na přehled Encyklopedie

Cvičení v šestinedělí

Cvičení v šestinedělí umožňuje tělu rychleji se vrátit do původní kondice před těhotenstvím. První dny a týdny se především zpevňuje pánevní dno a břišní stěna, a to pomocí nádechů a výdechů. Nikam ale nespěchejte. Větší sportování a posilování nechte až po šestinedělí nebo zahojení všech poranění.

Maminka po porodu tak napomáhá zpevnění břišní stěny a pánevního dna, dále také správnému zavinování dělohy a zpevnění prsních svalů. Předchází se také problémům s močením a úniku stolice po porodu. Také urychlíte hubnutí po porodu.

Vhodné cviky vás naučí rehabilitační sestry už při pobytu v porodnici. Jestliže jste rodila císařem, ukážou vám, jak vypadá správné cvičení po císařském řezu a péče o jizvu. Pokud se vám objevila diastáza, tedy rozestup břišní stěny, bez speciálního cvičení se neobejdete.

Přečtěte si souhrn jedné maminek na eMimino.cz - Šestinedělí a cvičení po porodu.

Jak často cvičit v šestinedělí

Po propuštění z porodnice si vyhraďte doma denně 15 minut. Pravidelným cvičením se dostanete daleko dříve do formy a tělo bude fungovat, jak má. Nebojte, není to žádná dřina. Pokud ale cítíte při cvicích velké bolesti, obraťte se na gynekologa nebo fyzioterapeuta.

Doporučení cvičení pro první týdny šestinedělí

  • hluboký nádech a výdech se stažením břišních svalů k sobě
  • povolování a stahování pánevního dna
  • povolování a stahování hýždí
  • tlačení dlaní do sebe
  • kroužení kyčlí, kolen, kotníků, ramen, loktů, zápěstí
  • kočičí hřbet - na všech čtyřech střídavé prohnutí a vyhrbení
  • procházky a lehká chůze

Co nedělat v šestinedělí

Toto video v angličtině ukazuje nejčastější chyby při cvičení po porodu.

Nedělejte twisty, zkracovačky, necvičte rychle a příliš brzy. Jestliže vám doktor zakázal sex po porodu, pak ještě není čas na cvičení.

Kdy se pustit do normálního cvičení?

Po šestinedělí se můžete pustit na další cvičení po porodu - ale jen jestli se na to cítíte. Hojení je totiž velmi individuální. Někdo už se cítí fit na běh, spinning nebo tanec, jiná maminka naopak potřebuje více času. Zeptejte se svého gynekologa, co by vám doporučil. A vždy poslouchejte své tělo - pokud vás bolí jizva nebo nástřih, přestaňte se zátěží a zvolněte. Další týden se budete cítit lépe a lépe.

Video v češtině, jak cvičit jógu v šestinedělí

Diskuse o tomto tématu:

 Váš příspěvek
Jaká informace podle vás chybí v hesle
"Cvičení v šestinedělí"?

Reklama


Reklama