Breno poradna - podlahové krytiny
Jiří Novotný
Ten, kdo to zdědí, zaplatí dědickou daň. A bohužel, pokud bude závěť právnicky ošetřená, tak platí. (to jsou informace, které byly tak o 8 let zpátky, kdy jsem vyřizovala dědictví já, myslím, že se to nijak nezměnilo)
V takovém případě by bylo vhodnější darování než dědění. Takováto závěť by totiž (asi) byla soudně napadnutelná, kdežto darování těžko.
Nejde jenom o daň, přímí potomci jsou tzv. neopominutelnými dědici, pokud je zůstavitel v závěti vynechá, můžou se oni domáhat svého dědického podílu u soudu. Ale nejsem právník, jistě to někdo zodpoví podrobněji.
Prarodiče můžou za života majetek darovat vnukovi, ale pokud není plnoletý, tak musí být stanoven opatrovník, který bude majetek spravovat do jeho 18 let. Takové info jsem já dostala cca před dvěma lety.
Jedině ještě za života darovat. Darovací daň prarodiče-vnuk už ani myslim není. Děti obejít jen tak nejde, mohly by se domoci svého podílu tak jako tak. Takže prostě sepsat smlouvy, na katastr s tim a je to.
Dědická daň se v přímé řadě neplatí, ale jednodušší by byla darovací smlouva, tam tuším taky je buď nějaká nízká nebo žádná sazba
Pravnik je bohuzel nyni na dovce a tak jsem tedy zvedava, jak vse dopadne…
Uz ze vseho par dni nespim, jeste jednou diky za predesle info.
Dědická daň se plati nebude jen poplatek notáře + znalecké posudky+daň z převodu nemovitostí, polností atd… Loni zemžel tchám a pro info s majetku cca 10mil se platilo 70tis. poplatek notáře. Jinak vlastí děti v ČR vidědit nemmůžeš pokud není závažný důvod příklad: nestýkáte se 20 let a děti nejeví o rodiče zájem atd… Tedy bude lepší majetek převést za života a zaplatit jen daň z převodu nemovitosti a v darovavcí smlouvě dát dodatek ohledně věcného břemena, aby vás vnuk nevystěhoval pod most. Pokud vlastní děti bez závažného důvodu vydědí tak to mohou napadnout.