Dcera se nechce nic učit, vše hned vzdavá

Anonymní
4.6.21 10:12

Dcera se nechce nic ucit, vse vzdava hned

Prosim anonym, pisu o dceri..

Mam dceru, ma 5,5 let. Ma vadu reci, spatne artikuluje, je ji spatne rozumet. Chodime na logo, odmita ukoly, ze je to tezke, ze ji to nebavi. V kolektivu nema problem, je pratelska, socialni, jen ji lidi moc nerozumi. Vim, ze ji to stve, kdyz i ja ji nerozumim, chytne hysterak. Ale ve skolce je oblibena.

V posledni dobe ale vse vzdava, ucit se plavat, jizda na kole, tancovani, ucit se psat, projevila zajem, umi se podepsat, ale vse zkusi 2× a rekne, ze je to tezke a jde od toho..

Hrozne chtela kolo, ale nechce se na nem ucit, pre ji to neslo hned, ji rikam, ze to chvili trva, ze to musi zkouset, docela i ma rovnovahu, pochopila slapani, jen musi jeste zapracovat na brzdeni, zahybani. Jenze ji vse rozptyli, je u ni mozna i hyperaktivita, je tam podezreni. Jede na kole, kouka vsude kolem a uvidi motyla, nezabrzdi, nic nerekne a seskakuje, kdyz ji reknu, ze to nemuze, tak rekne ze uz nechce.

Vlastne kolo zkusila 6× a nezajem. Pritom ji mrzi ze neumi, vsichni jeji kamaradi jezdi, jeji kamarad ji rekl, ze by se jel projet, nedavno se to naucil a ja rikam, visis, muzete pak jezdit spolu a ona ze je to tezky a ze Vicky taky neumi, ale vicky je sestra toho kamarada a ma 2,5. Ja ji do toho netlacim. Nechce, nechce. Ted chce zas kolobezku, ale to jsem rekla, ze ne. Ze furt neco chce, pak to zkusi 2× a uz ne, ze ted dostala kolo, nekradu a vim jak to dopadne..

Plavani to same, odmita se ucit plavat, ze sama, ale sama jde pod vodu a pak rekne, ze se boji, ze je to tezke, ale pomoc si nenecha. Zacala chodit na tancovani, uci se tam kroky a taky dosla s tom, ze je to tezke, ue uz tam chodit nechce.

V posledni dobe mi prijde, ze se vseho boji, vse hned vzdava, nevim jak ji v tom podporit..jako mala byla strela, do vseho sla po hlave, ted se boji na prolejzacku, nekde se odre a odmita chidit bez legin, i kdyz je vedro a mohla by mit jen saty, ze co kdyby zas spadla, pritom lita jak posuk..nejake obdobi? Ci male sebevedomi, ze spatne mluvi?

Hlavne bych byla rada, kdyby uz se neco aspon zkousela naucit, to plavani, kolo..a doma ukoly logo, taky horor. Vse je tezke, hned zo odmita, nejde ji motivivat..je lepsi to proste hodit za hlavu a proste ji ted nic neucit a pockat chvili a zas to zkusit? Ale i ve skolce uz mi rikali, ze odmita delat cokoliv co ji hned nejde a proste ne..nehnou s ni, kdyz se ji treba nepovede neco hbed to rozbije, roztrha a odmita to udelat znova.

  • Citovat
  • Nahlásit
Napsat příspěvek

Reakce:

Velikost písma:
Ou
16872
4.6.21 10:20

Je zaplavená úzkostí se selhání a pocitem že je k ničemu. Téměř jistě k tomu přispěla i izolace během karantény.

Je potřeba ji pomalu, něžně a důsledně učit po malých krůčkách překonávat obavy, dopřávat jí co nejčastěji pocit úspěchu po té, co vykonala snahu a počkat, až se s tím popasuje.

pro společnou práci je fajn tahle kniha

https://www.kosmas.cz/…neboj-neboj/

A pro rodiče pro porozmění

třeba tohle - ale bohžuel je rozprodanej, takže buď knihovna a nebo antikvariáty :

http://www.antikvariatcz.com/…p-63732.html

plus číst pohádky kde je hlavní hrdinka, co překonává obtíže vlastní silou a případně si o tom povídat - ne poučovat, ale nechat ji najít chuť to zkusit.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
17329
4.6.21 10:23
@Anonymní píše:
Prosim anonym, pisu o dceri..

