Ztráty a nálezy

Co všechno jsme stihli ztratit během letošní dovolené.

Po návratu z loňské dovolené jsem byla přesvědčená o tom, že tu v následujícím roce, po dlouhých letech, konečně opět strávím smáčením svého tělo v mořských vlnách. Moje přesvědčení hraničilo téměř s jistotou. Domů jsem si nanosila slušnou zásobu katalogů, manžel si dělal srandu, že se nejspíš chystám tapetovat. Mé oči zkoukly mnoho internetových stránek spojených s cestováním. A já vybírala a vybírala vhodnou destinaci. Toto vybírání však trvalo přesně do té doby, než vyhlásili karanténu. Přečetla jsem si o lidech, které do ní v zahraničí zavřeli. To by mě asi houklo. Nejspíš jsem srab, ale opravdu není mým snem plahočit se s dětmi spoustu hodin a následně čumákovat z okna hotelu či apartmánu a závistivě pozorovat moře z uctivé vzdálenosti.

Na konci března jsem své vyhledávací úsilí vzdala definitivně, chopila se telefonu a zavolala paní majitelce apartmánu v podhůří Beskyd, kde jsme trávili dovolenou v uplynulých letech. K mé radosti byl potřebný termín volný. Hned jsem ho zarezervovala a zvolna se srovnávala s myšlenkou, že to móře prostě zase o rok odsunu.

Termín dovolené byl za dveřmi, čím více se blížil, tím intenzivněji jsem vnímala zvěsti o sílící epidemii v Moravskoslezském kraji. Jet, či nejet? To je, oč tu běží. Nakonec padlo rozhodnutí, že tuto dovolenou už si prostě ujít nenecháme. Fárat do dolů nejedeme a nemíníme se vyskytovat ani v uzavřených prostorech.

Den D nadešel. Budíka řídím na pátou hodinu. Všechno dochystávám a zhruba v půl sedmé vyrážíme. První zastávkou je Zoo Olomouc. Před branami vystojíme frontu na vstupenky, po chvíli míříme do areálu. Nejstarší syn je unesen mládětem žirafy. Miluje tato majestátní zvířata. Mládě ještě nikdy neviděl. Fotí ho ze všech možných i nemožných úhlů pohledu. Má varování, že paměť telefonu není nekonečná, nepadají na úrodnou půdu. Soubor fotografií je větší a větší.

S úspěchem se setkává rovněž rozhledna, vlčí safari, všude rozlezlí psouni či výběh makaků nebo Lanáček.

Večer se ubytujeme a po náročném dni brzy usínáme.

Druhý den nás znovu čeká brzký budíček. Vloni jsem sice po zkušenosti s vypadlým odbavovacím systémem v termálech v Bešeňové tvrdila, že tam už teda nikdy, ale za rok ve mně špatné vzpomínky vymizely a zůstaly jen ty hezké. Vyjíždíme v sedm. Cesta je tentokrát naprosto bezproblémová. Silnice prázdné, dálniční známka zakoupena na první pokus. Před cílem jsme brzy, a tak to manželovi nedá a rozhodne se, že si výlet zpestříme ještě o návštěvu Vysokých Tater.

Dojedeme ke Štrbskému Plesu a vydáváme se na procházku. Děti poprvé vidí tak vysoké hory. Škoda jen, že nám počasí nepřeje. Vrcholky halí hustá mlha a potomci protestují, že žádné velehory nevidí.

Snaží se namočit si ruce v Plesu a konstatují, že tady by se tedy koupat nechtěli. Na můj vkus je tu opravdu hodně turistů. Obkroužíme břeh, pořídíme pár snímků a vracíme se k automobilu, aby nás přemístil do termálů, tam je voda přece jen o poznání teplejší.

