Co trénovat s předškolačkou?

1031
6.11.20 00:07

Co trénovat s předškolačkou?

Dcera by měla příští rok jít do první třídy. Do školky aktuálně nechodí, tak se chci zeptat, co všechno s ní trénovat, aby byla dobře připravená. Máme koupené pracovní sešity pro předškoláky, ty jí baví, hlídám držení tužky. Co ještě by bylo vhodné učit/ohlídat?

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Napsat příspěvek

Reakce:

Velikost písma:
2485
6.11.20 00:26

@amalka3455 v tomhle spis poradi ucitelky, ale napada me strihani nuzkama, slovni zasoba, vypravovani zazitku/pohadky, poznavani prvniho pismene ve slove (sluchem), zavazani si tkanicky (?), znat svoji adresu, jmena lidi z blizke rodiny, barvy, tvary…

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
888
6.11.20 00:27

Na internetu toho koluje hodně, u nás ve školce vybarvovaly děti s paní učitelkou něco takového: https://cz.pinterest.com/…59467141537/

Pak viděly, co je ještě třeba potrénovat.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
6.11.20 00:47

Jsem učitelka v první třídě, tak pár zkušeností mám. Jen už jsem příšerně unavená, takže určitě nenapíšu úplně všechno…
Důležitá je samostatnost - sama se obléknout, zavázat tkaničky, umýt si ruce, umět smrkat, umět jíst příborem
Pracovní zralost - soustředit se alespoň 15 - 20 minut, vydržet u činnosti pod vedením jiné osoby, umět dokončit započatou činnost, umět vnímat čas - rozdíl mezi časem na hraní a časem na povinnosti
Sociální zralost - pozdravit, poprosit, poděkovat, vykat dospělým, respektovat ostatní, neskákat do řeči, uposlechnout na výzvu, umět spolupracovat s ostatními dětmi
Emocionální zralost - sebedůvěra, umět přijmout hodnocení, umět se vyrovnat s malým neúspěchem, zkoušet a nevzdávat se. A hlavně, těšit se do školy
Vnímání - umět rytmizovat text (říkadla, básničky, písničky,…), rozlišit hlásku na začátku a na konci slova (alespoň ten začátek), umět rozložit slovo na slabiky
Hrubá motorika - dřep, sed, klek, udržení rovnováhy, poskakování na jedné noze, kotoul, skok na nízkou překážku
Jemná motorika, grafomotorika - navlékání korálků, nůžky, modelování, práce s lepidlem, práce s papírem, skládání papíru. Správně držet tužku, pečlivě vybarvovat
Orientace v prostoru a čase - nahoře, dole, vpředu, vzadu, vedle, levá strana, pravá strana, včera, dnes, zítra… Znát své jméno a adresu Řeč - správná výslovnost hlásek, na otázku odpovídat celou větou, umět odvyprávět co viděla, zažila, popsat obrázek, znát nějakou dětskou knihu
Matematické představy - první, poslední, prostřední, malý, velký, krátký, dlouhý, více, méně, geometrické tvary
Znát barvy, poznat některé květiny, zvířata, stromy, hudební nástroje, umět pojmenovat věci okolo sebe, při kreslení využít celou plochu papíru,…

Uf, jsem se nějak rozepsala. Spousta věcí je u šestiletých dětí naprosto samozřejmá, ale bohužel je mnoho těchto samozřejmostí pro děti nepřekonatelným problémem :-(

  • Citovat
  • Nahlásit
1031
6.11.20 01:03

Děkuji za obsáhlou odpověď. Hned vím, na co se zaměřit.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
1031
6.11.20 01:06

@Annci Super. Děkuji.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
7193
6.11.20 07:10

Na zápisu měla dcera seskládat z rostrihanych obrázku pohádku.

A ještě mi utkvělo, že tam byly obrázky a ona měla pojmenovat, co vidí. Byla tam i klasická žárovka. V dnešní době kdy se zarovky nevyměňují tak často, alespoň v naší domácnosti, to bylo mimo. To prostě nezná. Ale ustala to.