Mam dceru, ma 5,5 let. Ma vadu reci, spatne artikuluje, je ji spatne rozumet. Chodime na logo, odmita ukoly, ze je to tezke, ze ji to nebavi. V kolektivu nema problem, je pratelska, socialni, jen ji lidi moc nerozumi. Vim, ze ji to stve, kdyz i ja ji nerozumim, chytne hysterak. Ale ve skolce je oblibena.

V posledni dobe ale vse vzdava, ucit se plavat, jizda na kole, tancovani, ucit se psat, projevila zajem, umi se podepsat, ale vse zkusi 2× a rekne, ze je to tezke a jde od toho..

Hrozne chtela kolo, ale nechce se na nem ucit, pre ji to neslo hned, ji rikam, ze to chvili trva, ze to musi zkouset, docela i ma rovnovahu, pochopila slapani, jen musi jeste zapracovat na brzdeni, zahybani. Jenze ji vse rozptyli, je u ni mozna i hyperaktivita, je tam podezreni. Jede na kole, kouka vsude kolem a uvidi motyla, nezabrzdi, nic nerekne a seskakuje, kdyz ji reknu, ze to nemuze, tak rekne ze uz nechce.

Vlastne kolo zkusila 6× a nezajem. Pritom ji mrzi ze neumi, vsichni jeji kamaradi jezdi, jeji kamarad ji rekl, ze by se jel projet, nedavno se to naucil a ja rikam, visis, muzete pak jezdit spolu a ona ze je to tezky a ze Vicky taky neumi, ale vicky je sestra toho kamarada a ma 2,5. Ja ji do toho netlacim. Nechce, nechce. Ted chce zas kolobezku, ale to jsem rekla, ze ne. Ze furt neco chce, pak to zkusi 2× a uz ne, ze ted dostala kolo, nekradu a vim jak to dopadne..

Plavani to same, odmita se ucit plavat, ze sama, ale sama jde pod vodu a pak rekne, ze se boji, ze je to tezke, ale pomoc si nenecha. Zacala chodit na tancovani, uci se tam kroky a taky dosla s tom, ze je to tezke, ue uz tam chodit nechce.

V posledni dobe mi prijde, ze se vseho boji, vse hned vzdava, nevim jak ji v tom podporit..jako mala byla strela, do vseho sla po hlave, ted se boji na prolejzacku, nekde se odre a odmita chidit bez legin, i kdyz je vedro a mohla by mit jen saty, ze co kdyby zas spadla, pritom lita jak posuk..nejake obdobi? Ci male sebevedomi, ze spatne mluvi?

Hlavne bych byla rada, kdyby uz se neco aspon zkousela naucit, to plavani, kolo..a doma ukoly logo, taky horor. Vse je tezke, hned zo odmita, nejde ji motivivat..je lepsi to proste hodit za hlavu a proste ji ted nic neucit a pockat chvili a zas to zkusit? Ale i ve skolce uz mi rikali, ze odmita delat cokoliv co ji hned nejde a proste ne..nehnou s ni, kdyz se ji treba nepovede neco hbed to rozbije, roztrha a odmita to udelat znova.

No neznám tvou dceru osobně, ale být to moje dítě, tak ho nenechám to vzdát. Ne, že bys ji měla nutit, ale prostě znovu každý den to kolo vytáhnout a zkoušet. Motivovat ve smyslu „jakmile to budeš umět, jedeme na zmrzku“. Je to moc těžké? No je, i já jsem se to učila docela dlouho, ale bez práce nejsou koláče a trénink dělá mistra. Trpělivost no. Ale taky záleží, co je pro tebe důležité. Pro mě by fakt, že jí doma leží nové kolo a ona to vzdává, byl nepřijatelný. Naopak že zmuchlá obrázek, který se jí nepovede, považuju v tomto věku za docela normální, dělá to spousta dětí.
Jinak ale to, že nečekaně zastaví a sleze z kola, kouká kde co lítá apod. je taky normální a nemyslím, že bys jí za to měla trestat. Dělá to i moje 6 letá dcera a to jezdí už 3 roky dost pravidelně :mavam:
Co zkusit otočit to v nějakou srandu? Třeba jí koupit plyšáka vzteklouna (nějakého ošklivého), kterému může dát facku když se jí něco nedaří. Pak ho společně schovat a jít to zkusit znovu?

