Půlmaraton 2018

Fotoalbum tématu (0) Sledovat e-mailem Přidat k oblíbeným Zapnout podpisy Hledání v tématu
První příspěvek v tématu
 
feova
Kecalka 174 příspěvků 06.01.18 13:10
Půlmaraton 2018

Ahoj, je tu někdo, kdo by letos rád uběhl, možná poprvé, půlmaraton? Nechcete se vzájemně motivovat a podporovat v pravidelné přípravě?


Reklama

Reakce:
 
carsa
Ukecaná baba ;) 1081 příspěvků 06.01.18 13:32

A jak jsi daleko v přípravě? A na jaký se chystáš?

 
feova
Kecalka 174 příspěvků 06.01.18 13:34

@carsa chystám se na ten pražský, první víkend v dubnu. Co se přípravy týče, běhám vzdálenosti 7-10 km a je na čase to začít natahovat :)
Jak jsi na tom ty?

 
carsa
Ukecaná baba ;) 1081 příspěvků 06.01.18 13:41

Já už mám za sebou několik maratonů :) Ale pražská půlm. byl taky první, který jsem běžela. Před šesti lety, po půl roce běhání, takže se to určitě dá. Ale fakt bych radila natahovat…ono půlmaraton nejsou jendvě desítky za sebou. Ta druhá se setsakramentsky těž­ší.

 
feova
Kecalka 174 příspěvků 06.01.18 14:52

@carsa akorát se na nějaký delší výběh chystám, počasí je k tomu jako stvořené :)
Ze své zkušenosti, myslíš, že má cenu držet se nějakého plánu z internetu typu „půlmaraton za x týdnů“? U první půlky mi jde hlavně o to doběhnout do cíle a užít si to, žádný cílový čas jsem si nevytyčila, běhám hlavně pro radost :)

 
suwari
Ukecaná baba ;) 1009 příspěvků 06.01.18 15:45

Ahoj. Já taky běhám. Pražský půlmaraton byl můj první. Přihlásila jsem se na něj schválně, abych měla přes zimu motivaci běhat :D
Já tenkrát ten půlmaraton uběhla několikrát v tréninku, ale jestli ti můžu poradit, začni pomalu prodlužovat vzdálenosti a dostaň se alespoň na 18 km. Stačilo by i 15 km a uběhneš to.
Držím palce :palec: :srdce:

 
carsa
Ukecaná baba ;) 1081 příspěvků 06.01.18 19:11

Pokud jsi schopná dodržovat nějaký plán, tak bych se ho držela (jen pro tebe asi bude zezačátku složité to sledování tepovky a pod.). Většinou jsou ty plány dělané tak, aby kombinovaly trénink výdrže s rychlostí. Pokud ale nemáš jiné ambice, než to „uběhnout“…a taky s ohledem na to, aby ses třeba jako začátečník nezranila, když to přeženeš…, tak opravdu jen běhej na pohodu a prodlužuj vzdálenost. Já stejně jako Suwari uběhla nejprve tu vzdálenost v tréninku (dělám to i před maratonem), čistě kvůli hlavě potřebuju vědět, že to dám. Ale vím, že většina lidí to nedělá a uběhne nanejvýš 70% a pak to nějak dají. Ono je pravda, že ta atmosféra udělá hodně. Ale já prostě beru, že je to závod a člověk by měl závodit a ne se „nějak“ dostat do cíle. Ale napoprvé se tím netrap, ale fakt zkus v tréninku uběhnout co nejvíc - pro vlastní klid.

 
feova
Kecalka 174 příspěvků 07.01.18 19:28

Holky, díky moc oběma :)

Na tu vzdálenost půlmaratonu bych se v tréningu také ráda alespoň jednou dostala, právě abych měla klid, že to dám. ;) Ale pravidelně a realisticky to vidím spíš na těch 15-18, jak píše suwari.