Vázat tkaničky po ní nikdo nechtěl. Vázací body má až teď ve 4.tr

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
1082
6.11.20 07:51
@Anonymní píše:
Jsem učitelka v první třídě, tak pár zkušeností mám. Jen už jsem příšerně unavená, takže určitě nenapíšu úplně všechno…
Důležitá je samostatnost - sama se obléknout, zavázat tkaničky, umýt si ruce, umět smrkat, umět jíst příborem
Pracovní zralost - soustředit se alespoň 15 - 20 minut, vydržet u činnosti pod vedením jiné osoby, umět dokončit započatou činnost, umět vnímat čas - rozdíl mezi časem na hraní a časem na povinnosti
Sociální zralost - pozdravit, poprosit, poděkovat, vykat dospělým, respektovat ostatní, neskákat do řeči, uposlechnout na výzvu, umět spolupracovat s ostatními dětmi
Emocionální zralost - sebedůvěra, umět přijmout hodnocení, umět se vyrovnat s malým neúspěchem, zkoušet a nevzdávat se. A hlavně, těšit se do školy
Vnímání - umět rytmizovat text (říkadla, básničky, písničky,…), rozlišit hlásku na začátku a na konci slova (alespoň ten začátek), umět rozložit slovo na slabiky
Hrubá motorika - dřep, sed, klek, udržení rovnováhy, poskakování na jedné noze, kotoul, skok na nízkou překážku
Jemná motorika, grafomotorika - navlékání korálků, nůžky, modelování, práce s lepidlem, práce s papírem, skládání papíru. Správně držet tužku, pečlivě vybarvovat
Orientace v prostoru a čase - nahoře, dole, vpředu, vzadu, vedle, levá strana, pravá strana, včera, dnes, zítra… Znát své jméno a adresu Řeč - správná výslovnost hlásek, na otázku odpovídat celou větou, umět odvyprávět co viděla, zažila, popsat obrázek, znát nějakou dětskou knihu
Matematické představy - první, poslední, prostřední, malý, velký, krátký, dlouhý, více, méně, geometrické tvary
Znát barvy, poznat některé květiny, zvířata, stromy, hudební nástroje, umět pojmenovat věci okolo sebe, při kreslení využít celou plochu papíru,…Uf, jsem se nějak rozepsala. Spousta věcí je u šestiletých dětí naprosto samozřejmá, ale bohužel je mnoho těchto samozřejmostí pro děti nepřekonatelným problémem :-(

Tak do první třídy je ještě docela daleko ale tak konsoliduju, co náš předškolák umí z vybraného:

Samostatnost - oblékání ano, tkaničky ne, ruce, zuby, smrkat, příbor ano.
Pracovní zralost - když je to kreativní a baví ho to, tak klidně hodinu. Když ne tak ani 5 minut.
Sociální zralost - myslím že docela jo, ale posledního půl roku jsme byly jen mezi známými, kde vykat nemusel, ale tak ve školce asi učitelkám vyká.
Emociální zralost - no jak kdy a jak na co. Do školky se těší, tak snad i do školy bude.
Vnímání - Tady teprve začínáme
Hrubá motorika - tady myslím docela exceluje, pořád někam skáče, po něčem leže, udělá klik, když si ho posadím na ramena, tak je schopen dělat „sedlehy“ hlavou dolů a nahoru,…
Jemná motorika, tady je to zase o něco horší, ale oproti tomu co vydím ve školce, tak asi tolik za spolužáky nezaostává
Orientace v prostoru a čase - taky se to postupně učí Řeč - jdeme na logopedii kvůli výslovnosti r, ř a občas ty sykavky uprostřed slova, popsat dětskou knihu? No 2 roky chce číst před spaním prakticky jen encyklopedie o dinosaurech :mrgreen:
Matematické představy - tady to jde a dokonce ho hodně chytlo počítání, takže číselnou řadu s drobnými nápovědami řekne až do 100 a sčítat dokáže do 30, když přičítá menší čísla, začíná zvládat přechod přes desítku. Odečítání ale naopak zatím vůbec nedává.
Znát a pojmenovávat různé věci… no něco dá i anglicky, někde můžou být mezery.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
22879
6.11.20 08:10

Dítě by mělo být plně samoobslužné a samostatné. Umět se plně obléknout, přezout, dát si věci do tašky, umět odemknout/zamknout jednoduchý zámek na skříňce, najíst se příborem, dotočit si pití apod. Zvládnout se utřít na záchodě, mýt si automaticky ruce, umět se vysmrkat.
Pamatovat a hlídat si své věci.
Umět si říct o pomoc, pokud si s něčím neumí poradit (zapomenutý klíč, čip na oběd, zapomenutý sešit či penál). Udržet informaci a předat ji dál.