Najít místo k zaparkování není zrovna snadné, ale nakonec se nám to podaří. U vstupu všem měří teplotu, v duchu se raduji, že okolní vzduch má jen něco kolem dvaceti stupňů, a tak nejsme rozpálení. Užíváme si bezva den. Vlnobití, tobogán, termální voda, no prostě pohádka. Ta se však mění v thriller. Po asi čtyřech hodinách pobytu si chci ležérně odhodit pramen vlasů z očí a najednou mi to dojde. „Do pr…, vždyť nemám na ruce čip,“ Hned je mi vše jasné. V šatně jsem ho nedopla, protože děti něco nutně potřebovaly. „Jo, jasně pomůžu ti, čip si zapnu potom.“ No, nedopla. Hlava děravá na to zapomněla. I v těch necelých dvaceti stupních mě polil pot. Co teď? Oznamuji svoji ztrátu manželovi.

Areál je tak rozlehlý, že možnost vydat se čip hledat, okamžitě zavrhujeme. Vylézáme z bazénu, manžel mizí k pokladnám, já s dětmi čekám před šatnami. Prostřední syn se neustále ptá, kdy už se táta vrátí, zřejmě má pocit, že nás opustil. Neustálými dotazy ještě zvětšuje mou, už tak dost velkou nervozitu. Po nekonečných minutách se manžel vrací, od dětí si bere všechny ostatní čipy. Samozřejmě, že jsem při příchodu potomky nezapomněla proškolit o tom, že nesmí čip v žádném případě ztratit. Neztratili, na rozdíl od maminky.

Manžel opět mizí v neznámu. Tentokrát to netrvá tak dlouho a je zpátky. Přichází v závěsu se zaměstnancem aquaparku. Odemyká skříňku náhradním čipem. K mému štěstí ten původní nikdo neobjevil, takže na něm nebyla žádná útrata, zaplatili jsme jen 5 euro pokuty za ztrátu. Klidný relax v Bešeňové nám asi není souzen.

Další den se děti nemohly dohodnout, co by chtěly vidět, z námi navrhovaných možností chtěl každý něco jiného, po dlouhotrvajících dohadech jsme nekompromisně rozhodli, že se vydáme na stezku korunami stromů Valaška, ta je na Pustevnách a máme to kousek od ubytování.

Po chvíli už se škrábeme do kopce.

Děti začaly v zoologických zahradách sbírat upomínkové mince. Nové si nakoupily i v Olomouci. Synové si je nechali doma, avšak dcerka, v nestřeženém okamžiku umístila své poklady do kšiltovky, kterou následně nasadila na hlavu. Při platbě vstupného na stezku najednou cosi cinklo. Podlaha je ze dřeva, mezi jednotlivými prkny jsou docela široké mezery. Co se asi stalo? Mince samozřejmě touto mezerou propadla kamsi do lesního porostu pod stezkou. Od té doby dcerka vyla doslova jako šakal. Trochu ji uklidnily až naše opakované sliby, že až ze stezky vylezeme, půjdeme minci hledat. Stezku jsme prošli celou, stoupli si i na prosklenou lávku, která má i skleněnou podlahu, pod vámi třicet metrů prázdna a pocit, jako by jste stáli ve vzduchu. Děti zaujaly rovněž trampolíny a Himalájský chodník. V občerstvení prodávali i jejich milovanou kuličkovou zmrzlinu. Tentokrát ji však nenandávali do čepiček, ale byla zabalena v sáčku, v jeho nitru se rovněž ukrývala lžička měnící barvu při zahřátí.

Kochali jsme se výhledy, pojídali dobrotu, čas se v tu chvíli zastavil. Pak však následoval návrat do reality. Lžička nejstaršího syna skončila v propadlišti dějin, následovala tak dceřinu minci. Syn lkal, na svůj poklad si samozřejmě vzpomněla i dcerka, jala se mu ve vytí konkurovat. V duchu jsem lála tvůrci této podlahy. Po opuštění stezky jsme se samozřejmě vydali ztracené předměty hledat, úspěch se naštěstí v obou případech dostavil.