Podle toho i vyberu tréningový plán, je pro mě motivační mít předepsaná okénka a mít možnost si odškrtávat splněná. S tepovkou, rychlostmi i případnými intervaly doufám, že mi pomůže sporttester ;)

Dostala jsem startovné i na olomouckou půlku, která je koncem června, tak jsem zvědavá, jak se pak mezi jednotlivými závody posunu, ale to je dlouhodobá vyhlídka :)

Běhu zdar! :mrgreen:

 
entropy
Závislačka 2668 příspěvků 02.03.18 13:20

Ahoj,

jen dotaz - je rozumné zkusit zaběhnout půlmaraton v prvním roce, co člověk začíná běhat (začátek v lednu a půlmaraton teoreticky třeba někdy na podzim). Za předpokladu, že předtím žádná pravidelná fyz. aktivita neprobíhala, tedy v zásadě člověk jede i s kondičkou od nuly? Nejde o to to dát za každou cenu a rozhodně ne si zničit zdraví… jen by mě zajímalo, kdy je reálné se o to pokoušet - jestli třeba až druhý rok. Trénink 3-4× týdně (spíše 3× plus 1× týdně třeba kolo). Osobně bych se šacovala v květnu tak na závod na 5 km :-D

 
feova
Kecalka 174 příspěvků 04.03.18 10:31
@entropy píše:
Ahoj,jen dotaz - je rozumné zkusit zaběhnout půlmaraton v prvním roce, co člověk začíná běhat (začátek v lednu a půlmaraton teoreticky třeba někdy na podzim). Za předpokladu, že předtím žádná pravidelná fyz. aktivita neprobíhala, tedy v zásadě člověk jede i s kondičkou od nuly? Nejde o to to dát za každou cenu a rozhodně ne si zničit zdraví… jen by mě zajímalo, kdy je reálné se o to pokoušet - jestli třeba až druhý rok. Trénink 3-4× týdně (spíše 3× plus 1× týdně třeba kolo). Osobně bych se šacovala v květnu tak na závod na 5 km :-D

Ahoj,
nejsem žádný běžecký trenér, to vůbec :mrgreen:, ale když se na to budeš cítit a připravovat, proč ne :) Já budu v době prvního půlmaratonu běhat asi rok a půl (počátky byly takové rozpačité, tak je nepočítám :D ).

Myslím, že v květnu máš šanci zvládnout pětku a v docela pěkném čase, jestli dodržíš ten tréning tak, jak popisuješ.

Podle pocitů, zážitků a odběhnutých vzdáleností bych se pak rozhodovala, jestli se na to cítím připravená a nebo jestli to v klidu třeba o půl roku odložím. Tělo každého přeci jen reaguje jinak :) Hlavně se nestresovat a užít si to :)

Držím palce! :)

 
entropy
Závislačka 2668 příspěvků 04.03.18 12:44

@feova Ahoj, díky moc za postřehy! :-) Vidím to taky tak nějak - zkusím tu pětku, o něco později desítku, a když se budu koncem sezóny cítit na víc, můžu to zkusit - ale rozhodně na tom netrvám. Bůhví, třeba klouby vyhlásí za čas stávku a řeknou, že delší běhání není pro ně. Ještě loni jsem si nedokázala představit, že bych běžela dál, než 200 m na tramvaj :lol:

Jen ujasním, že v podstatě až teď se dostávám k nějakému souvislému běhu (cca 30 minut), jedu podle tréninkového plánu pro úplné začátečníky na 9 týdnů, tedy kombinace běh a chůze cca 30 minut, vlastně chůze byla k tomu i nějaká ta čtvrthodinka navíc (rozehřátí a vychladnutí), ale vlastní běh jen 3× do týdne (pro většinu týdnů je předepsaný trénink 4×), k tomu někdy kolo, když počasí přálo, někdy nic. Teď jsem v 8. týdnu :-) Čili i mé začátky moc nelze počítat za běh, i když jsem to dělala pravidelně. :mrgreen:

Každopádně zatím ani nevím, kolik běhám, ani v jakém čase - tyhle parametry vůbec nesleduji, běhám na minuty a co uběhnu, to uběhnu. Taky si teď tedy občas nějaký úsek přidám nad tu „povinnou“ půlhodinu, většinou se mi ke konci nechce přestávat, nohy konečně začínají nějak fungovat, i když tedy s plícema je to horší :mrgreen: V tom závěru si tedy už nehlídám čas, kombinuji to s nějakým strečinkem po cestě - chvíli běžím, chvíli protahuji, chvíli lapám po dechu :mrgreen: Přesně tedy nevím, jaký je celkový čas běhu, ale myslím, že aktuálně v reálu kolem 45 minut dohromady - ale ten závěr je hodně přerušovaný.