Ve školce s předškoláky aktuálně trénují čáry, klubíčka, vlnky asi na milion způsobů. Lepí a stříhají. Počítají asi do šesti, trochu číslice, geometirické tvary. Asi proběhlo i nějaké sčítání a odčítání do 5. Vždy zakomponováno do nějakého tvoření či hry, takže dětem ani nepříjde, že dělají nějaké „povinnosti“.
Umějí napsat své jméno hůlkovým písmem.

Dál by dítě mělo dítě znát kde bydlí, jak se jmenuje plným jménem, jména a vztahy členů rodiny. Barvy (včetně světla/tmavá), zvířata včetně mláďat.
Umět obkreslit písmeno nebo nějaký tvar.
Orientovat s prostoru (pravá/levá, nahoře, dole, před, za).
Zvládnout nějaké jednoduché logické řady (co tam nepatří), srovnat podle velikosti, chápat pojmy více/méně.

U nás ve školce pak třeba dělají i něco podle mapy/plánů (učitelka rozdala plánek „města“) a děti pak budovaly z lega ve dvojicích jednotlivé budovy a spojovaly to silnicemi. Skládání puzzle nebo rozstříhaných obrázků, dětské sudoku.

Mít v pořádku výslovnost. Umět nějakou básničku či písničku. Umět popsat obrázek.

Doma se toho dá s dětmi naučit mraky jen třeba pomocí vhodně zvolených her (pětiletá díky prší už umí i římské číslice), puzzle (mapa světa apod.), různá pextria, hry s počítáním atd.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
130
6.11.20 09:05
@Anonymní píše:
Jsem učitelka v první třídě, tak pár zkušeností mám. Jen už jsem příšerně unavená, takže určitě nenapíšu úplně všechno…
Důležitá je samostatnost - sama se obléknout, zavázat tkaničky, umýt si ruce, umět smrkat, umět jíst příborem
Pracovní zralost - soustředit se alespoň 15 - 20 minut, vydržet u činnosti pod vedením jiné osoby, umět dokončit započatou činnost, umět vnímat čas - rozdíl mezi časem na hraní a časem na povinnosti
Sociální zralost - pozdravit, poprosit, poděkovat, vykat dospělým, respektovat ostatní, neskákat do řeči, uposlechnout na výzvu, umět spolupracovat s ostatními dětmi
Emocionální zralost - sebedůvěra, umět přijmout hodnocení, umět se vyrovnat s malým neúspěchem, zkoušet a nevzdávat se. A hlavně, těšit se do školy
Vnímání - umět rytmizovat text (říkadla, básničky, písničky,…), rozlišit hlásku na začátku a na konci slova (alespoň ten začátek), umět rozložit slovo na slabiky
Hrubá motorika - dřep, sed, klek, udržení rovnováhy, poskakování na jedné noze, kotoul, skok na nízkou překážku
Jemná motorika, grafomotorika - navlékání korálků, nůžky, modelování, práce s lepidlem, práce s papírem, skládání papíru. Správně držet tužku, pečlivě vybarvovat
Orientace v prostoru a čase - nahoře, dole, vpředu, vzadu, vedle, levá strana, pravá strana, včera, dnes, zítra… Znát své jméno a adresu Řeč - správná výslovnost hlásek, na otázku odpovídat celou větou, umět odvyprávět co viděla, zažila, popsat obrázek, znát nějakou dětskou knihu
Matematické představy - první, poslední, prostřední, malý, velký, krátký, dlouhý, více, méně, geometrické tvary
Znát barvy, poznat některé květiny, zvířata, stromy, hudební nástroje, umět pojmenovat věci okolo sebe, při kreslení využít celou plochu papíru,…Uf, jsem se nějak rozepsala. Spousta věcí je u šestiletých dětí naprosto samozřejmá, ale bohužel je mnoho těchto samozřejmostí pro děti nepřekonatelným problémem :-(

Paní učitelka to rozepsala velmi podrobně. Ještě bych doplnila socializaci, asi to patří k té sociální zralosti: aby dítěti bylo dobře mezi ostatnými dětmi, aby v kolektivu nebylo osamocené, paní učitelka napsala, aby umělo s dětmi kooperovat. Týká se to zejména jedináčků. Aby dítě v dětském kolektivu bylo v pohodě.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
10818
6.11.20 22:18

Zajímalo by mě, co by měli všichni předškoláci teď umět. Vím, že jsou velké rozdíly. Vím, že se toho hodně naučí. Umí už vaší předškoláci poznat první hlasku? Dneska jsme zkoušeli jeden úkol a přijde mi to dost těžké. Jak vybarvují vaší předškoláci? Jak zvladaji čáry, kola,…?