Dalšího rána nás probudily kapky vytrvale bubnující do oken, ale zavření v apartmánu jsme ani tak být nechtěli. Vydali jsme se na Oravskou lesnou železnici. Déšť neustával. Možná i díky tomu unikla naší pozornosti odbočovací cedule a my se tak trochu ztratili. Cesta, kterou jsme nakonec jeli, připomínala spíše závodní okruh pro terénní auta než silnici. Název chaty, kterou jsme míjeli, Na konci světa mluví za vše. Ale co je podstatné, dojeli jsme. Počasí bylo opravdu nevábné, zřejmě proto tu nebylo tolik lidí a my se vešli hned do prvního vláčku. Cesta trvá zhruba dvacet minut a projíždíte při ní skrz pohádkově strašidelný les. Za jedním stromem na vás vykoukne Drákula, opodál se na výlet chystá ježibaba, pokocháte se pohledem na princeznu, vystraší vás veliký pavouk… děti neustále těkaly očima a hledaly, kde se co objeví, cesta proto rychle uteče. Když dojedete na konec, vláček si dá malou pauzu, vy se můžete rozhlédnout po okolí, vyfotit se, pak vás čeká jízda zpět.

Po návratu do apartmánu jsme balili, dovolená byla v tahu. Zpáteční cestu jsme si zpestřili návštěvou Zoo parku a DinoParku Vyškov. Dcerka byla nadšena tím, kolik druhů slepic spatřila, když pak zahlédla voliéru, ve které můžete volně procházet mezi hejny andulek, nechtěla za žádnou cenu odejít. Synové se zase kochali malými morčátky. Zoo park jsme prošli a zařadili se do fronty čekajících na Dino expres.

Manžel v tu chvíli zjistil, že tentokrát je on tím vyvoleným pro ztrátu. Marně se šacoval, aby našel vstupenku. Ta prostě zmizela. Vylezl ze zoo ven a šel si koupit novou. Děti nechtěly připustit, že by se neprošly v blízkosti dinosaurů a my netušili, že vstupenku po vás už nikdo chtít nebude, a to ani při přepravě, ani v dinoparku. Fronta na vstupenky nebrala konce, a tak se manžel vrhl k samoobslužné pokladně, u ní stála paní a radila lidem, jak si lístek koupit. Manžel ji seznámil se situací a ona se začala divit, že je někdo tak poctivý (snad nemyslela blbý), že vyleze a jde si kupovat novou vstupenku.

Dala mu papírek s razítkem nosorožce, což prý jako náhrada vstupenky stačí. Místo vagónků přijela Karosa, která posílila přepravní možnosti vláčků. Synové, jakožto velcí milovníci autobusů, to přijali s nadšením. V dinoparku si na mě pochutnali komáři, takže jsem byla ráda, když se návštěva chýlila ke konci, mám ji tak trochu v mlze.

Fronta na vláček byla opravdu dlouhá, čekání nekonečné. Nakonec se vůz přikodrcal a lidé začali nasedat. Těsně před námi řekla slečna, která nastupující korigovala „Stop.“ Naštěstí, když se všichni usadili, se ještě pár místeček našlo. Sice jsme neseděli všichni u sebe, ale hlavně, že jsem jeli. Při představě dalšího čekání mi vstávaly vlasy hrůzou na hlavě.

Zazvonil zvonec a letošní dovolené je konec. Jsme doma, naplněni zážitky až po okraj. Avšak přitom, s jakou intenzitou jsme během putování ztráceli nejrůznější věci, je asi největším úspěchem dovolené to, že jsme se vrátili všichni.

A moře příští rok se na mě opravdu těš, neb absťák, který po tobě mám, už je opravdu velký.

