Dítě, které bývalo nadané, ale už není

Anonymní
26.11.20 20:54

Dítě, které bývalo nadané, ale už není

Znáte případ dítěte, které se dřív jevilo velice chytré, ale postupem času ho to přešlo? Je to vůbec možné?

Mám dceru. Jako batole byla „nadaná“, aspoň mě to tak přišlo. Rozuměla velice nadprůměrně a když začala mluvit, mluvila jak dospělá. Čísla do dvanácti poznala před druhým rokem, všechna pismenka po druhém roce. Chodili jsme na procházky číst spztky. Četla jsem jí knížky pro školní děti, rozuměla, ptala se k věci. Skládala ve třech letech logico a puzzle pro šestileté, vydržela u toho třeba hodinu úplně soustředěně, ve třech letech. Byla velmi klidná a rozumná. Všechno jí šlo vysvětlit, na všem jsme se domluvily. Malý myslitel prostě.

Teď je jí pět. Puzzle a podobné věci ji nezajímají, ukoly dělat sice chce, ale udělá tři čáry a utíká od toho, mluví sice dobře, ale o nic líp než v těch třech. Nevydrží u ničeho, rozhodně ne u čehokoli na přemýšlení. Stolní hry nechce, pexeso nechce, malovat nechce. Stavět cokoli slozitejsiho nechce. Nebo chce, ale dyl než deset minut nedá. Celý den akorát běhá a hraje si s mladším bratrem. Občas něco vyrobí, ale poradit si s tím nenechá. Nevydrží ani u jídla, vrtí se, kope, vstává, leze na stůl (o bože!). Domluva bývá obtížná. Je šíleně vzteklá. Grafomotorika nic moc, výslovnost blbá (ta teda byla blbá vždycky).

Řekla bych, že má poruchu pozornosti, ale je to vůbec možné, když taková nebývala? Může to vzniknout během života? Úraz ani nic takového se jí nestalo.

Slýchávám akorát příběhy typu „v první třídě propadl, a přece vystudoval doktorát“, ale… může to být naopak? Já už fakt nemůžu. Před dvěma lety jsem se lehce informovala o tom, kam dát do školy „rychlejší“ dítě, a teď budeme žádat odklad…

  • Citovat
  • Nahlásit
Napsat příspěvek

Reakce:

Velikost písma:
Anonymní
26.11.20 21:03

Já bych řekla, že tím, co popisuješ se intelekt nepozná. Je snaživá, šikovná, ale děti jsou opice, prostě opakovala to, cos ji učila. Pokud by byla nějak extrémně nadaná, řeší třeba v těch třech letech základy matematiky, čtení apod. To, že hezky mluvila a poznávala až tak o ničem nevypovídá. A to chování teď je to, že se rozvíjí i další části mozku - hrubá motorika, kooperace s dětmi, postřeh, sociální dovednosti. To ji sezení u knížky nenaučí. :nevim: (Jako nejsem žádný odborník, jen mám doma to samé, ve čtyřech letech má prakticky první třídu mentálně za sebou, ale neposedí ani vteřinu, tužku drží jako kladivo a že by slušně pozdravil, když má? :roll: ). Vzdělání zdaleka není jen o tom, co má člověk nacpáno v hlavě, ale právě hlavně o těch sociálních dovednostech, trpělivosti a vytrvalosti. Právě proto bych takovým dětem klidně i odklad dala, protoze sedět půlhodinu v kuse a dělat úhledné vlnky do písanky je teď nikdo nepřinutí a akorát jim to znechutí celý náhled na školství. :think:

  • Citovat
  • Nahlásit
3907
26.11.20 21:06

Podle mě popisuješ úplně normální pětileté dítě. Hele, moje tříletá zpívá anglicky. Ale jen proto, že to odkoukala. Až se začnou nabalovat další informace, podle mě to zapomene. Učitelky ve školce mají jaký pohled?

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
19300
26.11.20 21:10

Ono se nadani u malych deti zamenuje s akceleraci. Take mam takove prvni dite a znam radu takovych prvnich deti, kdy se dite muze jevit jako vyjimecne diky prepeci rodicu. Ve skutečnosti to neni nic neuveritelneho, aby dvoulete dite znalo vsechny pismenka a cisla rikalo jak basnicku. I rocni dite ti muze umet pojmenovat pismenka, ono kdyz vidi kravicku a vi, ze dela bu, tak proc by nemohlo vedet, ze krouzek je O, carka je I… Mnohem zajímavější nez toto je touha ditete znat neco noveho, necemu porozumet i kdyz to neni na prvni pohled snadne. Tve dite je urcite velmi sikovne, ale chce se to zamerit na prekonavani prekazek a nechuti k necemu, co mu uplne nejde.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
4527
26.11.20 21:11

