Poruchy učení, nebo jen hloupost, lenost, flákání se dítěte?

11691
5.5.21 16:38

Poruchy učení, hloupost, ...

Zrovna čtu v knizce o různých poruchách učení, o tom, jak se to dá změnit, zlepšit. A tak mě napadá - kdy je to opravdu nějaká porucha (v dnešní době má hodně dětí nejaky problém), kdy je to i přes všechny snahy marne a dítě na to prostě nemá. Kdy se to pozná? Kdy je jistota, že dítě se opravdu jen „fláká“ a kdy na to opravdu nemá? Jaké mate zkušenosti - u vlastního dítěte nebo z okolí? O jaké potíže se jedná a co pomohlo/nepomohlo?

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Napsat příspěvek

Reakce:

Velikost písma:
29316
5.5.21 16:44

Dys poruchy se většinou diagnostikují tak třetí třída. Dřív moc nechtějí, to by musely být velké projevy.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
11691
5.5.21 16:47

@vokishka Mně u staršího dítěte říkali, že nás nejspíš nějaké dys… čeká. Zatím se nic nepotvrdilo. A předpokládám, že ani nepotvrdí. U mladšího dítěte už nějaký problém máme, který potíže může a nemusí způsobovat. Kamarádka s tím má zkušenosti a zrovna potíže mají. A to bych řekla, že je poctivější v různém cvičení než já.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
440
5.5.21 16:50

No tak to jsou asi tři věci, ne? Za prvé snížení intelektové úrovně, tam se lepšení moc nedosáhne. Za druhé nějaká specifická porucha učení a tam jde za pomoci speciálních postupů dítě přivést k „normálu“. No a za třetí, dítě nemá poruchu učení ani intelektu, ale neučí se, třeba proto, že je sociálně zanedbané nebo ho to nebaví, má jiné starosti a tam by se dalo zlepšení dosáhnout i běžnými postupy, např. lepším výkladem nebo motivací. Diagnostikuje se v PPP.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
29316
5.5.21 16:51
@Sára 1 píše:
@vokishka Mně u staršího dítěte říkali, že nás nejspíš nějaké dys… čeká. Zatím se nic nepotvrdilo. A předpokládám, že ani nepotvrdí. U mladšího dítěte už nějaký problém máme, který potíže může a nemusí způsobovat. Kamarádka s tím má zkušenosti a zrovna potíže mají. A to bych řekla, že je poctivější v různém cvičení než já.

Nevím, jak máš stará dítka. ALe diagnostikuje to poradna, proč myslíš, že to nepotvrdí. I když je fakt, že někdy mě ty jejich diagnozy fakt překvapují. U děcka, kde to vypadá jasně, napíšou, že vše OK. A jindy děcko dostane diagnozu, i když ty projevy ve škole takové nejsou.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
11691
5.5.21 16:59
@mokkk píše:
No tak to jsou asi tři věci, ne? Za prvé snížení intelektové úrovně, tam se lepšení moc nedosáhne. Za druhé nějaká specifická porucha učení a tam jde za pomoci speciálních postupů dítě přivést k „normálu“. No a za třetí, dítě nemá poruchu učení ani intelektu, ale neučí se, třeba proto, že je sociálně zanedbané nebo ho to nebaví, má jiné starosti a tam by se dalo zlepšení dosáhnout i běžnými postupy, např. lepším výkladem nebo motivací. Diagnostikuje se v PPP.

Ano, jsou to tři věci. Ale vše se to týká jednoho, a to uceni. Někdo jen chytrý, někdo je ještě více chytrý, někdo je v normalu, někdo má snížený intelekt, někdo nějakou poruchu učení… Polemizuji nad tím, kdy se to může projevit, kdy se to dá zlepšit, jaké má kdo zkušenosti. S PPP mám zkušenosti (vickrat a pokaždé s někým jinym) a mužu rici, že trochu zvláštní.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
11691
5.5.21 17:01
@vokishka píše:
Nevím, jak máš stará dítka. ALe diagnostikuje to poradna, proč myslíš, že to nepotvrdí. I když je fakt, že někdy mě ty jejich diagnozy fakt překvapují. U děcka, kde to vypadá jasně, napíšou, že vše OK. A jindy děcko dostane diagnozu, i když ty projevy ve škole takové nejsou.

Starší dítě je už ve 3.tride a nikdo nic neříkal, žádné výraznější potíže nemá. Byl nám v PPP doporučen odklad. Odklad jsme nedali a udělali jsme dobře.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
24000
5.5.21 17:09
@Sára 1 píše:
Zrovna čtu v knizce o různých poruchách učení, o tom, jak se to dá změnit, zlepšit. A tak mě napadá - kdy je to opravdu nějaká porucha (v dnešní době má hodně dětí nejaky problém), kdy je to i přes všechny snahy marne a dítě na to prostě nemá. Kdy se to pozná? Kdy je jistota, že dítě se opravdu jen „fláká“ a kdy na to opravdu nemá? Jaké mate zkušenosti - u vlastního dítěte nebo z okolí? O jaké potíže se jedná a co pomohlo/nepomohlo?
Úplně obecně a zjednodušeně - pokud má dítě výrazné problémy jenom v jedné dovednosti (čtení, psaní, počítání…) a v ostatních je v pohodě, velmi pravděpodobně se jedná o poruchu učení právě této dovednosti. Pokud je dítě slabé napříč předměty, pak se dá spíše usuzovat na snížený intelekt případně nezralost.
  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
48086
5.5.21 17:12

Ja to na prckovi poznala, casem se to dost zlepsilo

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
11691
5.5.21 17:39
@hanka.br. píše: Úplně obecně a zjednodušeně - pokud má dítě výrazné problémy jenom v jedné dovednosti (čtení, psaní, počítání…) a v ostatních je v pohodě, velmi pravděpodobně se jedná o poruchu učení právě této dovednosti. Pokud je dítě slabé napříč předměty, pak se dá spíše usuzovat na snížený intelekt případně nezralost.