Odesílám...
Velikost písma:
5685
10.8.20 07:53

Úplně jako bych tam byla s Vámi :lol:. :palec:. To je super :D. Příští rok se určitě k moři dostanete ;). Já mám letos smůlu, stěhujeme se, jsem na konci sedmého měsíce a je mi zle :roll:, navíc jet s dětmi na výlet je už samo o sobě zážitek cesta :mrgreen:. Syn je od malička zvracecí a dcera taky :mrgreen:. Kolikrát nezabere ani kinedril, ale jelikož už je kluk starší, tak ten neřve ale zezelená, žádá o zastavení nebo snížení rychlosti ( a to i když jedeme 30 :lol: a brzdíme provoz na hlavní silnici kde není odpočívadlo) a pak zvrací, dceři jsou dva, tak ta začne pro jistotu řvát hned jak se usadí do sedačky a chytat cokoli do misek nebo pytlíků moc nejde :mrgreen:. Doufám že až se narodí nejmladší tak nebude poblijánek po mě :lol:. Těším se na další deníček :kytka:

2878
10.8.20 10:20

Taky letos definitivně oplakávám vidinu moře :-) Snad příští rok. Ale koukám, že dovolenou jste si i tak užili a to je super :-)

5386
10.8.20 12:01

Krásně čtivý deníček :srdce:. Také jsme měli jet letos k moři, střídáme pravidelně letní dovolenou v ČR a v zahraničí. Letos jsme nikam nejeli. Nejen, že mám za pár dní termín porodu, ale navíc nás letos lehce finančně vysála koupě bytu. Korona byla jen tou „třešničkou na dortu“, která naši dovolenou zařízla úplně… No, nemůže být každý rok posvícení, že?
Hlavní je, že děti byly spokojené a jejich ztracené poklady se našly! :palec: Ale vyčítat jim očividně nic nemůžete, jelikož jsou všechny po vás! :D

1675
10.8.20 12:15

Miluju tyhle deníčky s tipy na dovolenou a výlety, které ve mně probouzení touhu koupit si auto a taky si tam zajet :).

10.8.20 12:45

@pajulinkaa to cestování si dokážu živě představit. Naše děti sice mezi blindící jedince nepatří, místo toho jsou přeborníky na větu: „Mně se chce čůrat.“ Tato zákeřná věta přichází vždy v nejméně vhodnou dobu a na nejméně vhodném místě. :zed:

Děkuji za komentář a přeji klidný zbytek těhotenství a co nejpohodovější porod. :mavam:

10.8.20 12:47

@welovefashion jo, jo užili a naštěstí přežili :D tak snad příští rok už nás ty vlny neminou :mavam:

10.8.20 12:51

@mmuerka zkrátka jsou to děti svých rodičů. :lol: A jak píšete, není všem dnům konec, příští rok to moře určitě klapne. Užijte si zbytek těhotenství :mavam:

10.8.20 12:57

@PenelopaW popisovaná místa opravdu stojí za návštěvu.

Jsem ráda, že manželovi cestování, a to ani dlouhé trasy, nevadí.

Já bez řidičáku, bych ho jen těžko vystřídala a navíc jsem i bídný navigátor, cesta je zkrátka pokaždé na něm, ale plánování výletů, to je zase moje doména :mavam:
A teď mě tak napadá, byli jste v tom Mirákulu?

Příspěvek upraven 10.08.20 v 16:04

6132
10.8.20 19:43

Nechcete příště vyrazit na sever Čech? Že bych zjistila co zajímavého máme za dveřmi :mrgreen:

11.8.20 06:51

@Heivka :mrgreen: kdo ví, kam nás naše kroky zavedou příště :mavam:

1675
11.8.20 15:05

@Jadala Nakonec ne - s ohledem na délku pobytu a skutečnost, že jsme se vždy vypravili tak v 11 z domu, jsme toho moc nestíhali, takže Mirákulum (i moje vytoužené Koněpruské jeskyně či jízda parníkem po Vltavě) bylo odloženo na neurčito. Ale zas až doroste ten nejmladší, tak si to tam aspoň užijí všichni tři (a já zešílím) :).

11.8.20 15:56

@PenelopaW :mrgreen: pravdou je, že když byly děti menší, neustále se mě držely, kontrolovaly, jestli mě vidí. Když jsme byli v Mirákulu naposledy, dva starší se rozprchli a já byla jak tenisový rozhodčí, neustále jsem otáčela hlavu sem a tam, abych je neztratila z dohledu, což se mi ne vždy dařilo. :mavam: