Reklama

Pitný režim: Co a kolik má vypít vaše dítě, radí odbornice na funkční medicínu a výživu

Zdraví

Mělo by miminko vedle mateřského nebo umělého mléka vypít i něco navíc? Kolik tekutin denně má přijmout batole a jaké nápoje jsou nejvhodnější pro školáky a předškoláky? Zeptali jsme se odbornice na funkční medicínu a výživu, Evy Hájkové.

Kojenec další tekutiny nepotřebuje


„Pro malá miminka (ještě před zaváděním příkrmů) je ideální a nejpřirozenější tekutinou i potravou mateřské mléko a to jim stačí. To platí také v parných letních dnech, kdy by matka měla dítěti prso nabídnout častěji, než si samo řekne,“ říká Eva Hájková, specialistka na funkční medicínu a výživu. Dodává, že miminka nepotřebují další vodu. Na dostatečný pitný režim by ale měla dbát kojicí maminka, která v létě potřebuje tekutiny doplňovat ve zvýšené míře.

„To samé platí i pro kojence na umělé výživě. Zcela mu stačí umělá výživa.“ A i po zavádění příkrmů je pro dítě stále nejlepší tekutinou mateřské mléko. „Jakmile ale dítě uchopí kelímek a umí se samo napít, můžeme mu nabízet i čistou, nejlépe filtrovanou vodu,“ pokračuje odbornice. Později zkuste nabízet také zeleninovo-ovocné šťávy zředěné vodou. Používejte spíše kohoutkovou vodu místo vody v plastu, která může obsahovat škodlivý bisfenol A. Kohoutkovou vodu je ale potřeba ještě filtrovat.

Dehydrataci miminka řešte s pediatrem


Pokud má miminko nedostatek tekutin, problém se projevuje nepromočenou plenou. Děťátko může bolet hlava, má suché rty, je bledé a podrážděné. Sledujte, zda miminko pravidelně pije, konzumuje potravu a zda močí. Při podezření na dehydrataci neváhejte kontaktovat dětského lékaře.

Batoleti stačí mléko a čistá voda


U kojených batolat pro dostatečné zavodnění stačí mateřské mléko a čistá voda. Další tekutiny nejsou nutné. „Přesné množství, které by batole mělo vypít, se nedá zcela jednoznačně stanovit. Velmi závisí na jeho jídelníčku. Ovoce a zelenina jsou ve většině případů velmi bohaté na vodu, a tak nebude potřeba dítěti nutit vodu navíc v případě, že batole tyto potraviny konzumuje,“ vysvětluje Hájková.

Obecně ale počítejte s tím, že roční dítě, které váží přibližně 10 kg, potřebuje zhruba jeden litr tekutin denně. Do tohoto množství ale zahrnujeme i tekutiny, které přijme ze stravy, tedy třeba z polévek, kaší a podobně. „Ve většině případů si dítě samo řekne, když má žízeň,“ říká specialistka. Proto mějte čistou vodu a mléko k dispozici, kdykoliv o ně dítě požádá.

Nepočítejte, ale důvěřujte instinktům dětí


„Starší děti (vážící 20 kg) by měly přijmout okolo 1,5 l tekutin denně, děti o váze 25 kg pak přibližně 1,6 litru – a to včetně stravy obsahující vodu,“ vysvětluje Eva Hájková. Složitému počítání se ale vyhněte. Spoléhejte na to, že si děti samy řeknou, že mají žízeň, a podávejte jim kvalitní, ‚opravdové‘ potraviny, ve kterých se voda vyskytuje přirozeně,“ dodává specialistka.

Dítě nechce pít. Jak do něj vodu dostat?


Jenže ne všechny děti přijmou pití s nadšením. Hlavně v létě proto dbejte na to, aby měly tekutin dostatek. „Pokud má matka pocit, že dítě pije málo, dá se to řešit právě přidáním potravin bohatých na vodu, do kterých patří nejrůznější polévky,“ radí Eva Hájková. „Výborným zdrojem tekutin jsou také tzv. zelená smoothies a šťávy.“

Zeptejte se na vše, co vás k pitnému režimu dětí zajímá, v Poradně zdravé výživy a terapie pro celou rodinu.

Sladkým nápojům se vyhněte obloukem


Děti milují sladké, a tak jim chutnají i slazené džusy a limonády, které ale nejsou pro jejich zdraví vůbec vhodné – kazí se jim po nich zoubky a při zvýšené konzumaci přibírají na váze. Může dojít i k poškození tzv. mikrobiomu, což je souhrn mikroorganismů ve střevech. Nejlépe proto sladké nápoje dětem vůbec nekupujte ani nepřipravujte doma. Starší děti se k nim pak samozřejmě dostanou samy třeba ve školních automatech, ale zkuste jim vysvětlit, že konzumace průmyslově zpracovaných cukrů pro ně opravdu není to pravé.

Alternativ je přitom celá řada. Eva Hájková doporučuje zelená smoothies. Podle ní jsou lepší než ta čistě ovocná. Vyzkoušejte její oblíbené recepty…

Zelené smoothie s jahodami

  • hrst čerstvých špenátových listů anebo kadeřávku anebo polníčku, pokud se zelenými smoothies začínáme
  • hrnek jahod
  • půlka avokáda
  • voda anebo čerstvé mandlové mléko

Tropické smoothie s ananasem

  • hrst kadeřávku
  • čtvrt ananasu
  • jeden banán
  • voda

Jednoduše všechny ingredience rozmixujte ve vysokorychlostním mixéru a ihned podávejte.

Nebo zkuste výbornou domácí limonádu, na kterou budete potřebovat:

  • čistou filtrovanou nebo jemně perlivou vodu
  • nakrájené jahody a lehce rozmačkané maliny

Ovoce přidejte do vody a máte hotovo. Limonádu případně můžete dosladit kvalitním medem.

Článek vznikl ve spolupráci s Mgr. Evou Hájkovou, MPH, MBA, specialistkou na funkční medicínu a výživu, autorkou knihy Hravě o živé stravě, spoluzakladatelkou Institutu funkční medicíny a výživy a matkou dvou dětí. Více jejích receptů najdete například v její knize Hravě o živé stravě (www.hrave-o-zive-strave.cz). Více informací na www.evahajkova.com a www.ifmv.cz.


Reklama


Reklama

Témata článku

 Váš příspěvek

Reklama


Reklama