Stres z diktátů - školák 2. třída

185
17.1.20 15:28

Stres z diktátů - školák 2 třída

Přeji všem hezký den,
prosím o názory a zkušenosti: Syn chodí do druhé třídy. Pokud píší písemku, je na výbornou (naštěstí v drtivé většině mají písemné testy). Pokud ale píše diktát, je to výrazně horší, asi třikrát už schytal i pětku (týká se to matematiky i češtiny - diktát příkladů, diktát slov či vět) Pokud je mu něco diktováno, je z toho ve stresu a zmatkuje.
A mě by zajímalo, jestli je prostě jen nervák nebo to může být nějaká porucha - neptám se náhodou - učitelka ho doporučila na vyšetření, protože občas zrcadlově převrátí číslo nebo písmeno (ale opravdu jen občas). Čte dobře a rád, tam je to ok.
Setkali jste se s velkým rozdílem mezi zvládnutím písemky a diktátu u vašich dětí? Co by mohlo pomoci ke zvládnutí stresu?
Děkuju za odpovědi :mavam:
Nela

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Napsat příspěvek

Reakce:

21344
17.1.20 15:33

Testy ho nestresují a diktát ano? Problém bych nehledala ve stresu, ale v nedostatečném zvládnutí analýzy a syntézy slov,. Jak zvládá psaní dle tvého diktátu v klidu a doma?

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Anonymní
17.1.20 15:37

@NelaS můj druhák taky nezvládá diktáty. On je nepozorný a učitelka říkala, že kolikrát ji stopne a prosí o zopakování. V prvním pololetí psali na známku asi 5 diktátů a měl 3 dvojky a trojky. Zbytek měl jedničky.

  • Nahlásit
  • Citovat
396
17.1.20 15:41
@hanka.br. píše:
Testy ho nestresují a diktát ano? Problém bych nehledala ve stresu, ale v nedostatečném zvládnutí analýzy a syntézy slov,. Jak zvládá psaní dle tvého diktátu v klidu a doma?

Z hlediska zvládání analýzy a syntézy slov-jaký je rozdíl mezi testem a diktátem? Mohla bys to, prosím, vysvětlit?

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
47696
17.1.20 15:50

Trenujete diktaty doma?

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
185
17.1.20 15:51
@hanka.br. píše:
Testy ho nestresují a diktát ano? Problém bych nehledala ve stresu, ale v nedostatečném zvládnutí analýzy a syntézy slov,. Jak zvládá psaní dle tvého diktátu v klidu a doma?

Doma má s diktáty taky problém. Ale chová se jinak než ve škole - pokud nestíhá, začne vyvádět a brečet, že je blbec (ode mě ani od manžela to nemá, prostě je hodně sebekritický) Co se týká písemných testů, tak ty má naopak hotové velmi rychle. Ten rozdíl je fakt výrazný.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
21344
17.1.20 15:54
@amylon píše:
Z hlediska zvládání analýzy a syntézy slov-jaký je rozdíl mezi testem a diktátem? Mohla bys to, prosím, vysvětlit?

V testu uplatňuje své vědomosti a pokud je test skutečně testem (označení správné odpovědi z několika možných), nepotřebuje věty rozkládat na slova, slabiky a hlásky při formulaci odpovědi a zpět při jejím psaní, I v případě, že je testem myšleno, že napíše odpověď na otázku, předpokládám, že je hodnocena pouze věcná správnost, nikoli chyby pravopisné. V diktátě jde pouze o analýzu a syntézu slov, ve druhé třídě ještě nejsou osvojena gramatická pravidla, která by bylo třeba aplikovat, snad jen začátek a konec věty a hranice mezi slovy. To je to, co je hodnoceno. Ale v obou případech je to práce „na známku“, v daném čase, takže představuje pro děti jistý stres. Z toho důvodu mi nesedí, že by neúspěch v diktátu byl způsoben stresem, když testy žáka nestresují.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
21344
17.1.20 15:57
@NelaS píše:
Doma má s diktáty taky problém. Ale chová se jinak než ve škole - pokud nestíhá, začne vyvádět a brečet, že je blbec (ode mě ani od manžela to nemá, prostě je hodně sebekritický) Co se týká písemných testů, tak ty má naopak hotové velmi rychle. Ten rozdíl je fakt výrazný.

Máš vypozorováno, u jakých slov má problém? Jak píše podle diktátu jenom slova? Dokáže slova rozložit na hlásky ústně? Slyší je dobře?

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Anonymní
17.1.20 16:02

@hanka.br. u nás v diktátu hodnotí správnost slov a to je problém. Teď syn napsal paposek místo papoušek a už měl trojku. On s tím hodně zápasí. Pritom čte od 5 let (je mu 8). Doma bez problémů, ve škole problém. S ničím jiným problémy nemá - opisy, přepisy, doplnovacky.
U něj to je pozornost. Učitelka říkala, že ji zastavuje u každé druhé věty.