A nezralost má jaký vliv? Má potíže a když dozraje, tak se to srovná? Nebo se ty potíže pak táhnou pořád, protože je pozadu? V tom případě by pomohl odklad školní docházky? Nebo někomu nepomůže ani to a potřeboval by třeba ještě další rok?

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
11691
5.5.21 17:39
@matkabagristy píše:
Ja to na prckovi poznala, casem se to dost zlepsilo

Co jsi poznala a kdy? Dělali jste něco pro zlepšení nebo se to zlepšilo samo?

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
48086
5.5.21 17:43
@Sára 1 píše:
Co jsi poznala a kdy? Dělali jste něco pro zlepšení nebo se to zlepšilo samo?

Uz ve druhe tride, dysgrafii jsem poznala tak, ze neslysel/nezapsal delky samohlasek, pridaly se i dalsi problemy. Vysetreni ppp poruchu potvrdilo. Po trech letech vidim zlepseni, jednak pracoval pod vedenim specialni pedagozky, jednak proste vyrostl. Ale ja mam i trochu vzdelani a hodne praxe.
On je jinde nadprumerny-matika, vseobecny prehled.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
1785
5.5.21 17:47

Pleteš moc věcí dohromady. Jedna věc jsou specifické poruchy učení. Dítě může být chytré, sikovne, ale proste některé věci jeho mozek vyhodnocuje nesprávně. Třeba něco vi, ale nedokáže správně napsat. Může se snažit sebevíc a stejně mu to proste nepůjde. Další věc je lajdactvi. Může vypadat stejně jak SPU, s tím rozdílem, že si dítě za to může „samo“. Stačilo by trochu maknout a výsledky by byly. A pak je snizemy intelekt. Tam se dítě může taky snažit, jak chce, a výsledky nikde. Nicméně ty projevy jsou trochu odlišné. To není taky ze dítě vi a nedokáže napsat. Ono to to dítě ani neví. Jenže je někdy těžké poznat, kdy dítě jen vi a nenapíše, a kdy vůbec neví. Ale v příslušných organizacích by to poznat samozřejmě měli. Nesmí se to nechávat jen na učitelkach. Jinak řeší se to většinou ve 3. třídě.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
34638
5.5.21 17:57
@Sára 1 píše:
Zrovna čtu v knizce o různých poruchách učení, o tom, jak se to dá změnit, zlepšit. A tak mě napadá - kdy je to opravdu nějaká porucha (v dnešní době má hodně dětí nejaky problém), kdy je to i přes všechny snahy marne a dítě na to prostě nemá. Kdy se to pozná? Kdy je jistota, že dítě se opravdu jen „fláká“ a kdy na to opravdu nemá? Jaké mate zkušenosti - u vlastního dítěte nebo z okolí? O jaké potíže se jedná a co pomohlo/nepomohlo?

Ve škole na předmětech spec. péče máme děti ve třetí a čtvrté třídě, které mají hraniční nebo neuzavřenou diagnózu. Obecně platí, že k diagnostice musí dítě umět číst a psát, proto konec druhé třídy, průběh třetí třídy. PPP má testy s přesným postupem zadání a přesným vyhodnocením. Nicméně ta diagnoza není tak důležitá, jednotlivé oslabené složky můžeme vhodným způsobem posilovat i bez ní, dítěti můžeme poskytnout speciální péči, neublíží mu to, naopak.
Jestli jde o SPU, případně nezralost, lenost, nebo nepodnětné prostředí, je nutné vzít v úvahu celý kontext situace.

Mám dceru šestiletou dceru s opožděným vývojem sluchového vnímání, měla i protahované fyziologické logopedické vady, zkrácenou podjazykovou uzdičku a dalo nám dost práce napravit její řeč, aby byla čistá, se sluchovým vnímáním stále pracujeme, už pozná první slabiku ve slově, rozloží slovo na slabiky, pracujeme s rytmem, rýmem i tónem(hudební nástroje), ale hodně těžko se jí učí básničky, obtížně rozpoznává výšky tónů, oproti tomu má výborné zrakové vnímání, všímá si i drobných detailů, špatně se jí ale obkreslují konkrétní tvary podle předlohy. Jsem zvědavá, jestli se z toho něco vyvine nebo to bude OK.

Co se týče nezralosti a odkladu školní docházky, to je dost kontroverzní téma. Mám dvě děti, které šly do školy úplně čerstvě šestileté a vím, že měly horší grafomotoriku, ale v žádném případě nelituji, že šly do školy řádně. V mnoha dalších věcech byly napřed, jedno z nich je úspěšný gymnazista. A podzimní dítě, které se poslední rok ve školce nudilo, i když bylo v anglické třídě, ve druhém pololetí už by školu potřebovalo jako koza drbání. To ale neznamená, že to platí všeobecně. Záleží, jaké má dítě konkrétní potíže a s čím. Dozrání má určitě vliv na spoustu věcí.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
15707
5.5.21 18:05

Já mám dysgrafii a dyslexii. U mě na to přišli tím, že jsem něco napsala špatně, ale přečetla dobře. Já jsem tu chybu neviděla. U mě to nejčastěji bylo, že jsem nedopsala slovo nebo jsem napsala slovo dvakrát za sebou.

U dcery v PPP potvrdili problém se soustředěním, je chaotička, trémistka. Všechno se to postupně zlepšuje. Ale puberta teď taky dělá svoje.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Mohlo by vás zajímat

Mohlo by vás zajímat