Zpět na všechny otázky v kategorii Odborné poradny

ADHD a školní družina

maminamamina se ptá 13.03.17

Dobrý den,

prosím o radu. Máme 6letého syna se silnou formou ADHD. Jelikož je syn velmi šikovný, tak na doporučení psycholožky chodí místo posledního ročníku mateřské školy do přípravné třídy na základní školu (protože je jinak prý na školu již připravený a odklad by tedy nedostal).

V přípravné třídě to se synem „jakžtakž“ jde - máme střídavě horší a lepší období, kdy syn nosí domů méně a více poznámek. Synova paní učitelka říkala, že v hodinách docela spolupracuje, i když často mluví, někdy i opouští lavici, prý je to ale podstatně horší o přestávkách, kdy syn „nemá program“ a vymýšlí tedy lumpárny nebo dokonce nebezpečné věci (leze na skříně, odchází ze třídy atd).

Na zásadní problém jsme narazili hlavně ve školní družině, kde právě syn má více neorganizovaného času, a tedy více příležitostí k „problémovému“ chování. Snažíme se tedy syna nechávat ve družině co nejméně to jde, tj. cca do 15:30 hodin. Třikrát týdně a dvakrát týdně syna vyzvedáváme ve 13 hodin hned po obědě a pak se synovi buď věnujeme osobně, nebo syn chodí na karate - více pro to udělat nemůžeme. Až syn bude v první třídě, bude zřejmě muset být ve školní družině ještě častěji, protože s prací je těžké skloubit dřívější vyzvedávání syna ze školy.

Škola zvažuje, zda synovi do vyučování „pořídí“ asistenta (prý to snad zatím vypadá, že to syn zvládne i bez něj), ale jak je to pro případ školní družiny? Poskytuje se dětem s ADHD asistent také do školní družiny?

Obávám se totiž, aby syna pro časté „problémy“ z družiny nevyloučili, protože jinak nevím, jak bychom to časově sladili se zaměstnáním. Synovi odmítám dát léky na zklidnění, protože má ještě nějaké problémy a navíc, když zatím jeho nepozornost příliš nezasahuje do jeho vzdělávání, přijde mi to také jako zbytečné (když je „náročný“ především v čase mimo výuku).

Děkuji moc za Váš čas a mějte se hezky.

Mgr. Lenka Osladilová odpovídá 28.05.17

Hezký den,
Váš email mi nepřišel do schránky, tudíž jsem ho objevila spolu s dalšími až nyní. Omlouvám se za zpožděnou odpověď.
Vyzkoušejte z potravin vyloučit co možná nejvíce bílý cukr, může po pár týdnech dojít k překvapivému zlepšení obtíží. Znám několik rodičů, kteří s tím mají velmi dobré zkušenosti.
Asistenta by po domluvě bylo možné mít i v družině, když ne asistenta pedagoga, tak určitě osobního asistenta. Alespoň takto to bylo před pár lety.
Co se týče sportu,je to fajn, jen bych přidávala po dynamickém cvičení krátkou relaxaci - může být i v pohybu. Sledování pomalých tahů rukou ve vzduchu - kroužení rukou, kdy se dítě zaměřuje na pohyb - v zápěstí, v loktech, v ramenech - na obě strany. Cvičení bývá často součástí rozcviček, ale je fajn ho dělat co možná nejvíce vědomě.

Lenka Osladilová

speciální pedagožka a terapeutka
www.specialnipedagog.cz

Položte vlastní otázku do této poradny nebo si vyberte jinou oblast na úvodní stránce poraden.
O této otázce můžete dále diskutovat v diskusi na eMimino.cz.

Reklama


Reklama