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
1691
4.6.21 10:31

Chce to trénovat trpělivost a nenechat dítě vše hned po prvním neuspechu vzdát. Jeden syn se naučil na kole během 20 min, druhý asi za půl roku. Vůbec mu to neslo, koupili jsme menší kolo a minimálně dvakrát týdně to prostě zkoušeli. Klidně jen pár minut, zkusit popojet, pochválit i za ujetý centimetr. Časem to pochopil a teď jezdí jak drak a kolo miluje. Předškolák teď taky občas nechce to nebo ono, protože mu to hend nejde. Často z nás probíhají debaty o tom, že málokdo se něco naučí hned a bez práce, i já jsem se tobucila dlouho, i táta, i kamarád ze skolky… časem to prostě pochopí.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
13122
4.6.21 10:45

Logopedie - ridit minutku na 5 minut, cvicit do zazvoneni. Nam pomahalo. Kratoucke useky, ale treba vickrat denne. Ale nechodila jsem s detma na logopedii, trenovala jsem s nimi sama. Zrovna pres logo u me nejel vlak, ale nebyly to zadne extremni problemy, se starsi dcerou jsme nejprve delali K a L, to bylo za cca 6 tydnu. Par R bylo na vice jak pul roku 2-3krat denne. S klukem pilujeme cistsi sykavky, ale tam tomu nevenujeme takove usili, proto to asi trva…

Ad kolo - delam neco podobnejako u logo s nejmladsi 4r - reknu, ze dojedeme k nejakemu mistu, ktere vidi a zpatky k domu a pak pujdeme delat, co chtela ona. Maly trenink casteji.

Mam deti take predcasne vzdavace, neco se jim nezdari a sly by od toho naporad… takze je mam odmala naucene, ze si odbydou nejaky kraticky ukol s aktivitou, kterou potrebuji/chteji pilovat (at uz to bylo svihadlo, chytani mice, splh na tyci, kolo, potapeni) a pak jdou po sve praci.

Prekvapive nejtvrdohlavejsi byly vsechni u brusleni a ac padaly, tak hned poprve vydrzely na bruslich klidne hodinu, to je vsechny nejak chytilo za srdce. Obrazky nici ta nejmladsi, ale nemacka je, ta je spis precara cerne :mrgreen:.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
4.6.21 10:55
@unuděná píše:
No neznám tvou dceru osobně, ale být to moje dítě, tak ho nenechám to vzdát. Ne, že bys ji měla nutit, ale prostě znovu každý den to kolo vytáhnout a zkoušet. Motivovat ve smyslu „jakmile to budeš umět, jedeme na zmrzku“. Je to moc těžké? No je, i já jsem se to učila docela dlouho, ale bez práce nejsou koláče a trénink dělá mistra. Trpělivost no. Ale taky záleží, co je pro tebe důležité. Pro mě by fakt, že jí doma leží nové kolo a ona to vzdává, byl nepřijatelný. Naopak že zmuchlá obrázek, který se jí nepovede, považuju v tomto věku za docela normální, dělá to spousta dětí.
Jinak ale to, že nečekaně zastaví a sleze z kola, kouká kde co lítá apod. je taky normální a nemyslím, že bys jí za to měla trestat. Dělá to i moje 6 letá dcera a to jezdí už 3 roky dost pravidelně :mavam:
Co zkusit otočit to v nějakou srandu? Třeba jí koupit plyšáka vzteklouna (nějakého ošklivého), kterému může dát facku když se jí něco nedaří. Pak ho společně schovat a jít to zkusit znovu?

