Autismus - ano x ne?

Anonymní
16.5.21 19:59

Autismus - ano x ne?

Zdravím. (Je to dlouhé, tak se omlouvám).
Máme dvojvaječná dvojčata (nyní 2,5 roku). Předčasně narození kluci, hypotrofie u obou plodů (32+4tt - 1630g a 1360g). Přirozený porod bez komplikací.
Od narození ten vývoj byl pomalejší. Cvičili jsme Vojtovku, Bobatha. Kluci začali samostatně chodit až v 19 měsících bio.
První podezření na autismus padl cca před rokem od neurologa. Další pak u psycholožky letos v lednu, kde jsme byli v lednu v rámci toho, že dvojče B se narodil pod 1500g. S tím, že už teď tam jsou znaky PAS, ale stále může jít o celkové opoždění vývoje a diagnóza bude stanovena po třetím roce pokud nedojde ke zlepšení. Příští psycho vyšetření čeká oba kluky v lednu. Jen pro doplnění. Navštěvujeme všechny dostupné lékaře. Minulý týden nás poprvé navštívila i raná péče. Jednoduše nechceme nic podcenit. Spíš si říkám, jestli tu není maminka, která měla podobný průběh se svým dítětem(nebo ideálně také dvojčaty). A zajímá mě jak to třeba s postupem času dopadlo. Pokusím se popsat „zvláštnosti“ v chování.
Dvojče A: Od narození hodně klidný, málo plakal, hodně spal a hodně se usmíval. Už jako batole dělal zvláštní pohyby jako by takové hopsání na čtyřech. V té době jsem tomu nepřikládala žádnou pozornost. Ale je pravda, že to bylo poměrně časté. Uměl dělat paci paci. Udržel krásně oční kontakt. Nechal se bratrem dvojčetem vozit na Tatře a smál se tomu. Když lezli po čtyřech, tak se takto honili po bytě a smáli se tomu. Nikdy neukazoval, ani teď ve 2,5 letech. Nepodívá se kam ukazuju. Teď když řeknu paci paci, tak chytí mé ruce a chce dělat paci paci mýma rukama. Umí dělat indiána. Chápe základní věty jako Jdeme papat, jdeme se převléct, koupat, umýt ručičky. Jde sám do koupelny, ale jinak pomáhám. Pokud drží nějakou hračku a řeknu Dej, tak dá. Ale pokud napr. řeknu Dej autíčko, podej panenku, nechápe. Na jméno reaguje a hned jde, doma i venku. Venku poblíž silnice jde vedle mě a natáhne na mě ruku, abych ho za ní držela. Odrážedlo nechápe, jen na něm sedí a usmívá se. Knížky si moc rád prohlíží. Ale nechce, abych mu v nich něco ukazovala nebo nijak komentovala obrázky ani četla. Kde je kočička? Nechápe. Co se týče hraček. Buď skládá hračky do řad (nejčastěji autíčka) nebo staví věže. Nejen z kostek a stavebnic, ale třeba i z polštářů. Rád otevírá a zavírá skříně, dveře, šuplíky několikrát za sebou. Případně rozsvěcuje a zhasíná světlo. Rád hází míčkem, ale i čímkoli jiným. Autíčka rád převrací na střechu a točí s nimi. Někdy takto auto roztoči a vzdálí se a z dálky sleduje jak se točí. Nikdy neuměl jak dělají zvířátka, ani nikdy nedělal pápá. Neumí si o nic říct. Pokud má žízeň a láhev není někde poblíž, tak si vezme židli a dá si ji k lince a pro láhev si vyleze. Oční kontakt se zhoršil. Udrží jen krátce. Mám ho na klíně a místo do očí kouká po místnosti. Používá slovo máma a bába. Používá žargon. Hodně si povídá, ale bez významu. Jinak nemluví. Cizí lidé mu nevadí u nás doma. Na návštěvě u cizích lidí případně u rodiny se cítí nesvůj pokud tam nejsem i já. I doma když se vzdálím hned mě jde vyhledat se slovem máma. S tatínkem beze mě třeba k babičce jede, ale dlouho se drží jen u něj, někdy pláče. Po nějaké době si zvykne a vše je ok. Na lidi i děti se usmívá. Třeba na hřišti se usmívá na děti i je vyhledá a povídá si s nimi svým jazykem, případně si jich nevšímá. Rád se mazlí. Nejvíc se mnou, ale i s tatínkem, s babičkou. Buď objetím nebo mi dává pusinky, a to buď pusou nebo nosem, tře se o můj nos jeho nosem a směje se tomu. Jako eskymák. Lžičkou sní jen to co mu chutná. Třeba oblíbený jogurt. Jinak nechce lžičku vzít do ruky. V jídelní židli stále poskakuje. Je na plenách, nerozumí k čemu je nočník, ani záchod. Stereotypy v pohybu momentálně nemá. Hopsání vymizelo. Akorát občas poskakuje na gauči, ale není to časté. Je spíše klidný, má dobrý spánek, má svá oblíbená jídla, nesnáší čerstvé ovoce a zeleninu. Nemívá nějaké záchvaty vzteku. Občas se sice vzteká, ale je to v normě.