Naprosto souhlasím s předchozím příspěvkem. Taly to mám doma si když ne tak extrémně. Syn byl vždy v myšlení napřed, na všechno šikovnej, všechno uměl, učil se tak nějak sám. Teď bude mít šest, šikovnej je pořád, ale válcuje ho ten zbytek. Úkol umí, ale dělat nebude, obtěžuje ho, že to nemůže udělat podle sebe. Odflakne to, aby to měl rychle. Špatný uchop, špatná výslovnost…co na tom, že už umí skoro číst a psát, začíná chápat počítání, má výbornou paměť, zajímá se o technologie, vesmír, lidské tělo.. každé dítě prostě umí něco jiného. A i jedno dítě je v každé životní etapě šikovné na něco jiného. Můj bratr uměl plynně číst ve 4 letech, o x let později neudělal maturitu. Mně na zš říkali chodící encyklopedie, věděla jsem vždy a všechno. Teď mám všeobecný přehled dost mizivý, mám svoje úzké zaměření, kde vím hodně, ale ten zbytek… zbytečně holku neskatulkuj, rozvijej to, co ji jde, nenásilně uč to, co ji nejde. Časem. bude zas někde jinde.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
1407
26.11.20 21:12
@Amelie30 píše:
Podle mě popisuješ úplně normální pětileté dítě. Hele, moje tříletá zpívá anglicky. Ale jen proto, že to odkoukala. Až se začnou nabalovat další informace, podle mě to zapomene. Učitelky ve školce mají jaký pohled?

Jo, asi jo… Mě akorát mate ta změna, to jsou dvě úplně jiný děti. Ve školce na ní nic neobvyklého neshledavaji.

Snažím se to brát tak, že teď teda rozvíjí ty jiné oblasti (a to se jí zas daří :).), ale asi bych lhala, kdybych říkala, že mi to není ani trochu líto… Takové chytré, klidné, soustředěné a rozumné dítě to bylo! :lol:

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
2683
26.11.20 21:12

Nadane dite touzi po informacich, hlta je, tridi si je, doptava se atd. Nadane dite se nepozna tak, ze sedi a sklada puzzle. Pokud te zajima mira nadani tveho ditete, objednej ho do poradny na testy. Ale nejdriv bych se poptala ve skolce, jak je na tom v porovnani s vrstevniky. Rodice obcas maji tendenci videt sve dite dokonalejsi, nez ve skutecnosti je.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
5565
26.11.20 21:14

Děti jsou trochu jako zvířátka, co jim ukážeš to udělají/řeknou, naučí se. Jako stim počítánim, hezký že umí vyjmenovat číslice do 12, ale chápe logiku? Že 1+1 jsou dva? Nebo se to naučila na zpamět.. Chováním mi přijde jako normalni pětileté dítě. Možná máš spíš ty na ni přehnané nároky.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Ou
14880
26.11.20 21:16

Máš naprosto norální dítě. To je naprosto v pořádku. Jak vůči ní, tak vůči tvým rodičovských schopnostem.

Ovšem nejspíš jsi neurotická až na půdu. Nech svou dceru být, neprojikuj si do ní nic a netlač ji k tomu aby byla dokonalá a výjimečná.

Tvoje dcera se nenaradila proto, aby plnila tvoje očekávání. Zejména když máš očekávání plynoucí z vlastní nejistoty, perfekcionismu (to není ctnost, to je příznak hodně mizerného sebevědomí) a další důsledků toho že jsi neurotická a neumíš svoje úzkosti zvládat konstruktivně.

když se budeš soustředit na sebe a srovnání se se sebou samotnou, v tom abys mohla pustit otěže kontroly a nezbláznila se z toho panikou, tak překvapivě i tvoje dcer začne zrát výrazně lépe, než co ji svou úzkostí umožńuješ teď. Zjevně není povahou úplně po tobě a tvému tlaku dokáže vzdorovat, aby si uhájila svoje.

Jinými slovy - když vstoupíš po lockdownu do psychoterapie na to aby ses srovnala sama se sebou, s rodičovskou rodlí a s tím, jak tebe vychovávali tvoji rodiče a co s toho chceš a nechceš, aby musela odžít i tvoje dcera, tak to zleší život celé tvé rodině. A zejména tobě.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
26.11.20 21:19

Muj syn se sám z televize a youtube naucil anglicky. Je mu pět a domluvila jsem mu rodilého mluvčího. Pry mluví jak rodilý americkou angličtinou bez přemýšlení. Celou hodinu a půl spolu nadšeně konverzují. Na dvou letech mluvil ve větách, nikdy nežvatlal. R, Ř a všechna písmenka říkal od začátku správně. Sčítá, odčítá do padesáti a násobí do nevím ani kolika od 3 až 4 let. Jinak ho grafomotorika taky minula. Kreslí na úrovni tříleťáka v pěti letech. Nebaví ho vybarvovat ani cokoliv tvořit. U ničeho z toho nevydrží. Ale lego by stavěl hodiny od malička. Je velmi empatický. Nadaný mi nepřijde, asi jak na co. Sportovně nadaný taky není, co se obratnosti týče. Rozhodně ho nechci dávat nikam dřív.

