Děti by si měly vybrat kroužky, které je baví, míní lektorka Kateřina Novotná

Mnoho rodičů klade na své potomky až přehnané nároky, aby si vykompenzovalo své vlastní nesplněné touhy. Tímto tématem se zabývá lektorka a spoluautorka projektu Odemykání dětského potenciálu, Kateřina Novotná.

* Katka Novotná měla k dětem vždy velmi blízko. Zdroj: archiv Kateřiny Novotné

Katko, co si myslíte o tom, když rodiče dítě do něčeho tlačí, stylem „to tě bude bavit, mě to taky bavilo.“

Rodiče si často promítají své sny do svých dětí, což si myslím, že je veliký problém. Mnohdy to funguje tak, že když vidí u svých ratolestí nějaké předpoklady, říkají si, že by byl hřích je nevyužít. Jako příklad uvedu, že když je dítě vysoké a štíhlé sportovní postavy a všichni v rodině byli sportovci, tak musí začít hrát basketbal a jinudy cesta nepovede. To je ale velká chyba, protože když dítěti chybí nadšení a touha něco dělat, nebude v dané činnosti nikdy dostatečně vynikat.

Kdy je podle vás vhodná doba začít s kroužky?

To je velmi individuální. Obecně bych řekla, že když dítě nastoupí do školy, je už určitě vhodné zvolit nějaký kroužek. Může to být ale i navazující aktivita na kroužky v předškolním věku. Ať už je to sport, nebo umělecká činnost. Důležitá je pravidelnost a řád. Dítě se učí dovednosti nejen ve škole, ale i mimo ni. Tyto zájmové činnosti upevňují také socializaci dítěte.

Když má dítě kroužků více, je lepší je nějak kombinovat, nebo zvolit například pouze pohybové?

Určitě bych doporučila je kombinovat. Alespoň jeden z kroužků by měl být pohybový, protože dětem ve škole zoufale chybí přirozený pohyb. A pak už záleží na dítěti, jestli zvládne více pohybových aktivit, nebo ho bude bavit například výtvarný kroužek, dramaťák či zpěv.

Kolik kroužků je podle vás pro dítě na prvním stupni tak akorát?

Co se počtu zájmových činností týče, opět záleží na každé dítěti. Pokud je aktivní a plné energie, může mít třeba i tři kroužky, které ho budou bavit. Jiným zase stačí jen jedna aktivita, protože víc už by bylo příliš. Tohle by měli vždy odhadnout rodiče, kteří své dítě znají nejlépe. Opět ale připomínám, že je důležité brát v potaz, co dítě baví a co mu vyhovuje. Neměli by ho do ničeho tlačit za každou cenu.

Také si myslím, že by rodiče neměli dítě přetěžovat mnoha kroužky. Pro děti je důležité trávit dostatek času s rodinou a podnikat aktivity společně. Jako nejideálnější vidím zhruba dvě mimoškolní zájmové činnosti, z toho alespoň jednu pohybově zaměřenou.

Katka spolupracuje s Janem Mühlfeitem na projektu Odemykání dětského potenciálu. Zdroj: Archiv Kateřiny NovotnéKatka spolupracuje s Janem Mühlfeitem na projektu Odemykání dětského potenciálu. Zdroj: Archiv Kateřiny Novotné

Jak se zachovat v případě, že dítěti zaplatíme kroužek a ono třeba při třetí hodině řekne, že tam chodit nechce?

Záleží na tom, z jakého důvodu na kroužek nechce chodit. Pokud je to jen chvilková záležitost, tak bych hned neustupovala, protože dítě to může začít bavit až později. Proto si myslím, že je dobré, aby navštívilo více hodin, a poté se teprve rozhodlo, zda chce v dané činnosti pokračovat. Jestliže má dítě problém s kolektivem, lektorem nebo zjistí, že ho to vůbec nebaví, je na zvážení, zda ho z kroužku neodhlásit. Doporučuji dítěti naslouchat, případně si i promluvit s lektorem.

Katko, co byste poradila příliš ambiciózním rodičům, kteří chtějí, aby to jejich dítě dotáhlo hodně daleko?

Myslím si, že aby dítě bylo úspěšné a někam to dotáhlo, chce asi každý rodič. Otázkou je pak konkrétní přístup. Pokud jsou rodiče sami hodně ambiciózní a povedou své děti příkladem, nemyslím si, že je na tom něco špatného. Když dítě vidí cílevědomost rodiče, bude se chtít chovat podobně. Určitě už není v pořádku, když rodiče chtějí prostřednictvím potomků naplnit své ambice, které se jim nepodařilo z různých důvodů uskutečnit.

Děti by si měly v první řadě užít dětství a mít v rodičích jistotu a zázemí. Rodiče by jim měli dát možnost volby, aby si ony samy vybraly, co je bude bavit, a v tom je podporovat. Rodiče jim samozřejmě mohou pomoci se sebepoznáním, pojmenováním jejich talentů, mohou je vést a doporučit jim, jak s nimi pracovat. Myslím, že není nic špatného, když dítě v dětství vystřídá třeba několik kroužků, aby si samo vybralo, kterým směrem se vydat.

Jak můžeme poznat, na co má dítě talent, a dá se odhalit už v předškolním věku?

Částečně se to dá objevit i v předškolním věku, a to velmi častým pozorováním. Když vidíme, že dítě něco baví a touží v tom být dobré. Je třeba svého potomka sledovat, vnímat, jak ho daná aktivita baví, ale i jak mu jde.

Pokud má na ni talent, rychle se učí. Dalším znakem je intuice. To znamená, že dítě zvládne danou činnost intuitivně. Nemusí nad ním nikdo stát a říkat mu, co má dělat. A pak hledíme na „dokonalost“. Tu berme s nadsázkou, protože nikdo není dokonalý. Ale jsou situace, kdy dítě tu aktivitu dělá tak dobře, že je samo překvapené, jak se mu to podařilo.

A samozřejmě je důležité uspokojení z dané činnosti. Dítě cítí radost z toho, co dělá a vždy se těší na další hodinu.

Na téma kroužky diskutujete také na eMiminu

Téma Poslední příspěvek Reakcí

Kroužky dětí v rodině s více dětmi

Kelsey
17.9.15 22:30 
34

Syn přestal chodit na kroužky

BohunkaP
27.5.15 23:49 
39

Nástup do školky a zájmové kroužky

Aklama
15.12.11 22:43 
11

Na co má talent vaše dítě a na kolik kroužků chodí?

Váš příspěvek

Odesílám...