Dvojče B: od narození byl hodně uplakaný, dráždivý. I u něj se objevilo zvláštní hopsání v době kdy ještě ani nechodil, hlavně když byl na gauči. Byl na čtyřech a opřel se o hranu gauče, případně o stůl a poskakoval. Opravdu několikrát denně. Před necelým rokem jsem začala pozorovat zvláštní styl hraní. Avšak jiný než u bratra. Rád přeskupoval hračky. Třeba autíčka dával do krabice nebo tašky a pak je vyndával a takto stále dokola. Nebo hračky rovnal na židli a zas je dával zpět. Hračky s tvary jako různé vkladačky používal tak, že třídil tvary. Takže kolečka k sobě, čtverečky k sobě, atd. Uměl hodně brzy nasazovat kroužky na tyčku (hračka). Když mu tuto hračku dám teď ve 2,5 letech, tak si kroužky vezme a nasadí si je na své ruce jako náramky. Na tyčku je dát odmítá. Mívá záchvaty vzteku, někdy je to vlivem bratra. Něco mu vezme atd. Ale někdy je to zcela bez důvodu. Hodně pak křičí a bije hlavou o zem, případně o zeď, postel, skříň. Uklidnit nelze, pak je to ještě horší. Zabírá jen nechat ho se vyvztekat. Znepokojuji mě v poslední době hodně často opakující se pohyby. Buď zmíněné hopsání na gauči, posteli nebo sedí na zemi a kývá se dopředu a dozadu se zvukovým doprovodem (mumlání). Dále pozoruji křížení, proplétání prstů a zvláštní pohyby dlaní. Jako by dělal pápá, ale nemava, spíš jen dá dlaň před sebe. Pápá nikdy nedělal. Jako asi 10 měsíční opakoval slova máma, táta, nene. I tato slova sám používal. Momentálně nepoužívá žádné slovo. Vlastní mluvu oproti bratrovi používá méně. Co se týče hraček. Nejradši se momentálně přehrabuje ve figurkách dinosaurů a různě je přeskupuje. Oproti bratrovi je šikovnější pohybově. Nejradši je venku, ideálně na hřišti. Dětí si nevšímá. Miluje skluzavky. Umí sám vylézt i na opravdu vysoké skluzavky na hřištích. Vyleze sám po žebříku. Chce chodit po schodech sám. Umí jezdit na odrážedle i krásně zatáčí. Na jméno reaguje velice dobře. Vždy hned přiběhne. Pokud jedeme autem a zjistí, že se blížíme k domu, tak křičí. Stejně tak, pokud jsme venku a blížíme se ke vchodovým dveřím. Chce být venku. Rozumí stejným základním pokynům jako bratr-jdeme se převléct atd. V porozumění jsou na tom zhruba stejně. Hračku co drží mi také na moji žádost podá. Ale specifikaci podej autíčko atd., to už nerozumí. Lidé mu nevadí, ale není mazlivý jako bratr, nevadí mu domácí prostředí ani cizí. Pokud se chce mazlit dělá to tak, že k nám nacouve po zádech a sedne si na nás. Objetí neopětuje, pusinku nedá. Všude se mu líbí. Na rozdíl od bratra mě nehledá pokud jdu třeba na záchod. Usmívá se méně, za to má mnohem lepší oční kontakt se mnou i cizími lidmi. Lžičkou jí také jen když je to něco, co mu moc chutná. V noci se někdy budí s křikem, ale není to každou noc. Tak cca dvakrát až třikrát za týden. Z jídel jí skoro vše a velmi rád jí. Oproti bratrovi není vybíravý. Ale čerstvé ovoce a zeleninu také odmítá, jako bratr.
S bratrem na sebe momentálně skoro nereagují. Maximálně když si chtějí něco vzít, hračku, láhev, jídlo atd. Zbytek věcí má totožné s bratrem.
Poznáváte v tom něco třeba co bylo i u vašeho dítěte s PAS? Vidíte v nich něco podle mého popisu? Nebo vás třeba strašili PAS a nakonec se to nepotvrdilo? Budu ráda za jakékoliv vaše podněty. Děkuji.

