na přehled Encyklopedie

Jak zlepšit spánek v těhotenství?

V těhotenství si většina žen stěžuje na kvalitu a nedostatek spánku. Čím to je způsobeno a jaké jsou alternativní metody na podporu spánku?

Během těhotenství se potřeba a průběh spánku mění. Na začátku jste unavenější a chce se vám více spát, což je způsobeno hormonálními změnami. Spánek v těhotenství bohužel není díky únavě hlubší a delší. Je naopak lehčí, jelikož se fáze hlubokého spánku s fázemi snění zkracují a častěji se budíte, neklidně ležíte nebo nemůžete usnout.

Na miminko nemá vaše nespavost žádný vliv, jelikož má svůj vlastní rytmus spánku a bdění, proto nemějte obavy z toho, že spíte nedostatečně.

Spánek ve druhé polovině těhotenství


Problém se spánkem má ve druhé polovině těhotenství následující příčiny:

  • Miminko kope a to vás probouzí.
  • Rostoucí bříško neumožňuje pohodlnou pozici při spaní.
  • Citlivěji reagujete na emoce a nejistotu.
  • Máte křeče v lýtkách nebo bolesti zad.
  • Z důvodu tlaku dělohy na močový měchýř chodíte častěji na toaletu.

Na spaní v těhotenství neužívejte prostředky na spaní.

Rady pro lepší spánek


  • Nepijte odpoledne a večer kávu, čaje ani nápoje obsahující kofein.
  • Před spaním si dopřejte relaxační koupel.
  • Večer jezte a pijte málo.
  • Před spaním vypijte sklenici teplého mléka s medem.
  • Pomocí polštářů si připravte pohodlnou pozici na spaní (můžete použít kojící polštář).
  • Zkuste si uvařit bylinkový čaj s meduňkou.
  • Přes den noste kompresivní punčochy, které zabraňují otokům. Nebudete v noci tolik chodit na toaletu.
  • Vyvětrejte ložnici před spánkem a zajistěte naprostou tmu.
  • Před spánkem jděte na večerní procházku.
  • Pokud do 30 minut neusnete, vstaňte a zkuste si přečíst kousek knihy. Až ucítíte únavu, vraťte se do postele.
  • Před spánkem vypněte, na nic nemyslete.

Jaká je nejlepší poloha na spaní?


Zejména v pozdních fázích těhotenství se může zdát dostatečný spánek nemožným, jelikož miminko kope a bříško je velké. Spaní na břiše nebo na zádech nebývá pohodlné a ani ho nedoporučujeme. Nejlepší je spát na boku. V této poloze záda nenesou veškerou váhu těla a zlepšuje se i prokrvení placenty a plodu. Ležte tedy na straně, které dáváte přednost. Mezi nohy si vložte jeden nebo dva polštáře.

Pyžama pro pohodlný spánek v těhotenství

Diskuse o tomto tématu:

Váš příspěvek
Jaká informace podle vás chybí v hesle
"Jak zlepšit spánek v těhotenství?"?