Syn je dysgrafik

Anonymní
21.11.14 12:27

Syn je dysgrafik

Ahoj, dnes nám v pedagogicko psychologické poradně potvrdili, že má syn dysgrafii. Chodí do první třídy.
Jsem z toho dost v šoku a smutná, netuším vlastně ani pořádně co to znamená, v poradně nám k tomu víc neřekli, máme se prý poradit s učitelkou co bude dál.
Je tu někdo mezi vámi kdo má taky takový „problém“?
Co to vlastně znamená pro nás do budoucna? Bude muset mít nějaký individuální školní plán nebo jak? Děkuju za odpovědi.
A omlouvám se za anonymitu.

  • Citovat
  • Nahlásit
Napsat příspěvek

Reakce:

Velikost písma:
2993
21.11.14 12:31

Brácha je dysgrafik a dysortografik a problém má akorát s češtinou, z té má odjakživa trojku, ale jinak je chytrý a nemá problém s jiným předmětem, ani s ruštinou ani s angličtinou, taky záleží jak moc se synovi věnuješ, mamka tohle moc neřeší, myslím že by mohl mít i dvojku, kdyby se s ním učili. Neboj není to konec světa ;). Znám i dysgrafika co má VŠ :kytka:
edit: akorátt má třeba úlevu při diktátu, že nemusí psát vše, protože by nestíhal.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
5073
21.11.14 12:34

Ahoj, klid :hug: Mám doma dva dysgrafiky, jednoho silného v kombinaci se slabou dysortografií. Rozhodně to není žádná výjimka, u kluků to bývá častý jev. Nijak to nesouvisí s inteligencí.

Co se týče školy, hodně záleží na učiteli: syn bude mít úlevy ve smyslu: delší doba na napsání písemky, tolerance mizerného písemného projevu, když bude rozumný učitel bude moci už na prvním stupni psát tiskacím písmem. Starší syn má v doporučení z poradny i napsáno, že v případě neúspěšné písemné práce má být přezkoušený ústně.

Budeš mít trošku náročnější první třídu, domácí úkoly asi budou na delší dobu než je zvykem. Se starším jsem psala jeden úkol klidně 2-3 hodiny, protože ho neustále bolela ruka, mladší je slabší dysgrafik a úkoly se schopný napsat na jeden zátah.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
5073
21.11.14 12:35
@Idril píše:
Znám i dysgrafika co má VŠ :kytka:

To já znám hromadu dysgrafiků s vysokou školou - třeba já, můj kolega z vedlejší kanceláře, další kolega z kanceláře přes chodbu, brácha, druhý brácha :mrgreen: Ono to s inteligencí opravdu nemá co dělat, naopak, často se dysgrafie váže na matematické nadání.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
21.11.14 12:38
@AndilekOli píše:
Ahoj, klid :hug: Mám doma dva dysgrafiky, jednoho silného v kombinaci se slabou dysortografií. Rozhodně to není žádná výjimka, u kluků to bývá častý jev. Nijak to nesouvisí s inteligencí.

Co se týče školy, hodně záleží na učiteli: syn bude mít úlevy ve smyslu: delší doba na napsání písemky, tolerance mizerného písemného projevu, když bude rozumný učitel bude moci už na prvním stupni psát tiskacím písmem. Starší syn má v doporučení z poradny i napsáno, že v případě neúspěšné písemné práce má být přezkoušený ústně.

Budeš mít trošku náročnější první třídu, domácí úkoly asi budou na delší dobu než je zvykem. Se starším jsem psala jeden úkol klidně 2-3 hodiny, protože ho neustále bolela ruka, mladší je slabší dysgrafik a úkoly se schopný napsat na jeden zátah.

Ahoj, moc děkuju :hug:
Právě u syna se na to přišlo tak, že pořád říkal, že ho bolí a brní ruka (a to psal pár písmenek) a pak začal zrcadlově otáčet písmenka i čísla, nedokázal je napsat správně. Tak jsme dostali doporučení do poradny a tam mu opravdu dysgrafii potvrdili.

  • Citovat
  • Nahlásit
Anonymní
21.11.14 12:39
@AndilekOli píše:
To já znám hromadu dysgrafiků s vysokou školou - třeba já, můj kolega z vedlejší kanceláře, další kolega z kanceláře přes chodbu, brácha, druhý brácha :mrgreen: Ono to s inteligencí opravdu nemá co dělat, naopak, často se dysgrafie váže na matematické nadání.

Jj, přesně toto mi říkali taky, že jinak je moc šikovnej.
Akorát teda byl to pro mě dost šok, ani jsem pořádně nevěděla co to vlastně ta dysgrafie je.

