Děti a zdravá strava: Pozor, ať jim neškodí

Prakticky každý rodič ví, že velké množství cukru, slazené nápoje a jídlo z fast foodu do jídelníčku malých dětí prostě nepatří. Zdravé stravování není jen abstraktním pojmem, ale stále častěji i realitou na talíři těch nejmenších. A to je dobře. Jsou ale i chyby, kterých se rodiče při cestě za zdravým stravováním nechtěně dopouštějí. Neděláte je i vy?

Děti a zdravá strava: Pozor, ať jim neškodí

1. Jídelníček tvoříte na míru dospělému, ne dítěti

Rodiče často věří, že co je dobré pro ně, musí být zároveň dobré i pro dítě. Proto sestavují jídelníček, který vychází z pravidel a rad pro dospělé. Jenže dětský organismus není stavěný tak jako ten dospělý, a tak můžeme v dobré víře dítěti paradoxně uškodit. Pediatři např. nedoporučují úplné omezení tuků, které rodiče často nahrazují light potravinami. Děti tuk potřebují nejen jako zdroj energie, ale také pro správný růst, využití vitamínů rozpustných v tucích a tvorbu důležitých hormonů. Místo light výrobků tak dětem do jídelníčku zařaďte polotučné výrobky a kvalitní rostlinné oleje.

Někdy rodiče nejen jídelníček redukují, ale i přidávají potraviny, které dětské zažívání ještě není schopné správně strávit. Příkladem může být zvýšené množství vlákniny. Zatímco pro zdravého dospělého je zvýšený příjem vlákniny důležitý pro správné trávení, dětský organismus na něj ještě není připravený. Pokud to přeháníte s velkým množství celozrnného pečiva a cereálií, můžete dítěti škodit. Kromě zhoršeného vstřebávání železa a vápníku může vláknina nepříjemně podráždit dětský trávicí systém.

2. Odmítáte některé ze základních surovin

Všichni jsme to jednou slyšeli: mléko zahleňuje, vejce jsou plná cholesterolu a červené maso škodí. Řešení je pak jasné - nekompromisně vynechat všechny problematické ingredience z jídelníčku. Jenže mléko možná podle některých zahleňuje, ale zároveň je zdrojem potřebného vápníku. Vejce obsahují kromě cholesterolu také vitamíny a minerály nezbytné pro lidský organismus. Červené maso zásobí organismus tolik potřebným železem. Jako u všeho tedy platí: všeho s mírou. A když už se některou ze surovin rozhodnete vynechat, je třeba ji nahradit jinou, která dětskému organismu dodá potřebné živiny a vitamíny.

Nevíte, co dneska k večeři? Zdravé pochoutky pro děti najdete v sekci Recepty na eMiminu

3. Příliš spoléháte na umělé doplňky stravy

Céčko v šumáku, Marťánci a multivitamíny všech tvarů a barev se u rodičů těší velké popularitě. Nejenže doplňují důležité vitamíny, ale děti se jejich konzumaci rozhodně nebrání. Jenže je důležité si říci, co v první řadě jsou: doplňky stravy. Vyváženou stravu mají jen doplňovat, ne nahrazovat. Pomoc vitamínů a doplňků stravy se hodí hlavně v případě chřipkové sezóny nebo nečekaného vypětí. Hlavním zdrojem vitamínů by ale stále měl být jídelníček bohatý na vitamíny a minerály.

4. Všechno zdravé nemusí být zdravé

Dávejte si pozor, co na první pohled zdravé potraviny obsahují. V tomto ohledu jsou ideálním příkladem ovocné džusy, které na přebalu slibují nejen osvěžení, ale také vitamíny. O velkém množství cukru už se ale nezmiňují. Podobně jsou na tom ochucené kefíry a jogurtové nápoje, které se sice jeví jako dobrá alternativa, jak do dítěte „dostat“ mléčné výrobky. Aby ale dobře chutnaly, jsou dochucovány velkým množství cukru. A co oblíbené zapékané müsli? Nejenže obsahuje velké množství cukru, ale navíc také nevhodného tuku. Než tedy „zdravé“ pochoutky přinesete domů, vyplatí se dvakrát zkontrolovat jejich složení.

5. Přechod na nový výživový směr považujete za stejně jednoduchý jako u dospělého

Rozhodli jste se zkusit nový typ stravování a rádi byste jej zařadili také do jídelníčku svých ratolestí? Přechod na nový životní styl není u dětí tak snadný jako u dospělých, a proto by se neměl podceňovat. Tak třeba o tom, zda je vegetariánství vhodné i pro děti, se přou odborníci již léta. Podle některých odborníků je možné, aby správně sestavený jídelníček nahradil masné výrobky. Někteří v mase stále vidí surovinu nezbytnou pro správný vývoj. Co ale momentálně populární směry, jako je vitariánství nebo paleo strava? Vždy hrozí, že dítě skončí s nedostatkem vitamínů a minerálů potřebných pro život. Proto změnu stravy neberte na lehkou váhu stejně jako u dospělého a raději se poraďte se svým pediatrem nebo výživovým poradcem.

Nevíte si rady? Ptejte se v poradně zdravé výživy.

Jaké je podle vás největší úskalí zdravého stravování u dětí?

Přečtěte si také

Váš příspěvek

Odesílám...
Velikost písma:
12663
28.6.17 13:37

Zdrava strava uskodit nemuze…ale mylne informace o tom, co zdrave je, klidne muzou.

  • Zmínit
  • Nahlásit