  • Citovat
  • Nahlásit
Napsat příspěvek

Reakce:

Velikost písma:
2353
16.5.21 21:01

Zdrave dite 2,5 ti taky nebude nasazovat krouzky na tycku, protoze to je ukol pro mladsi dite, ale udela si naramky nebo to pouzije jako letajici talir nebo s kolecky neco ozdobi atd. Takze tohle divny neni. Jinak je vzdy prusvih, kdyz dite neco umi a pak to zapomene-regres. Jak jim dopadl ten dotaznik v 18 mesicich? Jinak neni jen PAS, ale i jine poruchy a projevuje se to dost podobne, treba vyvojova dysfazie. I PAS ma ruzne formy. Jsou maly. Uvidi se. Mate asi veskerou pomoc, co existuje. Od 3 let bych zajistila spec. skolku. A logopedii uz mate? Zakladem je samo dobry klinicky psycholog.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
16.5.21 21:12

@Oriseka M-chat test dopadl špatně, ale přisuzovali to i celkové nezralosti a opoždění skrz nedonošenost. Každopádně ani teď by ten test nebyl dobrý, protože neukazují a nesdílí s námi nic. Jedině plus vidím v tom, že reagují na svá jména:(

  • Citovat
  • Nahlásit
5018
16.5.21 21:24

Autismus by neměl souviset s nedonošeností. Zato vývojová dysfázie a ADHD ano. U takhle malých děti se ty tři poruchy od sebe těžko rozeznávají. Já konkrétně mám nedonošenou dceru s VD a ADHD.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
16.5.21 21:26

@Oriseka Na logopedii jsme byli minulý týden poprvé a objednala nás na září. Nějaké tipy nám dala. Jinak kluci si tam jen hráli s knížkami a dalšími hračkami. Nespolupracují, neudělají nic na pokyn.

  • Citovat
  • Nahlásit
Anonymní
16.5.21 21:28

@brisco Ano. Psycholožka nám právě řekla v tom lednu, že diagnóza nelze u nich určit, že to může být i vývojová dysfazie. Proto chce to vyšetření opakovat po roce. Takže zase v lednu…

  • Citovat
  • Nahlásit
5018
16.5.21 21:34
@Anonymní píše:
@brisco Ano. Psycholožka nám právě řekla v tom lednu, že diagnóza nelze u nich určit, že to může být i vývojová dysfazie. Proto chce to vyšetření opakovat po roce. Takže zase v lednu…

Tak tomu dej čas. My máme docela těžkou VD, bylo to náročné, ale nějak jsme to rozchodili. A to je narozená v 29. týdnu. Teď je ve třetí třídě.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
16.5.21 21:56

@brisco Děkuji, nezbývá než věřit, že bude líp. Ale je to teď hodně těžký. Já už pozoruji tak rok, že jsou jiní. Ale pořád si člověk říkal, že jsou ještě malí, ale teď je to už vidět víc a víc.