To nejde, ona prasti s kolem, chytne hysterak ze nechce a konec, kdyz ji reknu pojd si jeste sednout, jeste to zkusime a vyvola to tuhle reakci, nechapu..motivace neci za to, nic. Naopak je agresivni, stojime na chodniku a lidi nechapou co se deje, proste to nejde ji nutit, ona uz si na to kolo nesedne. Nechci ji to zas znechutit..

  • Citovat
  • Nahlásit
17329
4.6.21 10:58
@Anonymní píše:
To nejde, ona prasti s kolem, chytne hysterak ze nechce a konec, kdyz ji reknu pojd si jeste sednout, jeste to zkusime a vyvola to tuhle reakci, nechapu..motivace neci za to, nic. Naopak je agresivni, stojime na chodniku a lidi nechapou co se deje, proste to nejde ji nutit, ona uz si na to kolo nesedne. Nechci ji to zas znechutit..

Proč znechutit? Myslíš, že kdyby se to naučila, tak jí to přesto nebude bavit? Podle mě v tom mžiku zapomene, že se s tím tak rozčilovala. Víš co, teď je to kolo a plavání a za rok to budou domácí úkoly? Nebo se vztekne, že si nechce čistit zuby? :think: Myslím, že bys měla urychleně najít způsob jak na ní.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
16435
4.6.21 10:59
@Anonymní píše:
Prosim anonym, pisu o dceri..

Mam dceru, ma 5,5 let. Ma vadu reci, spatne artikuluje, je ji spatne rozumet. Chodime na logo, odmita ukoly, ze je to tezke, ze ji to nebavi. V kolektivu nema problem, je pratelska, socialni, jen ji lidi moc nerozumi. Vim, ze ji to stve, kdyz i ja ji nerozumim, chytne hysterak. Ale ve skolce je oblibena.

V posledni dobe ale vse vzdava, ucit se plavat, jizda na kole, tancovani, ucit se psat, projevila zajem, umi se podepsat, ale vse zkusi 2× a rekne, ze je to tezke a jde od toho..

Hrozne chtela kolo, ale nechce se na nem ucit, pre ji to neslo hned, ji rikam, ze to chvili trva, ze to musi zkouset, docela i ma rovnovahu, pochopila slapani, jen musi jeste zapracovat na brzdeni, zahybani. Jenze ji vse rozptyli, je u ni mozna i hyperaktivita, je tam podezreni. Jede na kole, kouka vsude kolem a uvidi motyla, nezabrzdi, nic nerekne a seskakuje, kdyz ji reknu, ze to nemuze, tak rekne ze uz nechce.

Vlastne kolo zkusila 6× a nezajem. Pritom ji mrzi ze neumi, vsichni jeji kamaradi jezdi, jeji kamarad ji rekl, ze by se jel projet, nedavno se to naucil a ja rikam, visis, muzete pak jezdit spolu a ona ze je to tezky a ze Vicky taky neumi, ale vicky je sestra toho kamarada a ma 2,5. Ja ji do toho netlacim. Nechce, nechce. Ted chce zas kolobezku, ale to jsem rekla, ze ne. Ze furt neco chce, pak to zkusi 2× a uz ne, ze ted dostala kolo, nekradu a vim jak to dopadne..

Plavani to same, odmita se ucit plavat, ze sama, ale sama jde pod vodu a pak rekne, ze se boji, ze je to tezke, ale pomoc si nenecha. Zacala chodit na tancovani, uci se tam kroky a taky dosla s tom, ze je to tezke, ue uz tam chodit nechce.

V posledni dobe mi prijde, ze se vseho boji, vse hned vzdava, nevim jak ji v tom podporit..jako mala byla strela, do vseho sla po hlave, ted se boji na prolejzacku, nekde se odre a odmita chidit bez legin, i kdyz je vedro a mohla by mit jen saty, ze co kdyby zas spadla, pritom lita jak posuk..nejake obdobi? Ci male sebevedomi, ze spatne mluvi?

Hlavne bych byla rada, kdyby uz se neco aspon zkousela naucit, to plavani, kolo..a doma ukoly logo, taky horor. Vse je tezke, hned zo odmita, nejde ji motivivat..je lepsi to proste hodit za hlavu a proste ji ted nic neucit a pockat chvili a zas to zkusit? Ale i ve skolce uz mi rikali, ze odmita delat cokoliv co ji hned nejde a proste ne..nehnou s ni, kdyz se ji treba nepovede neco hbed to rozbije, roztrha a odmita to udelat znova.

