na přehled Encyklopedie

Nevolnost v těhotenství: Co doopravdy zabere?

Od 6. týdne těhotenství trpí tzv. ranní nevolností více než polovina těhotných. Co na těhotenskou nevolnosti? Na ně pomáhá a co je zhoršuje?

I když se pocit a zvracení v těhotenství označuje jako „ranní nevolnosti“, bolení břicha se neobjevuje jen ráno, ale kdykoli v průběhu dne. Žaludeční nevolnost způsobuje stoupající hladina „těhotenských“ hormonů (především hCG). Tento projev těhotenství vrcholí kolem 10. týdne těhotenství a většinou zmizí ve 4. měsíc těhotenství. Do té doby se dá nevolnost zmírnit a zahnat, často však zcela přejde až od druhého trimestru těhotenství.

Co zhoršuje nevolnost?

Nevolnost může zhoršit stres, pachy, únava, hlad či žízeň.

Rady pro zmírnění nevolností

Těhotenské hormony často ovlivňují hladinu glykemie, tedy krevního cukru. Nevolnost se vyskytuje hlavně při hypoglykemii (nízká hladina krevního cukru) a z tohoto důvodu je častá ráno.

  • Pokud se nejhůře cítíte po ránu, nechávejte si na nočním stolku piškoty nebo suchary a pití, třeba trochu ovocné šťávy. Snězte pár kousků předtím, než vstanete z postele. Stejně tak vypijte pár doušků tekutiny.
  • Nevynechávejte snídani.
  • Pokud nevolnost přetrvává po celý den, pokuste se jíst a pít méně a častěji.
  • Je dobré se vyhnout tučným potravinám a mléčným nápojům.
  • Pomáhají nápoje s hroznovým cukrem nebo sladkosti.
  • Jiným pomáhají spíše rostlinné prostředky, jako jsou čaje ze zázvoru, máty, meduňky nebo heřmánku. Přečtěte si, jaké další čaje v těhotenství pít?
  • Noste s sebou např. müsli tyčinku nebo ovoce.
  • Vyhýbejte se stresu a co nejvíce odpočívejte.
  • Vyhýbejte se nevětraným prostorům a jídlům, které vám způsobují nevolnost. Pomůže vám pobyt na čerstvém vzduchu.
  • Aromaterapie – především citrusové vůně.
  • Přidejte do stravy vitamin B6.

Diskuse o tomto tématu:

Váš příspěvek
Jaká informace podle vás chybí v hesle
"Nevolnost v těhotenství: Co doopravdy zabere?"?