Zpetne vychytavani u AD

2
27.5.21 00:50

Zpetne vychytavani u AD

Zdravim vsechny :)

potrebuju vysvetlit jednu vec. Lekarka mi na deprese a uzkost predepsala SNRI antidepressant. Znacka Venlafaxin.

Popsala mi, co to je, ale jak ted studuju letak, tak tam je to ‘zpetne vychytavani’ hledam to vsude na netu a definice zadna. Pochopila jsem, ze tento lek zpetne vychytava noradrenalin, coz je ale stresovy hormon! Takze budu mit jakoze jeste vic noradrenalinu-stresu a uzkosti? Proste mi to neni uplne jasny. Ja vim, doktorky se muzu zeptat, ale dumam nad tim ted. Spis jde o to, jestli je tady schopnej mi to vysvetlit. Nechci panicky ataky jeste podporovat, pokud teda chapu spravne, ze zpetne vychytavani znamena, ze ten lek ten hormon strada, uklada?

Prosim odpovezte mi.

Moc dekuji :srdce:

• Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Napsat příspěvek

Reakce:

Velikost písma:
Ou
17506
27.5.21 04:50

Je to výrazně složitější mechanismus, ale obecně to vede k tomu že současná nerovnováha se srovná tak, aby to fungovalo. Obecně při poruchách nálady a uzkostných poruchách máš rozhozený system toho jak mozek zpracovává serotonin a adrenalina. NA to pak nějak reaguji hormonální systemy v těle. Hladiny adrenalinu v mozku a v organismu nejsou jednoduche spojene nádoby ale je to dost složitý system se spousotu proměných.

Pokud bys těch leku brala moc, tak by ti mohly třeba zhoršovat spánek, ale adekvátní množství pomuže naopak doobře zregulovat ostatní stresove hormony v těle jako je třeba kortizol. Zároveň ale ruzne organismy reagují na stejne leky ruzně, proto se holt někdy hledá delší dobu, než se najde vhodny lek a dávkování. Většinou to sedne na první dobrou - to jsou tzv. leky první volby, něco o čem se ví, že to zabírá dobře, na většinu lidí a s nejmenšími vedlejšími efekty.

Zároven tím že to je složitý mechanismus, tak při nastavování vhodne hladiny se mužou příznaky ze začáku zesilovat a terprve pak se to srovná.