  • Citovat
  • Nahlásit
2353
16.5.21 21:59
@Anonymní píše:
@Oriseka Na logopedii jsme byli minulý týden poprvé a objednala nás na září. Nějaké tipy nám dala. Jinak kluci si tam jen hráli s knížkami a dalšími hračkami. Nespolupracují, neudělají nic na pokyn.

Ty jo, tak to musi byt tezke. Jinak bych jela, jestli to tedy jde, rozvoj jemne a hrube motoriky. Vkladacky, trideni, navlekani, vkladani malych predmetu do hrdla uzke lahve, chuze do a ze schodu, chuze v nerovnem terenu, kopani do mice(obema nohama), hazeni micem, kutaleni, lezeni po zebriku atd. Pak posileni pusy: piti brckem, foukani bublin, lizatko.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
2353
16.5.21 22:03
@Anonymní píše:
@Oriseka M-chat test dopadl špatně, ale přisuzovali to i celkové nezralosti a opoždění skrz nedonošenost. Každopádně ani teď by ten test nebyl dobrý, protože neukazují a nesdílí s námi nic. Jedině plus vidím v tom, že reagují na svá jména:(

A co napodoba? Hrani si na neco asi taky ne? Dopadl spatne, to znamena kolik otazek spatne? Je na netu. Udelala bych ho znovu, aby si clovek uvedomil, jestli se v necem zlepsili.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
552
16.5.21 22:28

Nečekala bych na potvrzení diagnozy. Ať se PAS projeví, nebo ne z popisu bych řekla, že bude potřeba terapeut. Ten pomůže s tím, v čem a jak klukům s rozvojem pomoct. Začít s tím včas je důležité právě i bez diagnozy. Pohledejte ve svém okolí, případně raná péče bude vědět, jaké organizace se tomuto věnují.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
16.5.21 22:29

@Oriseka Nehrají si na něco. Že by třeba dělali, že telefonují, vaří atd., to vůbec. Zítra ten test znovu zkusím. U dvojčete A ten test určitě vyjde líp, už jen proto, že nemá ty divné pohyby. Pohyby prsty, rukama a to kývání dělá jen dvojče B.
V čem se zlepšili od ledna vím přesně. Reagují na jména, reagují na ty základní pokyny. V lednu nechápali ani to Jdeme si umýt ruce a tak. Nechtěli mi nic dát, hračky nic. Teď mi dají vše co mají v ruce bez problémů. Neuměli spojit stavebnici typu Duplo, megablocks. Dávali jí jen na sebe nebo rozpojovali, to už teď chápou, že to musí do sebe pasovat. Mají prázdnou láhev, tak mi ji dají, to ještě v lednu neexistovali. Venku nám utíkali. Každý jiným směrem. To už teď taky super a normálně poslechnou. Dřív byli jak hluší. Dvojče A si teď oblíbil plastové brýle v doktorském kufříku, zkouší si je nasadit a když to nejde, tak mi je nosí, jako ať mu je nasadím. To dřív taky neexistovalo. Takže pokroky jsou, každopádně na 2,5 roku je to slabé a uvědomujeme si to. U dvojčete B mi nejvíc vadí jak se skoro během celého dne kývá a mumlá, to zas dřív nedělal. Takže toto je největší zhoršení co vidím. Pozoruji to poslední asi týden. Je to psychicky vyčerpávající. Když mu řeknu ať to nedělá, tak přestane, ale za pět minut to dělá znovu… Je to na palici, co si budeme povídat :(