  • Citovat
  • Nahlásit
Anonymní
26.11.20 21:24
@Ou píše:
Máš naprosto norální dítě. To je naprosto v pořádku. Jak vůči ní, tak vůči tvým rodičovských schopnostem.

Ovšem nejspíš jsi neurotická až na půdu. Nech svou dceru být, neprojikuj si do ní nic a netlač ji k tomu aby byla dokonalá a výjimečná.

Tvoje dcera se nenaradila proto, aby plnila tvoje očekávání. Zejména když máš očekávání plynoucí z vlastní nejistoty, perfekcionismu (to není ctnost, to je příznak hodně mizerného sebevědomí) a další důsledků toho že jsi neurotická a neumíš svoje úzkosti zvládat konstruktivně.

když se budeš soustředit na sebe a srovnání se se sebou samotnou, v tom abys mohla pustit otěže kontroly a nezbláznila se z toho panikou, tak překvapivě i tvoje dcer začne zrát výrazně lépe, než co ji svou úzkostí umožńuješ teď. Zjevně není povahou úplně po tobě a tvému tlaku dokáže vzdorovat, aby si uhájila svoje.

Jinými slovy - když vstoupíš po lockdownu do psychoterapie na to aby ses srovnala sama se sebou, s rodičovskou rodlí a s tím, jak tebe vychovávali tvoji rodiče a co s toho chceš a nechceš, aby musela odžít i tvoje dcera, tak to zleší život celé tvé rodině. A zejména tobě.

Jo, uhájit si svoje umí dobře :D Což se vlastně do života hodí, akorát mě to poněkud ničí („Buď tu tužku budu držet tak, jak chci já, nebo ten úkol schválně zkazím. Tak, co si vybereš?“) Zbytek těch psychořečí pominu, jo?

Ale jako obecně mi tu všichni sdělili, že dítě je normální, tak se cítím uklidněna, díky.

Kvůli tomu odkladu stejně musíme do PPP, tak já to proberu tam.

  • Citovat
  • Nahlásit
2662
26.11.20 21:30
@Anonymní píše:
Jo, uhájit si svoje umí dobře :D Což se vlastně do života hodí, akorát mě to poněkud ničí („Buď tu tužku budu držet tak, jak chci já, nebo ten úkol schválně zkazím. Tak, co si vybereš?“) Zbytek těch psychořečí pominu, jo?

Ale jako obecně mi tu všichni sdělili, že dítě je normální, tak se cítím uklidněna, díky.

Kvůli tomu odkladu stejně musíme do PPP, tak já to proberu tam.

Narazila kosa na kámen, viď? Souhlas s @Ou

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
4951
26.11.20 21:32

:mrgreen: to je co? Představ si, že mě neustále přemlouvala učitelka v MŠ ať dám dceru do školy pro nadané děti a to ještě v jejich 5 letech :lol: jako vůbec. Nastoupila tedy v 6 letech na školu, která je rozšířená o výuku jazyků. Jako bylo tam jakési síto, ne že ne. Já věděla, že prostě rychle něco nasála, nicméně k jakémusi nadání to mělo sakra daleko. Ty bys tedy asi radostí skákala až do stropu, že to vidí i paní učitelka v MŠ. Kéž by více matek došlo k poznání jako ty. To by na světě bylo krásně. No k věci. Dcera chodí do 4. třídy, stačí tak jak to je. Má sice samé 1, ale má to docela vydřené. A to se projevovala skutečně velmi slibně.

Příspěvek upraven 26.11.20 v 21:33

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
26.11.20 21:32
@Berry77 píše:
Narazila kosa na kámen, viď? Souhlas s @Ou

Jak, kosa na kámen? Jako že se Ou trefila? To se trefila, ale nechci to rozebírat tady.

  • Citovat
  • Nahlásit
11930
26.11.20 21:45
@Anonymní píše:
Jak, kosa na kámen? Jako že se Ou trefila? To se trefila, ale nechci to rozebírat tady.

Myslím, že na začátku jsi zapomněla dát jednou anonymitu. Schválně becituji, abys to kdyžtak mohla opravit…

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Mohlo by vás zajímat

Mohlo by vás zajímat