Šetříme na jídle: Návod a vychytávky, jak se nadlábnout za 100 Kč na den

Nákupy a slevy

Musíte pořádně přiškrtit výdaje, ale rodinu pochopitelně nenecháte o hladu. Jenže co s tím, když v rodinném rozpočtu zbývá na jídlo pár tisíc? Vysbírali jsme ty nejlepší tipy z eMimino.cz, které pomáhají ostatním maminkám. Možná během šetření zjistíte, že vaříte pestřeji a zdravěji.

On-line nákup, nebo s taškou v ruce?

Někdo ušetří, když objednává on-line a jen naťuká, co potřebuje (a nekouká po mlsech a zbytečnostech). Někomu víc zabírá 1× týdně velký zátah na supermarket a pak si zakazuje dokupování dalších drobností.

Tip eMimina: Vyjeďte si měsíční výpis a shromažděte účtenky za posledních 30 dní. Vyčtete z nich nepříjemnou pravdu, kudy přesně ty peníze mizí.

Jedna ingredience, více receptů

Pokud plánujete úsporný jídelníček, promyslete, jaké ingredience se dají použít ve více receptech. Například zbylá rýže může posloužit jako náplň do zapečené zeleniny. Nebo sýr, kterým budete zeleninu zapékat, použijete další den do francouzských brambor. Díky důmyslnému plánování nakoupíte méně věcí, přitom uvaříte stejný počet jídel.

Tip eMimina: Kupte celé kuře a naporcujte ho. Máte tak dva obří řízky, pak stehna na zapečení, z kostí a křídel uvaříte vývar a maso na obíračku přidáte do rizota.

Jednoduché recepty za málo peněz

Vykašlete se na pravé boloňské lasagne a boeuf bourguignon. Čím víc ingrediencí, tím víc peněz vás recept stojí. A i dětem paradoxně chutnají ty nejbanálnější recepty, například krupicová kaše.

Zaměřte se proto na recepty, které se skládají z několika málo dostupných ingrediencí. Takové minimalistické vaření zahrnuje třeba játra na cibulce, květákové placičky nebo bramborový guláš.

Tip eMimina: Nastal stav nejvyšší nouze? Inspiruje vás jídelníček s rozpočtem 30 Kč na den»

Návrat k polévkám!

Zaveďte opět tekutou stravu. :) Taková čočková polévka, zelňačka nebo kyselo skoro nic nestojí. Kotel polévky zasytí celou rodinu, takže ušetříte čas při vaření a další porce zbydou ještě zítra na oběd.

Tip eMimina: Podívejte se na ověřené recepty za pár korun », které vaří a sdílejí ostatní maminky.

Letáky a akce? Ano, ale s rozmyslem

V akcích často bývají věci, bez kterých se naprosto obejdeme - nebo dokonce je kupovat nechceme. Takže proč brát z regálu hermelín nebo nutellu ve slevě, když zrovna hubnete?

Do zásoby se vyplatí vzít trvanlivé věci, které běžně používáte, a nebo dražší položky jako třeba olivový olej. Abyste potraviny nevyhodili, kupujte více kusů výrobků, které uvádějí minimální dobu spotřeby (takže se dají jíst i po uplynutí doby, na rozdíl od „spotřebujte do“).

Tip eMimina: Nesbírejte letáky, hlavně ne přímo v supermarketu! Slevy raději zkoumejte on-line na Akčníceny.cz, když jste najedení. :)

Domácí výroba? Jen to, co vás baví

Ano, můžete vyrobit vlastní těstoviny a péct domácí chleba. Nebo se vrhnout na zavařování, pečení a nakládání. Ale co s ušetřenými korunami, když strávíte celý den v kuchyni a zbydou vám jen pocuchané nervy?

Proto promyslete, jestli vám příprava domácího kečupu opravdu přináší radost… Třeba přijdete na to, že si za lahev červené hmoty radši připlatíte a ušetříte jinde.

Tip eMimina: Sešlo se hodně rajčat/hub/třešní? Pozvěte kamarádky nebo rodinu a udělejte si z „povinnosti“ společný večírek.

Další malé tipy, jak měsíčně ušetřit pár korun

Konkrétní úspora závisí na vaší spotřebě, proto berte následující odhady jen jako přibližné částky.

  • 50 Kč - Papírové kuchyňské utěrky nahraďte klasickými látkovými.
  • 150 Kč - Zamrazujte! Do mrazničky se dá schovat máslo nebo zelenina v akci nebo nedojedené zbytky.
  • 200 Kč - Odolejte pokušení zkoušet nové značky. Když novinka vyloženě nezapadá do plánovaného jídelníčku, nechte ji tam.
  • 200 Kč - Vyražte na houby nebo koukejte na sezónní dobroty, které rostou venku. Doporučujeme aplikaci Na ovoce, přes kterou uvidíte, kde ve vašem okolí najdete bezinky nebo šípek.
  • 250 Kč - Sníte doma dva jogurty denně? Kupte jeden velký a rozdělte ho na dvě nebo tři části.
  • 250 Kč - Ocet, citrón nebo jedlá soda stojí pár korun. Přitom nahradí všechny čističe odpadu, linky a dokonce aviváž.
  • 300 Kč - Vykašlete se na představu, že musíte mít superpestrý jídelníček. Vždycky zvažte, co je zrovna v sezóně, tzn. stojí nejméně a chutná nejlépe. Například v zimě doplňujte vitamíny zelím nebo řepou (třeba místo drahých rajčat, které sotva potkaly sluníčko).

Výzva přijata!

Máme dobrou zprávu - nejste v tom sama! Podpořte se s ostatními maminkami, které taky hlídají každou korunu. Koukněte na eMimino.cz do diskuzí, kam přibývají dobré tipy.

Mimochodem, nebudete první ani poslední, kdo v diskuzi najde spřízněnou duši. Že jste si sedly? Potkejte se osobně a vyrazte třeba na procházku. Vždyť obě víte, že si rády odpustíte nákupy a dortíčky. :)

Tip eMimina:

Kolik měsíčně utratíte za jídlo a na čem šetříte? Napište ostatním svůj tip do komentáře.


Reklama


Reklama

Témata článku

 Váš příspěvek
 
unuděná
Závislačka 4129 příspěvků 12.09.17 16:45

To je hezky napsané a souhlasím, že když se zapojí hlava, dá se i za pár kaček jíst zdravě a vydatně. Polévky například jedeme ve velkém, z jakékoli luštěniny jsou skvělé; vývary z toho, co máme zrovna doma, zelňačka, bramboračka, cibulačka, kulajda…

Ještě bych vypíchla důležitou věc, a sice kupování převážně základních surovin (odpustit si pochutiny, polotovary, polévky z pytlíku, konzervy, ale třeba i hotovou jíšku, sirup, pudinky atd). Stokrát lepší než mít doma hotovou omajdu na špagety za 40,– je mít vždy nějaké to rajče za pár kaček a česnek ;)

 
deMerteuil
Stálice 65 příspěvků 1 inzerát 12.09.17 15:20

Osobně si myslím, že šetření na jídle neznamená vždy nekvalitní stravu. Spousta mých kamarádek se třeba rozhoduje mezi vařením a polotovarem nebo fastfoodem… Jo a zrovna luštěniny jsou levné a vyloženě prospěšné :mavam: 

Vložit nový komentář

Reklama


Reklama