  • Citovat
  • Nahlásit
22509
21.11.14 12:39

Bude škrábat jako prase, že to posobě ani sám nepřečte.
Vůbec bych se z toho nehroutila, myslím, že z těch „dys“ poruch je to ta nejméně „náročná“. Jeden můj bývalý spolužák je taky dysgrafik a dnes je uznávaná vědecká kapacita, kterou zvou na přednášky po celém světě.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
2993
21.11.14 12:39
@AndilekOli píše:
To já znám hromadu dysgrafiků s vysokou školou - třeba já, můj kolega z vedlejší kanceláře, další kolega z kanceláře přes chodbu, brácha, druhý brácha :mrgreen: Ono to s inteligencí opravdu nemá co dělat, naopak, často se dysgrafie váže na matematické nadání.

jojo přesně, brácha je mistr v matematice, jen kdyby zrovna neprocházel těžkou pubertou a nesabotoval učitele :D. Ono to není nic hrozného.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
2243
21.11.14 12:46

Dysgrafie je porucha psaní jako grafického projevu. Tvůj syn nemá pravděpodobně dostatečně uvolněnou ruku pro správné psaní, může mít špatný úchop, křečovité držení. Může bý problém mezi souhrou oko-ruka (vizuomotorika), takže pak těžko udrží písmo na lince, tvary písmen, číslic apod. Určitě vám zjistili, které části má oslabené a měli by poradit, jak vše trénovat. Takhle po internetu ti můžu napsat jen obecné věci (nikdy jsem tvého syna neviděla).
Jak je na tom s hrubou motorikou? Kolo, koloběžka, běhání, skákání po jedné noze, přes švihadlo, průlezky, hod a chytání míče…? Má trošku potíže v něčem z toho? Pokud jo, trénovat, chodit ven, motivovat ho, dělat činnosti s ním…
Další věcí je jemná motorika. Takže stříhání, lepení, navlékání korálků, práce s plastelínou, jakékoliv vyrábění… Opět, pokud mu něco z toho dobře nejde, pravděpodobně to nedělá rád a je potřeba vymyslet motivaci takovou, aby se k tomu přitáhl a zkoušel to stále dokola, dokud se nezlepší.
Co nemůžeš ovlivnit je lateratila - jestli je levák nebo pravák (ono je to v podstatě úplně jedno), jestli má souhlasnou lateralitu u oka a ruky (to je prosaní docela důležité). Lateralitu oka zjistíš tak, že mu papír smotáš do ruličky a necháš ho, aby se na tebe podíval jako dalekohledem - kterým okem se dívá, to je vedoucí oko. Pokud je to jiné oko než ruka, kterou píše, má zkříženou lateralitu, což je pro dysgrafii trošku horší (je tam větší riziko), ale nic s tím neuděláš. Můžeš trénovat souhru oko - ruka, aby se dráhy v mozku zefektivnily. Na tohle je spousta cvičení, her atd., děti to dost baví, jediné, co je potřeba, aby ho k tomu rodiče dovedli, věnovali mu nějaký čas a energii. Pokud potřebuješ vědět víc, klidně se ozvi přes zprávu, je zbytečné, abych sem vše vypisovala. Je to moje práce.
Jinak ano, chápu, že jsi z toho smutná, ale nějaké potíže s malováním už asi musely být dříve, takže by to nemělo být až tak překvapující, teď se problém pouze nějak nazval. Dysgrafie tvého syna nemusí nijak zvlášť omezovat, kdyby to byl velmi silný stupeň postižení, dá se např. na druhém stupni přejít na psaní na klávesnici, ovšem je k tomu dobré mít zvládnuté psaní všemi deseti (aby to mělo nějaký smysl). Jeho psaný projev bude na pohled vypadat asi dost hrozně, ale důležitý je obsah. Učitalka po stanovení této diagnózy bude přistupovat k hodnocení jeho psaní benevolentněji, což ale neznamená, že by mu dala jedničku, když se nebude snažit:-)

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
85
21.11.14 12:51

Spolužák ze ZŠ byl taky k tomu bordelář, číst se to po něm nedalo, učitelky se přes něj vozili - protože mu šly věci třeba pomaleji. Nicméně přes učňák a nástavbu si udělal maturitu pak i vysokou a dneska je doktorant na uznávané VŠ a do toho ještě pracuje.

Já mám taky nějaké dys (jednodušší formu), ale u mě se na to přišlo až na střední - na ZŠ se mi mamka hodně věnovala… a taky mám v pohodě VŠ i práci, jen někdy zaměním písmenka a mám problém třeba s i a y…

není to žádná trága, věkem bude líp, jen doma bude o hodně víc práce…

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
22509
21.11.14 12:52

@zuzkasim Tak to mám zkříženou lateralitu - ale vždy jsem psala hezky. :lol:

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
5073
21.11.14 12:56

@zuzkasim Nemám pocit, že by to šlo natrénovat nebo tréninkem nějak extra zlepšit. Se starším synem jsme chodili dokonce na předškolní grafomotorické kurzy, protože u obou dětí jsme věděli o problémech s grafomotorikou od školky. Vůbec to nepomohlo. Má obecně problém s jemnou i hrubou motorikou - chodíme ven, sportujeme, syn dělá karate, lepí plastové modely a posun někam nula nula nic.