Za hlavu to v žádném případě neházej, to není dobrý nápad - je potřeba na tom cíleně pracovat, protože jinak se dceři časem začnou nabalovat problémy. Ve škole jí taky některé věci nepůjdou hned napoprvé a přesto je bude muset udělat, naučit se je apod… ať už s větším či menším úspěchem. Nebude od nich moci utéct…

Hlavní je důslednost - to znamená, když už se nějaký úkol začne, tak se prostě dokončí, neodloží se s odůvodněním „to je těžké, to nejde“. Zájmový kroužek, který začne, dokončí minimálně do pololetí resp. do konce roku, neexistuje žádné „kroky jsou těžké, tak už tam nechci“. Logopedii je potřeba věnovat každý den přesně stanovený čas a neustoupit - to stejné se všemi dalšími věcmi, do kterých se jí nechce a které jsou důležité… což je hlavně úkol pro Tebe, aby sis ujasnila, které věci pokládáš za zásadní a u kterých je Ti jedno, jestli je bude umět nebo ne.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
17329
4.6.21 11:00

@BohunkaP Přesně souhlas :palec:
Jasně, že na kolo se může vykašlat a třeba se to naučí sama za rok. Ale prostě když se řekne, že teď se učíme tohle, tak to děláme tak dlouho, dokud to dítě neumí. Jinak z ní vychováš chorobného vzdávače co při prvním problému couvá ;)

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
16435
4.6.21 11:08
@unuděná píše:
@BohunkaP Přesně souhlas :palec:
Jasně, že na kolo se může vykašlat a třeba se to naučí sama za rok. Ale prostě když se řekne, že teď se učíme tohle, tak to děláme tak dlouho, dokud to dítě neumí. Jinak z ní vychováš chorobného vzdávače co při prvním problému couvá ;)

Tak tak… a zvlášť když je to něco, co dítě samo chtělo a třeba se ještě kvůli tomu kupovalo nějaké vybavení apod… to už z principu se musí dokončit aspoň do nějaké předem domluvené fáze, ne že od toho uteče po první těžké choreografii.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
3445
4.6.21 11:12

Také jsme měli problém s logo, nezájem se učit, vzdor u logopedky. Vyměnila jsem logopedku a vše je jinak, logo probíhá formou hry, pochválí, zacvičí si spolu, zazpívají.

První logopedka to hrnula na striktní plnění úkolů a na výsledky, tady je to formou hry a výsledek je znát.

Kolo a první neúspěchy, snažili jsme se dostat k menšímu cíli, ještě kousek a pak už nepojedeš…dnes na kolech frčí.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
4.6.21 11:25

Mne teda u vseho, co klukovi nejde, pomohlo ho pochopit. Byt s nim na jedne lodi, u nekterych veci dokonce bojovat s nim a prevzit část zodpovednosti (nam to nejde…).

„Ty brďo, to je peklo, chapu…taky jsem s tim bojovala. Ty jsi aspon dobrej, ze se udrzis, ja hned padala…“

„Na to, jaky jsi prcek, ti to jeste jde fakt dobre. Sama bych to mozna vzdala…“

„Teda, tenhle ukol je šílenej, fakt. Dneska se s tim moříme fakt dlouho. Ja vubec nevim, jak na to, aby se nám to povedlo…“ (situace, kdy ja vysvetluju a on nasleduje, vlastne prebiram cast odpovednosti, ze to sama neumim dobre vysvetlit tak, aby on to jednoduse dal).

