Ahoj měla bych dotaz, od 4.11.2016 řeším s bytovým správcem drobné opravy, něco se vyřešilo a na něco čekám odpověd už pár týdnu a správce nereaguje vůbec. Mě by zajímalo jestli mám nárok, vzhledem k tomu, že platím vše řádně a včas slevu na nájmu, protože byt nefunguje tak jak by měl. Myslím tím: Topení topí i když je vypnuté- urgence 2× do měsíce a žádná reakce. Nefunguji zásuvky, Řešení problému se sousedem ohledně kouření a smradu na chodbě nulové…Flekaté steny od vody z deště taky nulové…
Opravy v obecním bytě
@Nikolitko Nějak ti
nevím, jestli něco z toho, co píšeš je oprava, kterou by měl řešit
správce a nikoliv nájemník
Taky si nejsem jista, zda tohle je tak zavazny problem, aby ti byla poskytnuta sleva na najmu. Jako smrad a koureni na chodbe, to je k smichu urcite, to ani nezminuj spravci.
Pročti si řádně nájemní smlouvu, protože drobné opravy si řeší nájemník sám. Většinou je tam definovaná částka za opravy. Třeba opravy zásuvek, vymalování apod. Že topení topí stále asi na slevu z nájmu také nebude. Pokud by netopilo vůbec, bylo by to něco jiného. Souseda sice mohou upozornit, ale hlídat ho nejspíš nebudou. Spory se sousedy jsou samostatná kapitola.
Pokud máš v nájmu obecní byt, tak jsi ho nejspíš přebírala. V tom
případě jsi musela být srozuměna se závadami, které v bytě byli (třeba
ty zásuvky a flekaté stěny). Drobné opravy, jako elektrika, výmalba (pak
třeba i výměna vany, wc, vodovodních baterií a pod) jsou záležitostí
nájemníka. Tedy aspoň v našem městě to tak je - i když řádně vše
platíme. Topení je kapitola sama pro sebe - trubky vedené od stoupaček po
ventil jsou správce (města) a ventil s radiátorem je nájemníka. Tudíž se
od toho odvíjí i platba a starost o opravy.
Smrad na chodbě nikdo řešit nebude - nám třeba soused pod náma hulí na
WC, nechtěj vědět, jak to smrdí přímo v našem bytě, a tohle fakt
řešení nemá.
To že člověk dostane přidělený byt „od města“ neznamená, že je bez
starostí a nemusí nic řešit. Někdy je to spíše naopak, protože právě
tyto byty jsou nejvíc zanedbané a nezřídka jde člověk do bytu po
neplatičích, kteří jej před odchodem řádně vybydlí - proto je dobré si
byt projít a sepsat nedostatky přímo do předávacího protokolu, aby jednou
nebylo po něm požadováno předání bezvadného, až by odcházel.
Neříkám, byt vybydlet, ale přeci, pokud v bytě není nějaká část
trvalého interiéru (u nás např. topné těleso v koupelně), tak to
nechám přímo zapsat. Za jedno bývá přesně toto v nájmu za poplatek a
pak také, kdybychom se stěhovali, tak by tam muselo být, nebo bych jeho
„ztrátu“ musela zaplatit.
Prostě je to složitější, než jenom podepsat smlouvu, platit nájemné +
zálohy a nestarat se.
Pokud vím, topení bývá nastaveno tak, aby nešlo úplně vypnout. A ten smrad, to bychom museli bydlet zadarmo, vykuruji nás sousedi neustále.
Ano, to jsou opravy které má dělat majitel bytu(viz. NOZ-tj. vlhkost,
zima/teplo..atd.)nájemníkovi přísluší pouze drobné opravy(výměna
vypínačů, žárovek, malba…)a je jedno zda je to obec nebo soukromník.
Pokud nereaguje, řešila bych to doporučeným dopisem.
Kouření a sousedské vhtahy opět řeší majitel nebo domovník/správce.
Takže není pravda, že by ta výtka byla směšná. Každý platí za slušné
bydlení, takže není důvod se nechat omezovat.Jsou případy kdy se do stanov
zařadí zákaz kouření v prostorách budovy a je klid. Pokud kouří soused
na balkoně nebo pod okny neb´dá se moc dělat, ale ve společných
prostorách by neměl(určitě máte i nějaký domovní řád) a můžeš se
bránit.
Slevu na nájmu bych nečekala, je to dost vyjímečné a rozhodně bych do toho
nešla a neslyšela jsem, že by se dávala. Raději žít slušně, než blbě
se slevou pokud nejde topení úplně vypnout,
mělo by to být ošetřeno ve smlouvě, popřípadě by to měl mít majitel
někde jinde uvedeno, proč to tak má(třeba permanentní vlhkost v bytě
apod.)