@zuzkasim píše:
Jinak ano, chápu, že jsi z toho smutná, ale nějaké potíže s malováním už asi musely být

Tak to já zase nechápu, protože není důvod být smutný. Jsou na světě důležitější věci než umět namalovat panáčka tak aby dítě prošlo přes testy a důležitější věci než hezky psát. Dneska už ruční psaní skoro není potřeba.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
2997
21.11.14 13:13

Na gymplu jsme měli učitelku čestiny, která byla dysgrafička. Takže ani toto se nevylučuje :-)

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
21.11.14 13:17
@zuzkasim píše:
Dysgrafie je porucha psaní jako grafického projevu. Tvůj syn nemá pravděpodobně dostatečně uvolněnou ruku pro správné psaní, může mít špatný úchop, křečovité držení. Může bý problém mezi souhrou oko-ruka (vizuomotorika), takže pak těžko udrží písmo na lince, tvary písmen, číslic apod. Určitě vám zjistili, které části má oslabené a měli by poradit, jak vše trénovat. Takhle po internetu ti můžu napsat jen obecné věci (nikdy jsem tvého syna neviděla).
Jak je na tom s hrubou motorikou? Kolo, koloběžka, běhání, skákání po jedné noze, přes švihadlo, průlezky, hod a chytání míče…? Má trošku potíže v něčem z toho? Pokud jo, trénovat, chodit ven, motivovat ho, dělat činnosti s ním…
Další věcí je jemná motorika. Takže stříhání, lepení, navlékání korálků, práce s plastelínou, jakékoliv vyrábění… Opět, pokud mu něco z toho dobře nejde, pravděpodobně to nedělá rád a je potřeba vymyslet motivaci takovou, aby se k tomu přitáhl a zkoušel to stále dokola, dokud se nezlepší.
Co nemůžeš ovlivnit je lateratila - jestli je levák nebo pravák (ono je to v podstatě úplně jedno), jestli má souhlasnou lateralitu u oka a ruky (to je prosaní docela důležité). Lateralitu oka zjistíš tak, že mu papír smotáš do ruličky a necháš ho, aby se na tebe podíval jako dalekohledem - kterým okem se dívá, to je vedoucí oko. Pokud je to jiné oko než ruka, kterou píše, má zkříženou lateralitu, což je pro dysgrafii trošku horší (je tam větší riziko), ale nic s tím neuděláš. Můžeš trénovat souhru oko - ruka, aby se dráhy v mozku zefektivnily. Na tohle je spousta cvičení, her atd., děti to dost baví, jediné, co je potřeba, aby ho k tomu rodiče dovedli, věnovali mu nějaký čas a energii. Pokud potřebuješ vědět víc, klidně se ozvi přes zprávu, je zbytečné, abych sem vše vypisovala. Je to moje práce.
Jinak ano, chápu, že jsi z toho smutná, ale nějaké potíže s malováním už asi musely být dříve, takže by to nemělo být až tak překvapující, teď se problém pouze nějak nazval. Dysgrafie tvého syna nemusí nijak zvlášť omezovat, kdyby to byl velmi silný stupeň postižení, dá se např. na druhém stupni přejít na psaní na klávesnici, ovšem je k tomu dobré mít zvládnuté psaní všemi deseti (aby to mělo nějaký smysl). Jeho psaný projev bude na pohled vypadat asi dost hrozně, ale důležitý je obsah. Učitalka po stanovení této diagnózy bude přistupovat k hodnocení jeho psaní benevolentněji, což ale neznamená, že by mu dala jedničku, když se nebude snažit:-)

A jaké potíže s kreslením bývají? On nijak zvlášť hezky nikdy nemaloval, ale vždycky se snažil, panáčka, domeček atd namaloval normálně. Pro mě toto opravdu překvapující bylo.

  • Citovat
  • Nahlásit
5073
21.11.14 13:25
@Anonymní píše:
A jaké potíže s kreslením bývají? On nijak zvlášť hezky nikdy nemaloval, ale vždycky se snažil, panáčka, domeček atd namaloval normálně. Pro mě toto opravdu překvapující bylo.

Sice to není dotaz na mě, ale u nás kluci odmítali vzít pastelky do ruky, když už museli tak nebyli schopní ani namalovat kolečko tak, aby se jim spojilo. Ve školce zdaleka ty nejhorší obrázky, vesměs ani nešlo poznat co tím chtěl básník říci ;) Pokud syn maloval slušně pravděpodobně nebude dysgrafie silná.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Reklama