  • Citovat
  • Nahlásit
2353
16.5.21 22:44
@Anonymní píše:
@Oriseka Nehrají si na něco. Že by třeba dělali, že telefonují, vaří atd., to vůbec. Zítra ten test znovu zkusím. U dvojčete A ten test určitě vyjde líp, už jen proto, že nemá ty divné pohyby. Pohyby prsty, rukama a to kývání dělá jen dvojče B.
V čem se zlepšili od ledna vím přesně. Reagují na jména, reagují na ty základní pokyny. V lednu nechápali ani to Jdeme si umýt ruce a tak. Nechtěli mi nic dát, hračky nic. Teď mi dají vše co mají v ruce bez problémů. Neuměli spojit stavebnici typu Duplo, megablocks. Dávali jí jen na sebe nebo rozpojovali, to už teď chápou, že to musí do sebe pasovat. Mají prázdnou láhev, tak mi ji dají, to ještě v lednu neexistovali. Venku nám utíkali. Každý jiným směrem. To už teď taky super a normálně poslechnou. Dřív byli jak hluší. Dvojče A si teď oblíbil plastové brýle v doktorském kufříku, zkouší si je nasadit a když to nejde, tak mi je nosí, jako ať mu je nasadím. To dřív taky neexistovalo. Takže pokroky jsou, každopádně na 2,5 roku je to slabé a uvědomujeme si to. U dvojčete B mi nejvíc vadí jak se skoro během celého dne kývá a mumlá, to zas dřív nedělal. Takže toto je největší zhoršení co vidím. Pozoruji to poslední asi týden. Je to psychicky vyčerpávající. Když mu řeknu ať to nedělá, tak přestane, ale za pět minut to dělá znovu… Je to na palici, co si budeme povídat :(

Tak to udelali velky pokrok :palec:. Neber, ze na 2,5 je to slabe. Srovnavej je jen se sebou. Jaky oni udelali pokrok. Ne s jinymi detmi. Kyvani jsme meli taky a zase zmizelo. Horsi je bubnovani-to byli asi nejdelsi 3 mesice v zivote :mrgreen:. Kyvani je tiche :jazyk:. Asi nema cemu mu to zakazovat. Kyve se, protoze to potrebuje. Zkousela si napodobovat jejich hru. Docela se to doporucuje pro navazani kontaktu. Fajn je ukazovat jim, jak by si mohli hrat-vareni, nakupovani, telefonovani atd.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
16.5.21 22:59

@Oriseka A vy máte nějakou diagnózu? Nebo bylo jen podezření?
My se jim každý den věnujeme, každému zvlášť vždy aspoň půl hodinky někdy i dýl podle toho jak vydrží. Dohromady s oběma to nemá smysl. Takže třeba jednoho má manžel v kuchyni a jednoho mám já v obýváku. A to děláme s nimi ty motorické hračky, tvary, puzzle, ukazujeme obrázky a tak. Puzzle s úchyty jim už docela jdou. I když občas mi přijde, že jen zkouší pokus-omyl. Příjde mi divný, že když ukazuju prstem a říkám sem to dej, sem to patří, tak na to nereagují a jedou si to dál podle svého. Každopádně pozornost udrží docela dlouho a i vypadá, že se snaží.

  • Citovat
  • Nahlásit
2353
16.5.21 23:22
@Anonymní píše:
@Oriseka A vy máte nějakou diagnózu? Nebo bylo jen podezření?
My se jim každý den věnujeme, každému zvlášť vždy aspoň půl hodinky někdy i dýl podle toho jak vydrží. Dohromady s oběma to nemá smysl. Takže třeba jednoho má manžel v kuchyni a jednoho mám já v obýváku. A to děláme s nimi ty motorické hračky, tvary, puzzle, ukazujeme obrázky a tak. Puzzle s úchyty jim už docela jdou. I když občas mi přijde, že jen zkouší pokus-omyl. Příjde mi divný, že když ukazuju prstem a říkám sem to dej, sem to patří, tak na to nereagují a jedou si to dál podle svého. Každopádně pozornost udrží docela dlouho a i vypadá, že se snaží.

Syn ma ADHD a Semanticko-pragmatickou poruchu. V dotazniku v 18 mesicich by mel 5 otazek spatne. To otvirani a zavirani dveri to delal taky. Rady taky nekdy stavel. Kdyz rikas sem to dej sem to patri, tak zkus fyzicky navazat kontakt. Dat ruku na rameno. Super, ze s nimi takto pracujete. Ja to delala taky, ale tak od 3,5 -tu hodinu denne. Ve 2,5 tak jenom nejake kratsi aktivity. Ta jemna motorika se da hodne nacvicit. Syn ji mel dost mizernou.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Mohlo by vás zajímat

Mohlo by vás zajímat