Reklama

7 osvědčených tipů, jak posílit imunitu u dětí

Zdraví

Chladnější počasí a první dny ve škole nebo školce s sebou často nesou ucpané nosíky a zvýšené teploty. Vyhněte se bacilům a stonání ještě dřív, než děti přepadnou. Podpořte jejich imunitu včas. Jak na to? Vybrali jsme 7 ozkoušených rad z diskusí.

Se začátkem podzimu bohužel přichází i doba, která nahrává nepříjemným virózám a nachlazením. Některé děti tohle období zvládnou vcelku hravě a maximálně sem tam zakašlou nebo kýchnou. Jiné se však celou dobu trápí teplotami a ne a ne se obtíží zbavit. Ať už patříte mezi rodiče, kteří v tomhle směru vyhráli loterii, nebo jste naopak v ordinaci pediatra jako doma, naučte se, jak dětský imunitní systém pořádně nakopnout.

1. Vařte z čerstvých surovin


Dobře poskládaná strava je prostě základ. S prvními pošmournými dny proto vyrazte na nákupy a zásobte se především dostatkem ovoce a zeleniny. Syrové ovocné a zeleninové saláty kombinujte s tepelně upravenou zeleninou (pečenou, dušenou na páře, orestovanou) – podávanou třeba jako barevnou přílohu k hlavnímu chodu. Dětský jídelníček by měl obsahovat také dostatek luštěnin, celozrnné pečivo, semínka a klíčky. Naopak omezte příjem mléčných výrobků, sladkostí a těžkých jídel. Vařte pokud možno jednoduchá jídla připravená z čerstvých sezónních surovin.

Která jídla se v období chřipek a nachlazení hodí pravidelně jíst? Výborné jsou hutné zeleninové polévky posypané opraženými semínky (dýňové, slunečnicové, sezamové apod.) nebo poctivé vývary. Zkoušejte také smoothie z ovoce a zeleniny nebo čerstvě vymačkané zeleninové a ovocné šťávy. Dětské tělíčko je potřeba také zahřát zevnitř. Zařaďte proto dětem do jídelníčku potraviny, které to umí – pohanku, rýži a jáhly, červené papriky, zázvor a skořici, ale i kvalitní kakao.

Vyzkoušejte dýňovou polévku s červenou čočkou, na které si pochutnáte vy i vaše děti.

2. Dávejte dětem dostatek vitamínů v přirozené podobě


Céčko a béčko. Přesně tyto dva typy vitamínů by teď děti měly baštit ve velkém. Nemusíte hned letět do lékárny pro doplňky stravy, přirozený zdroj těchto látek podporujících imunitu najdete v běžných potravinách. Už naše babičky v zimě vařily ve velkém kysané zelí – to je úplným zlatým dolem pro vitamín C. Jestli vašim dětem moc nejede, zkuste osvědčené citrusy, kiwi, jahody a černý rybíz. Výborné jsou také plody šípku a rakytníku, ale i brokolice, petrželová nať, papriky a brambory. Komplex vitamínů skupiny B obsahují třeba luštěniny, ořechy, listová zelenina, ryby, vejce či játra. Imunitu podpoří kromě vitamínů probiotika, která najdete v kysaných mléčných výrobcích.

Každý den dělám smoothie z banánů, kiwi a buď štáva z pomeranče nebo grepu. Je to lahoda a myslím si, že i vitaminová bomba. Neříkám, že to pomůže nemocným dětem, ale jako přísun vitamínů se mi to zdá dobré, protože 2letá dcera mi jinak moc ovoce nesní a tohle je bez přidaného cukru a čistě přírodní.

3. Zvažte příjem doplňků stravy a homeopatik


V době chřipek a nachlazení se poraďte s lékařem nebo lékárníkem a nechte si doporučit vhodné doplňky stravy podporující imunitu, které jsou speciálně určené pro danou věkovou kategorii vašeho dítěte. Maminky na eMiminu si chválí třeba tyto produkty: Imunoglukan, Vitaaktiv, Collostrum, Imunáček Extra, Preventan Akut, Iskial, Wobenzyn nebo různé druhy laktobacilů.

Pokud dáváte přednost přírodním cestám, jak předcházet nemocem, zkuste kapičky s echinaceou, hlívu ústřičnou, chlorellu nebo sirup z rakytníku. Nezavrhujte ani rybí tuk, který dnes seženete ve formě snadněji poživatelných tablet.

Některé maminky nedají dopustit na homeopatika. V diskusi Homeopatika na imunitu doporučují známé Oscillococcinum, Immunity Echinacea, houbu Reishi v kapslích a další. Přečtěte si také zkušenost maminky Steph777 s homeopatiky Belladona.

Uvařte dětem čaj z jablečných slupek nebo připravte jitrocelový sirup, který pomáhá proti kašli a nachlazení.

4. Neseďte doma, choďte ven


Venku je zamračeno a nejradši byste nevylezli z postele? Zkuste se přemoct a vytáhněte děti na čerstvý vzduch i za ošklivého počasí. Právě pobyt na čerstvém vzduchu je pro posílení imunity vedle vitamínů a zdravé stravy klíčový. Spojte ho nejlépe s nějakou pohybovou aktivitou – nechejte děti, ať se venku proběhnou, vyřádí na prolézačkách, koloběžce nebo odrážedle.

Přečtěte si, co dělat, když vaše dítě trápí zvýšená teplota, rýma nebo kašel a další dětské nemoci.

5. Otužujte a zvykejte na zimu


Nízké teploty nezaskočí toho, kdo je na ně připravený. A tak doma nevytápějte, hlavně na noc. Odborníci doporučují jako ideální teplotu pro spánek 18–20 stupňů Celsia. Nenavlékejte na děti několik vrstev navíc jen proto, že se venku ochladilo. Vezměte děti čas od času do sauny nebo choďte plavat do krytého bazénu. Pomůže také chladnější sprcha na konci koupání.

Tak za mě chodit hodně ven, to je nejdůležitější. A otužovat, nenavlékat přehnaně.

6. Zatrhněte zbytečné ponocování


Bacilům nic nenahraje víc než unavený a vyčerpaný organismus. Soustřeďte se proto na to, aby vaše děti měly dostatek spánku, u předškolních dětí je to minimálně 12 hodin denně. Tak tedy žádné ponocování a po Večerníčku hned do postele! Pokud si všimnete, že vaše dítko není ve své kůži, zívá a je celkově „zpomalené“, nechte ho důkladně odpočinout, omluvte ho ze školky, školy nebo kroužků. Můžete tak nastupující nemoci zabránit dříve, než se rozjede naplno.

7. Naordinujte celé rodině pohodu a smích


Zní to jako klišé, ale vyrovnaná psychika dělá divy. A že šťastný rodič = šťastné dítě. Těmito souvislostmi se zabývá dokonce celý vědní obor zvaný psychoneuroimu­nologie, který vypozoroval, že optimisté mají v krvi vyšší hladinu látek posilujících imunitu než ti, co se mračí na celý svět. Tak seberte rodinku a věnujte se společně tomu, co vás baví. Nějaká ta nemoc si na vás nepřijde!

Co radí maminky na imunitu, si přečtěte v diskusích

Co se osvědčilo na podporu imunity vám? Podělte se s ostatními uživatelkami v komentářích!


Reklama


Reklama

 Váš příspěvek

Reklama


Reklama