na přehled Encyklopedie

Cvičení pro těhotné - který pohyb je vhodný?

Díky pravidelnému cvičení v těhotenství se budete udržovat v dobré fyzické kondici, která vám může usnadnit i porod vašeho drobečka. Pohyb navíc přispěje i k vaší lepší psychické pohodě. Avšak ne všechny cviky v těhotenství jsou vhodné. Na které se naopak s chutí zaměřit?

Předporodní kurz poradí, jak na cvičení v těhotenství

Na předporodním kurzu se naučíte správně relaxovat a dýchat. Také zde pod vedením lektora posílíte a zároveň uvolníte své svalstvo. Lektor cvičení přizpůsobuje jednotlivým trimestrům těhotenství. Co se tu naučíte? Třeba posilování zevního pánevního dna, uvolňování zad a kyčelních kloubů, posílení svalstva nohou, které předchází městnání krve a spoustu dalších cviků, velmi užitečných v těhotenství.

Při cvičení nepoužíváte žádné nářadí a jednotlivé cviky si můžete procvičovat i doma. Navíc se můžete seznámit s ostatními maminkami, sdělit si navzájem své problémy a získat více informací o porodu.

Které sporty bez obav provádějte v těhotenství?

1. Plavání pro těhotné

Během plavání si nejen v těhotenství krásně protáhnete celé tělo bez toho, abyste zatížila své klouby. Právě o ty je potřeba během těhotenství zvýšeně pečovat - bývají, stejně jako šlachy, trochu rozvolněné. Podívejte se, zda ve vašem městě nepořádají kurzy plavání určené přímo pro těhotné ženy. Nebo vyzkoušejte také aqua aerobik - při něm jen nepoužívejte závaží a cvičte pouze s vlastní vahou. Aqua aerobik v těhotenství dokonce doporučují i naše odbornice v poradně.

2. Jóga pro těhotné

Také jóga je vhodnou pohybovou aktivitou pro období těhotenství. Dnes už téměř každé větší jógové studio nabízí kurzy gravid jógy pro těhotné ženy a také kurzy jógy po porodu. Hezky se při nich protáhnete, posílíte a zároveň příjemně zrelaxujete a naučíte správě a efektivně dýchat.

3. Pilates pro těhotné

Podobně jako jógu, i pilates v těhotenství provádějte zcela bez obav. Vynechejte ale posilování břicha a cviky, při kterých se na břiše leží. Na začátku hodiny nezapomeňte lektora informovat o tom, že čekáte miminko.

4. Specializované těhotenské cvičení

Podívejte se v nejbližším fitness centru, zda v rámci svých skupinových lekcí nenabízejí také hodiny pro těhotné. Těhotenské cvičení většinou kombinuje lehké posilování s příjemným protahováním na základech jógy a pilates.

4. Procházky a chůze v těhotenství

Nejste zrovna fanoušek skupinových lekcí a do bazénu vás nikdo nedostane? Pak vsaďte na ten nejpřirozenější pohyb - chůzi. Dlouhé procházky v těhotenství vás nejen dostanou do kondice, ale skvěle si při nich pročistíte i hlavu.

Podívejte se, jaké jsou další vhodné a nevhodné cvičení a sporty v těhotenství.

Tipy pro cvičení v těhotenství


  • Vždy poslouchejte své tělo. Nepřemáhejte se a nenuťte k velkým výkonům. Pohybu by vám mě naopak přinášet radost a pocity uvolnění.
  • Lekce těhotenského cvičení vybírejte podle úrovně kvalifikace instruktora a neváhejte si připlatit za ty opravdu kvalitní.
  • Pokud navštívíte klasickou lekci, na začátku vždy upozorněte lektora ho na to, že jste těhotná. Poradí vám, jak si jednotlivé cviky přizpůsobit a které vynechat úplně.
  • Noste pohodlné oblečení, aby vás neomezovalo v pohybu.
  • Dbejte při cvičení na dostatečný pitný režim a snažte se nepřehřívat (zejména v prvním trimestru). Necvičte v horkém a vlhkém prostředí.
  • Vynechejte kontaktní sporty, kde hrozí poranění a pád.
  • Při cvičení neležte zcela rovně na zádech - tato poloha může vést k závratím.
  • Před cvičením se protáhněte a také po něm se náležitě uvolněte.
  • Pravidelně také doma provádějte cviky na uvolnění zad a aktivujte pánevní dno.

VIDEO: Ukázka správné techniky cvičení v těhotenství


Diskuse o tomto tématu:

Váš příspěvek
Jaká informace podle vás chybí v hesle
"Cvičení pro těhotné - který pohyb je vhodný?"?