  • Nahlásit
  • Citovat
185
17.1.20 16:08
@hanka.br.
@hanka.br. píše:
V testu uplatňuje své vědomosti a pokud je test skutečně testem (označení správné odpovědi z několika možných), nepotřebuje věty rozkládat na slova, slabiky a hlásky při formulaci odpovědi a zpět při jejím psaní, I v případě, že je testem myšleno, že napíše odpověď na otázku, předpokládám, že je hodnocena pouze věcná správnost, nikoli chyby pravopisné. V diktátě jde pouze o analýzu a syntézu slov, ve druhé třídě ještě nejsou osvojena gramatická pravidla, která by bylo třeba aplikovat, snad jen začátek a konec věty a hranice mezi slovy. To je to, co je hodnoceno. Ale v obou případech je to práce „na známku“, v daném čase, takže představuje pro děti jistý stres. Z toho důvodu mi nesedí, že by neúspěch v diktátu byl způsoben stresem, když testy žáka nestresují.

Mají písemky, ve kterých je potřeba hodně číst, psát, řadit, tvořit, doplňovat apod. Pravopis je hodnocený u toho, co už mají umět - tvrdé a měkké i-y po tvrd. a měk. souhláskách, velká písmena (začátky vět, názvy, jména), znamínka na konci vět, hrubou chybou je i vynechání čárky, háčku či tečky nad písmenem atd. Ve srovnávacím testu na završení pololetí neudělal ani jednu chybu a pak přinese diktát, kde má vynechaná písmena, měkké i po r, chybí tuhle háček tamhle čárka… To je jen příklad z poslední doby, rozdíl mezi diktáty a vším ostatním ho provází pořád.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
21344
17.1.20 16:11
@Anonymní píše:
@hanka.br. u nás v diktátu hodnotí správnost slov a to je problém. Teď syn napsal paposek místo papoušek a už měl trojku. On s tím hodně zápasí. Pritom čte od 5 let (je mu 8). Doma bez problémů, ve škole problém. S ničím jiným problémy nemá - opisy, přepisy, doplnovacky.
U něj to je pozornost. Učitelka říkala, že ji zastavuje u každé druhé věty.

V diktátu se vždycky hodnotí správnost slov, o to v diktátu jde - ale jako každá jiná dovednost potřebuje trénink a čas. Když to dětem nejde, je potřeba tu analýzu a syntézu slov procvičovat - rozkládat slova na hlásky, skládat slova s papírových písmen, nechat děti psát slova na PC - je to pro ně atraktivnější, hrát slovní hry atd.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
21344
17.1.20 16:15
@NelaS píše:
@hanka.br.Mají písemky, ve kterých je potřeba hodně číst, psát, řadit, tvořit, doplňovat apod. Pravopis je hodnocený u toho, co už mají umět - tvrdé a měkké i-y po tvrd. a měk. souhláskách, velká písmena (začátky vět, názvy, jména), znamínka na konci vět, hrubou chybou je i vynechání čárky, háčku či tečky nad písmenem atd. Ve srovnávacím testu na završení pololetí neudělal ani jednu chybu a pak přinese diktát, kde má vynechaná písmena, měkké i po r, chybí tuhle háček tamhle čárka… To je jen příklad z poslední doby, rozdíl mezi diktáty a vším ostatním ho provází pořád.

Předpokládám, že ty chyby jsou možná vyznačené, ale neodrážejí se do známky třeba v prvouce. Nebo mluvíš o testech z češtiny? To je jedno nakonec. prostě to celé na mě dělá dojem, že syn je chytrý, zdatný, ale že má problém s tou analýzou. Zkoušeli jste třeba při diktátě slov nahradit psaní třeba skládáním z písmen?

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
185
17.1.20 16:17
@hanka.br. píše:
Máš vypozorováno, u jakých slov má problém? Jak píše podle diktátu jenom slova? Dokáže slova rozložit na hlásky ústně? Slyší je dobře?

Nemám, je to dost různé. Slova na hlásky rozkládá v pohodě. Problém s diktáty ale nemá jen v češtině. Pokud se mu zadávají příklady z matiky ústně, nestíhá to taky. Přitom velkou písemku z matematiky měl hotovou tak rychle, že si pak ještě stihl nakreslit a vybarvit tygra a opici v džungli, než to dopíše zbytek třídy :D

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Anonymní
17.1.20 16:21

@hanka.br. syn to umí, ale jak jsem psala. U něj to je o nepozornosti. Doma má diktáty bez chyby. Loni s tím problém nebyl, letos ve škole nemá snad jediný diktát bez chyby. A tím, jak jejich učitelka jede způsobem, co chyba, to stupeň dolů, tak má samé „lepší“ známky. Doma píše pohádky a příběhy a naprosto bez chyb (jen to, co samozřejmě neumí). Zatím to neřešíme, protože učitelka to nepovažuje za důležité.
@NelaS na vašem místě bych šla do PPP. Tam by meli poradit a nasměrovat.

  • Nahlásit
  • Citovat
2012
17.1.20 16:22

Je mi ho líto. Obejmout, ujistit, že je úžasný. On totiž je.
Našeho synka takhle stresovalo psaní. Já tehdy hloupá, byla přísná, stejně jako učitelka.
Výsledek? Vynervované dítě, které dodnes škrábe, když ho nikdo neupozorní. Nemá rád psaní. (A mohl, kdybysme ho celý rok nenutili psát dokonale).

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Reklama