Dotaz pro češtinářky

Napsat příspěvek
Velikost písma:
26244
3.6.12 10:01

@Angua

to množné číslo je jen pomůcka pro určení I/Y - když si ukážu TY pomeranče, bude v přísudku Y, když si ukážu TI páni, bude tam I.

• načítám...
  • Citovat
  • Zmínit
50725
3.6.12 10:03

@neumisa já bych se přiklonila teda spíš k tomu, že to rozdávají chlapi, než ovoce :mrgreen:

Nejsem teda odborník, ale ve větě „pomeranč a citron“ bych si řekla TEN pomeranč a TEN citron - a byla bych tam, kde jsme :lol: (samo kdyby tam bylo pomeranče a citrony, tak je to jasné, jak už jsem psala) Nevím, jak říkám, řídím se citem a můžu to cítit blbě, ale věta „pomeranč a citron rozdávaly“ se pro mě rovná větě typu „psi štěkaly“… :lol:

EDIT: Aha, odpovídáš mi nade mnou :mrgreen:

• načítám...
  • Citovat
  • Zmínit
26244
3.6.12 10:04

@Angua

jak říkám, z logiky věci by mělo být měkké, z gramatického hlediska tvrdé. A nejlepší by bylo tu větu celou předělat. :lol:

Příspěvek upraven 03.06.12 v 10:04

• načítám...
  • Citovat
  • Zmínit
byron
3.6.12 10:04

@Angua bubina to hezky vysvětlkla a dalo dobrý odkazy

• Citovat
  • Upravit
13770
3.6.12 10:05

@neumisa Však já to beru tak, že chlapi je rozdávali, ne nějaký kutálející se citron s pomerančem :)

• načítám...
  • Citovat
  • Zmínit
50725
3.6.12 10:06

@neumisa No a nedá se teda „živým“ pomerančům říct pomerančové? Jak bys oslovila oživlé pomeranče? Drahé pomeranče nebo drazí pomerančové :lol: Protože kdyby to byli pomerančové, tak si řekneš TI pomerančové a máš tam měkké I :lol: Tak si myslím, že to nějak chápe i ta paní.

• načítám...
  • Citovat
  • Zmínit
13770
3.6.12 10:06
@neumisa píše:
@Angua

jak říkám, z logiky věci by mělo být měkké, z gramatického hlediska tvrdé. A nejlepší by bylo tu větu celou předělat. :lol:

Příspěvek upraven 03.06.12 v 10:04

asi tak :mrgreen:

• načítám...
  • Citovat
  • Zmínit
26244
3.6.12 10:07

@Angua