Nevím, jestli je to pedagogicky spravne. Ale muj synek je soutezivej, a jakmile tusi, ze by mohl kohokoli predbehnout (byť virtualne vlastni mamu), tak je jak bejk :lol:

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
14307
4.6.21 12:03

Ja bych rekla, ze potrebuje taky zažívat úspěch. Takze bych denně zařazovala aktivity, i treba pro o trochu menší děti, které určitě zvládne. Hry, ale treba i prochazku, jestli někam dojde, neco po ceste najde, uskáče tenhle kus na jedné noze, neco spolu upečte… Pamatuju si sebe jako nešikovné, neohrabane dítě a je to fakt blby pocit…

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
548
4.6.21 12:24

Já mám syna taky notorickyho vzdavace všeho… Cokoliv jsem ho učila, musela jsem ho do toho silou vůle tlačit, takže té úplně chápu. Kolo, lyže, brusle, u všeho řev a nechuť. To stejny u logopedie a posléze u úkolů ve škole. Strašně mě to vyčerpává, takže fakt chápu tvou chuť se na to vykašlat a aspoň na pár měsíců na ni netlacit, ale to nepomůže. I když jsem povolila třeba jen na dva týdny, tak se nám pak k nějakému režimu strašně špatně vracelo a už tuplem se mu potom nechtělo. Bohužel se mu nechtějí dělat ani věci, které mu docela jdou, nejen ty, ve kterých selhává. Některé děti jsou prostě takové, je potřeba oddělit to fakt důležité a na tom trvat a to, co třeba tak důležité není (byť pro ostatní děti je to třeba příjemná aktivita, pro ty naše to tak být nemusí)a na tom pak netrvat. U syna trvám na tom, aby si vybral vždy aspoň jeden kroužek, do kterého bude chodit a musí to vydržet aspoň pololetí. Nechci z něj mít ani závodního sportovce ani umělce, jen chci, aby si vždy vybral nějakou aktivitu, ve které na sobě prostě bude pracovat. Teď je už ve druhé třídě, takže výběr kroužku nechávám čistě na něm, i kdyby chtěl třeba chodit na mažoretky anebo na krocení tygrů, tak klidně, ale prostě musí tam aspoň toho půl roku odchodit a snažit se. Ted ho budem muset naučit zas plavat, protože to určitě během lockdownu zapomněl, ale to už určitě nebude taková hrůza jako dřív, když se děsil každé kapky, která mu dopadla na hlavu… Naopak dvě aktivity, kterém jsem dřív děti učila a trénovala, s ním spíš vynechávám. Nejsou pro život nezbytné, i když je fajn je umět. Jeho ale nebaví, tak ho k nim nenutim, maximálně občas nabídnu.
Jinak u těch nových činnosti se snažím zůstat klidná, chválit za každou blbost, motivovat či uplácet čímkoliv, co zabere - dřív zmrzka nebo autíčko, teď třeba půl hodina na tabletu. Když se mi povede najít něco, co si fakt preje, tak se pak začne snažit sám od sebe. Nad zmrzkou by už teď ale mávl rukou, že to si radši nedá, než by kvůli ní musel dělat to a to…
Chci, aby se naučil, že občas je potřeba zatnout zuby a zamakat, desi mě příklady z okolí, kdy dospělí jedinci nejsou schopni dokončit ani jednu ze čtyř VŠ nebo dokonce SŠ, které začali, později nejsou schopni vydržet v zaměstnání, platit nájem a ještě ve třiceti je živí rodiče.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
4.6.21 12:36
@unuděná píše:
Proč znechutit? Myslíš, že kdyby se to naučila, tak jí to přesto nebude bavit? Podle mě v tom mžiku zapomene, že se s tím tak rozčilovala. Víš co, teď je to kolo a plavání a za rok to budou domácí úkoly? Nebo se vztekne, že si nechce čistit zuby? :think: Myslím, že bys měla urychleně najít způsob jak na ní.

Protoze ji na to kolo uz nedostanu, jakmile doma reknu, ze bysme mohly na kolo, uplne zacne rvat, ze nechce, breci..ja nevim, to neni takovyto nechci, vylozene nejaka frustrace, proto ji nechci nutit..a hlavne ani nejde, sedne na kolo, kdyz ji donutim a jede a breci, ze nechce, to mi neprijde v poradku..ale uplne zlyka nestastne a neprejde ti, dijede dinucene tam, kam jsem rekla, cestu probreci sesedne a zacne brecet ze nechce. Jakoby mela blok.. :nevim:

  • Citovat
  • Nahlásit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Mohlo by vás zajímat

Mohlo by vás zajímat