Pravda, teď jsem tak nějak zkusila na mapách přibližně změřit část toho okruhu, kde běhám, tak zřejmě v té půlhodince to jsou asi 3 km, snad i víc - jelikož je to tam klikaté, můžu si vybírat a běhám kudy mě zrovna napadne, podle chuti (někdy rovina, někdy plus, chodeckým okem, velmi mírné krátké stoupání), tak to přesně taky nevím :mrgreen:.

TEPOVKA
Blbý tedy je, že jsem si nedávno konečně změřila tepovku, a je to vysoko i při pomalém běhu. Co jsem četla, tak na budování nějaké aerobní vytrvalosti bych si ji musela dlouhodobě držet v hodnotách, které mám nyní už při rychlé chůzi. Nějak se mi nedaří se udržet nízko, snažila jsem se běžet opravdu hodně pomalu, což bylo víc „bolestivé“, než rychlejší tempo, a stejně jsem skončila na 150. Normálně, když běžím, jak mi vyhovuje, tak jsem kolem 170 :-/. Je mi jasné, že čím delší trasy poběžím, tím horší bude mít ten kyslíkový dluh dopad. Teď chci ještě chvíli vydržet, jestli to časem neklesne nějak „samo“, až se trochu vyběhám na těch půlhodinovkách, ale jestli to ani po dalším měsíci nebude lepší, tak nevím, co s tím dál - nechce se mi zase vracet se k rychlochůzi. Nemáš s tím nějakou zkušenost?

 
feova
Kecalka 174 příspěvků 06.03.18 07:41

@entropy Náhodou myslím, že máš super začátek, snad neznám nikoho, kdo by si řek „hurá, jdu běhat“ a ze začátku to neprokládal chůzí :mrgreen: K souvislému běhu se brzy propracuješ, jen vydrž začátky.
Zkoušela jsi běhat s nějakou aplikací v mobilu? Je jich strašně moc, já mam ozkoušené Endomondo nebo Stravu…měří ti to trasu, čas, rychlost…minimálně mě to motivuje, když vidím, jak jsem se na nějaké trase zlepšila nebo zaběhla víc, potom mě běh hned víc baví :mrgreen:

Ještě mě napadlo k tomu závodu, jak jsi psala, moc doporučuju vybrat nějaký větší závod s příjemnou atmosférou, to nadšení kolem strašně pomůže a namotivuje, běží se pak lépe :)

Co se tepovky týče, mám podobnou zkušenost, když jsem to začínala měřit, tak jsem leckdy byla při běhu i výš než 170 :zed: Ale to je o trénovanosti, dej tomu pár měsíců, tělo si na zátěž zvykne, bude trénovanější a ta čísla budou jiná :)

Běhu zdar! :mrgreen:

 
entropy
Závislačka 2668 příspěvků 06.03.18 08:55

@feova Díky moc! :kytka: Už jsem prakticky u něj - teď už mám za sebou naordinovaný běh 25 minut bez pauzy a tento týden už by to měla být běžná půlhodina - s tou si asi chvíli vystačím :-) Akorát jsem nachlazená a už minulý týden jsem běhala ke konci nachlazení (jen s rýmou, nic zásadního) a teď mám, nejspíš z toho, nějaké podrážděné průdušky, tak zvažuji, jak to provedu tento týden. Trochu se bojím teď vynechat, jsem starý lenoch a tak mám zatím radost, že jsem se dokopala k pravidelnému režimu. Aby to nebyl počátek pozvolného „dneska se mi nechce, až zítra, pozítří…“ :-D

