde stejne, tak super. Mne ne, ale to je proste moje vec.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
27.11.19 19:23
@vokishka píše:
@Ou pokud má intoleranci lepku (to je oficiální diagnoza?), tak nemůže obiloviny.

Ne ne, přesně je to alergie na lepek a laktózová intolerance :?.

  • Citovat
  • Nahlásit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Mohlo by vás zajímat

Mohlo by vás zajímat