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
10556
6.11.20 22:58

@Sára 1 To je přeci dost různé. Já se budu teď chlubit - mám dceru narozenou na konci července, takže jí je 5 a čtvrt. Aktuálně čte (po slabikách, ale celkem plynule), sčítá s pomocí prstů i čísla jako 48+7, vybarvuje precizně a na první dobrou se učí i psací písmo od bráchy (mám ještě šestiletého v první třídě a jak se učí doma, tak ségra se nenechá odehnat a chce to vidět). První a poslední hlásku pozná, hrajeme už asi dva roky v autě slovní fotbal (samozřejmě se plete, např. lov nebo páv slyší na konci F nebo dcera slyší C na začátku podle výslovnosti).
Píše mi teď často vzkazy, tedy začíná to většinou nějak jako „mami todle je fskas pro tebe“ :mrgreen:
Na tyhle věci je opravdu velmi šikovná (baví ji třeba i osmisměrky), ale je dost stydlivá, nejde jí R a Ř a občas fláká výslovnost i u jiných hlásek, často se snaží něco rychle říct a zasekne se a nenajde slova a v jejím projevu je víc „hmmmm, eeeeee“ než normálních slov, skloňování a různé novotvary teda taky hrůza (to jen člověk zírá, co dokáže vymyslet za patvary :mrgreen: ).

Můžu doporučit skládání zažehlovacích korálků - trénuje se tím motorika, soustředění, trpělivost, i zvládání stresu (občas se prostě stane, že si do šablony drkne nebo při přenášení zakopne a celé to rozsype - tohle taky zoceluje) - akorát teda dcera potřebuje vědět, že ten výtvor má smysl (jen tak do šuplíku nebo na výstavku ji to nebaví), takže skládala třeba podložky pod hrníčky pro babičky, loni jsme udělali spoustu sněhových vloček na stromeček (nesla to i do školky).

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
5474
7.11.20 07:29

@Sára 1 Moje předškolacka, umí hezky pečlivě vybarvovat, vystrihovat, čáry, kola umí, první hlásku slyší, pozná kolik slabik má slovo, umí tvary, secte odečte čísla do 10,pocitat umí do 100,zna asi polovinu abecedy, umí se podepsat, napsat čísla do 10. Úkoly pro předškoláky zvládá bez problémů.. Umí roční období, dny v týdnu, adresu, snadno se učí básničky, ví která ruka je levá, pravá, umí jezdit na kole, dobře mluví, je společenská, seznámí se s každým.. Neumí zavázat boty, neumí plavat.. Řekla bych, že průměrné dítě ;)

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
10818
7.11.20 08:43
@Alušáček píše:
@Sára 1 Moje předškolacka, umí hezky pečlivě vybarvovat, vystrihovat, čáry, kola umí, první hlásku slyší, pozná kolik slabik má slovo, umí tvary, secte odečte čísla do 10,pocitat umí do 100,zna asi polovinu abecedy, umí se podepsat, napsat čísla do 10. Úkoly pro předškoláky zvládá bez problémů.. Umí roční období, dny v týdnu, adresu, snadno se učí básničky, ví která ruka je levá, pravá, umí jezdit na kole, dobře mluví, je společenská, seznámí se s každým.. Neumí zavázat boty, neumí plavat.. Řekla bych, že průměrné dítě ;)

Aha. Tak v tom případě mám podprůměrné.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
10818
7.11.20 08:46

@zrcadlo To vím, že je to různé. Vždyť to pisu. Nešlo mi o to, aby se tu všichni pochlubili, jak mají úžasné nadané dite. Spíš mi šlo i to, co by to dítě teď mělo umět a co ještě je v klidu a douci se to. Slabiky zvládá v pohodě, ale hlasky ne. Nakreslit složité obrazky do domina taky ne. Ty vločky jsou moc krásné.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Reklama