Je fakt, že mě běhání zatím baví samo o sobě, což jsem nečekala. Tedy alespoň většinou, někdy to taky jen „oddřu“, ale aspoň na konci jsem ráda, že jsem vyběhla. Chtěla jsem původně nějakou aktivitu, abych se trochu dala do pucu, než vypukne cyklosezóna (- jsem hroznej zmrzlouš a na kole mi prostě v zimních teplotách není úplně hopla hejsa). Taky mě zajímalo, jestli já, která kdysi běh fakt nesnášela (zážitky ze školy, myslím, že zná většina), dokáže zaběhnout nějaký ten kilometr bez pocitu, že dojde k výbuchu plic a chcípne :mrgreen:

Nad Endomodem jsem přemýšlela, ale za telefon mám takovej krám, že mi v paměti nezbývá prakticky žádný místo, a opravdu nevím, co bych odinstalovala, aby se mi tam vešlo :-D

Stran závodu - doporučíš něco? :-)

Tepovka - no, taky mi to leze i vejš, zvlášť do kopečka nebo když si nehlídám tempo :roll: Každopádně jsi mě potěšila - takže Tobě tedy tepovka klesla časem sama, aniž jsi na tom cíleně pracovala aerobním tréninkem? Jak Ti to tepe teď, jestli se můžu zeptat? :)

 
feova
Kecalka 174 příspěvků 15.03.18 07:25

@entropy
Doufám, že už je lépe a máš plno elánu, zvlášť když je venku už tak krásně.
Taky jsem teď měla rýmičku, sice nejsem chlap, takže jsem to neřešila, ale běhat jsem nemohla, protože jsem to s plným nosem neudýchala. Ale už se vracím do rytmu :)

Ten pocit po doběhu si drž, ono časem začneš mít radost už kilák před cílem, dva kiláky před cílem, hned po vyběhnutí, začneš se na to těšit atd. ;)

Na závodech já začínala na RunTour. Je tam moc příjemná atmosféra, trasy 5 a 10 km, dopoledne závody pro děti, v různých městech v ČR. To můžu pro začátek jen doporučit.

K té tepovce: on ten běh je sám od sebe aerobním tréningem :) Takže to jde samozřejmě ruku v ruce.
Jak to mám teď…no, nedokážu Ti říct přesně, pokaždé trénuji jinak, když jdu běhat schody nebo do kopce, tak je to furt strašně nahoře :D :D Ale v průměru jsem se přesunula z max intenzity do té střední fáze, co je definovaná cca 150 tepů… Mívám i méně. Pomalé běhy v mluvícím tempu už moc nedělám, ale počítám, že tam bych se do té zóny spalování tuků vešla.
U mně to ještě ovlivňuje spousta dalších faktorů - únava, stres z práce, strava :)

Držím palce a přeji spoustu s radostí naběhaných km :)


Reklama

 Váš příspěvek

Reklama

Poslední články

Aby bylo mateřství jen samá radost!

Objevila jste dvě čárky na těhotenském testu poprvé nebo kolem vás už běhá... číst dále >

Do plavek s eMimino.cz: Tipy na zdravé recepty přímo od výherkyň

Jaká zdravá jídla vedou v domácnostech výherkyň naší soutěže o hubnutí pod... číst dále >

Články z Expres.cz

Mistr prázdných gest Jiří Pomeje: Jaká je vlastně realita jeho života?

Když před mnoha lety Jiřího Pomejeho vyhodila Iveta Bartošová ze své... číst dále >

Pohnutý osud „chateau Stropnický“: Baronka ho propila, pak propadl kampeličce

Kdo ví, možná Matěje Stropnického (34) ke koupi zámku v Osečanech na... číst dále >

Články z Ona Dnes

Když vás bolí záda, změňte životní styl. Jednorázová pomoc nefunguje

Znáte to hezké české přísloví: tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se... číst dále >

Zahalte křivky, ukažte osobnost. Německá miss bude bez plavek

Po Spojených státech se i Německo rozhodlo, že v rámci dámské soutěže krásy... číst dále >


Reklama