Takže ptát se a otravovat, nic jiného se nedá dělat, popřípadě si
pročíst NOZ a s tím se potom dožadovat oprav.
Topení každou noc topí jakoby na 5 stupen, což je nejvyšší. Bez ohledu na tom, že je na nule. My tam máme ložnici a hlavu u topení- jinak postel nejde dát. Topenáři tam byli na začátku topné sezony pootočili ventil a, že pokud to bude dělat znova mám volat- od té doby Obec nereaguje. Neni to vadným regulatorem, nýbrz triskou co propouští vodu do topení a na to nemohu sahat, protože to musí topenář uzavřít vodu a celé to rozmontovat…
Takže když mi nefunguji zásuvky po tom co voda stekla ze strechy na stěnu a to prosím bydlím v přízemí ve věžáku, tak já na své náklady musím hradit jejich problém?
@Nikolitko no, prvně,
nikde jsi nepsala, že se jedná o přízemní byt a nefunkčnost zásuvek je
v souvislosti s protečením vody ze střechy, tudíž naše reakce (tedy
aspoň ta moje) byli směrovány k prvnímu příspěvku, který neobsahoval
všechny informace - já osobně jsem reagovala podle svých osobních
zkušeností s nájemním bytem.
Pokud by byla situace taková jak popisuješ - tudíž protekla by voda,
promáčela stěny a znefunkčnila elektrické zásuvky, tak bych tak dlouho a
třeba denně chodila na úřad si stěžovat a pokud by příslušný
úředník (u nás bytová technička) nic neřešil, tak bych po třetím
marném (písemném) urgování naběhla za jeho nadřízeným a tak pořád
dokola, dokud by se nic nedělo.
Stran kouření - opravdu pokud by soused kouřil u sebe doma, tak nenaděláš
nic, pokud nemáte v domovním řádu ošetřeno kouření ve společných
prostorách, tak také nc nenaděláš - pokud to tam je, tak by to mělo
vyjít. Ovšem na druhou stranu, když budeš moc tlačit na správce, ten tomu
druhému níjemníkovi řekne, kdo si stěžoval a můžeš se dočkat ještě
něčeho horšího, než smradu na chodbě - je to hnus, ale je to tak. (mám
osobní zkušenost s malýma pomstama za vyžadování pravidel - od
nepořádku v dopisní schránce, vzkazy ve sněhu na mém autě, zcizení
vánočního věnečku ze dveří po slovní útoky)
Taky si nenechávám vše líbit, ale jsou věci, se kterými se nedá nic
dělat.
A stran toho topení - pokud jsou na něm namotnovány měřiče tak tlač
opět na bytového technika. Budeš platit za spotřebu a nikoho nebude
zajímat, že tak moc topit nechceš. Tohle se vyřešit musí a musí to
řešit tedy majitel - obec.
@Nikolitko píše:
Takže když mi nefunguji zásuvky po tom co voda stekla ze strechy na stěnu a to prosím bydlím v přízemí ve věžáku, tak já na své náklady musím hradit jejich problém?
Tak tohle jsi nikde neuvedla. Nejsme věštkyně. Navíc si nejsem jistá jestli i za těchto podmínek budeš mít nárok na opravu. To se opět týká obsahu nájemní smlouvy. Toto se běžně řeší v rámci pojištění domácnosti, zvláště pokud je to prostě „živelná“ událost. Takže pokud si chceš být jistá, vezmi nájemní smlouvu a zajdi si do nějaké bezplatné poradny. Co se týká toho topení, pravděpodobně to uprostřed topné sezony nikdo opravovat nebude, zvlášť pokud by to vyžadovalo vypuštění celého okruhu radiátorů. Tady to prostě zdokumentuj, nahraj si video s časem a teploměrem na radiátoru ať máš důkaz. Podej to písemně a žádej, aby ti byla poskytnuta sleva na teplo za tuto topnou sezonu, protože jsi nemohla množství tepla regulovat. Jinak to opravdu nefunguje tak, že ty jen platíš nájem a o nic se nemusíš starat. Povinnosti nájemníků jsou docela velké. Všechno podávej písemně, pokud jen telefonuješ, většinou se řešení odsouvá.
@Janli Jinak i v topné sezoně se to opravit dá, nám v topné sezoně měnili celý radiátor, neb tekl, stačí takové spešl kleště s tekutým dusíkem, zmrazí se přívod a dá se do toho hrabat.
@j.a.n.i1 To určitě, možnosti jsou. Ale víš jak to je. Řeší se většinou havarijní stavy, ostatní se nechává až po sezoně. Vyzkoušela jsem si všechno, jak pozici nájemníka, tak pronajímatele a pár let jsem byla i správcem bytového domu. Takže to mám ze všech pohledů. Zkušeností spousta. Není nad to, být ve svém domě a mít všechno ve svých rukách.
Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s., je členem koncernu AGROFERT.