na přehled Encyklopedie

Co nejíst v těhotenství - rizikové potraviny

V těhotenství se vyhněte syrovému masu a plísňovým sýrům - a co raději nejíst? Sepsali jsme kompletní seznam potravin a jídel, které se v těhotenství nedoporučují. Předejte tak případným zdravotním komplikacím.

Jaké skupiny potravin jsou nejrizikovější?

1. S nebezpečnými konzervanty

Jedná se o různé polotovary, hotová a předpřipravená jídla, která obsahují zdraví škodlivé konzervační a přidané látky. Čtěte si obaly a upřednostňujte čerstvé potraviny.

2. Obsahující alergeny

V těhotenství si dejte obzvlášť pozor na alergeny. I menší alergická reakce může mít v tomto období vážný průběh. Nejčastější alergeny jsou arašídy, mléko, korýši, ořechy, vejce, ryby, sója a pšenice (lepek).

3. Plné toxinů a těžkých kovů

Mořské ryby a korýši mohou obsahovat těžké kovy a toxiny. Proto byste neměla jíst více než jedno jídlo týdně z následujících ryb: úhoř, žralok, tuňák, platýz, okoun mořský, štika, losos, treska, sleď, makrela, kapr nebo pstruh a mořský ďas (kvůli vysokému obsahu rtuti a dioxinů).

Pro stravování v těhotenství platí stejné zásady jako při klasickém zdravém a vyváženém stravování. Inspirovat se můžete v heslu Co jíst v těhotenství

4. S umělými sladidly

Ve zdravém a vyváženém těhotenském jídelníčku umělá sladidla nemají místo. Nepijte proto uměle doslazované nápoje typu cola, ani ochucené minerální vody.

5. Silně nadýmavé

Luštěniny jako je hrách a čočka byste měla zařazovat méně. V pozdějších měsících těhotenství se jim vyhněte raději úplně. V tomto případě nejde o bezpečnost potraviny jako takové. Ulevíte si tak v nejčastějším příznaku těhotenství, kterým je právě nadýmání v těhotenství.

6. Syrové maso a vnitřnosti

Další nebezpečí hrozí při konzumaci syrového nebo polosyrového masa a ryb – např. tatarský biftek, steak, sushi (nebezpečí nákazy parazity a bakteriemi). Vynechte i pokrmy z jater v prvních třech měsících, a ani potom si nedávejte více než jeden játrový pokrm týdně (nebezpečí předávkování vitaminem A, který je pro dítě toxický).

7. Nezpracované a neomyté

Vyhněte se vejcím naměkko nebo nedostatečně tepelně upraveným (nebezpečí nákazy bakteriemi – salmonely) a také jídlům ze syrových vajec (např. tiramisu, zmrzlina). Nevhodný je i neomytý salát, ovoce a zelenina (nebezpečí infekce parazity). Podobně je to i se syrovými klíčky.

Bakterie v nezpracovaných, nepasterizovaných a neomytých potravinách způsobují různé infekce., které jsou v těhotenství velmi nebezpečné.

8. Nepasterizované mléko

Odpusťte si nepasterizované mléko a sýr z nepasterizovaného mléka kvůli nebezpečí nákazy bakteriemi, zejména listérii. U sýrů pozor na ty plísňové jako brie, camembert, dále feta a kozí sýry.

9. Káva a alkohol

O pití kávy v těhotenství koluje spousta mýtů a polopravd – lze si ji občas dopřát? Více zjistíte pod heslem: Káva v těhotenství. U alkoholu je situace jasnější – je lepší se mu vyhnout úplně. Pro konkrétnější informace přejděte na článek Těhotenství a alkohol.

10. Léky a přípravky na hubnutí

Období těhotenství rozhodně není ten správný čas na užívání léků na hubnutí a celkově ani na pokusy o snížení vaší tělesné hmotnosti. Vhodné nejsou čaje na hubnutí ani na odvodnění organismu. Miminku by kvůli hubnutí mohly chybět vitamíny a minerály důležité pro jeho správný vývoj.

11. Některé druhy bylinek

Ani s bylinkami byste to v těhotenství neměla moc přehánět. Opět platí pravidlo střídmosti a přiměřenosti. Podívejte se, které bylinky v těhotenství užívat můžete.

12. Nadměrné množství citrusů

Stejně jako u bylinek i u citrusů si dejte pozor, kolik jich konzumujete. Těhotenství často provází zvýšená chuť na pomeranče, grepy, citrony nebo mandarinky. V rozumném množství jsou citrusy skvělým zdrojem vitamínů a minerálů, ovšem v příliš velkém množství mohou plod dráždit a způsobovat i pozdější projevy alergií.

Diskuse o tomto tématu:

Váš příspěvek
Jaká informace podle vás chybí v hesle
"Co nejíst v těhotenství - rizikové potraviny"?